Husqvarna Flinta Automat

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av flora »

Var igår och köpte en fin original Monark 1214 med Husqvarna Flinta Automat av Carl76 här på forumet men är det någon som vet vad det ska vara för olja i automatmotorn, kan jag köra med samma SAE 30 olja som det är i vanliga Flinta motorer?
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Benke
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 nov 2010, 00:00
Ort: Skåne

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Benke »

googla på den
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av flora »

Jag har försökt googla fram men kan inte hitta någon info om vilken olja det ska vara.
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Borde väl vara samma som Sachs Saxonette, alltså sån där röd ATF olja :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av erlan »

var det inte saxonetterna som var lite känsliga på oljan?
vill minnas att det var en lång tråd om det för några år sen.
var det inte bara castrol som hade rätt olja kvar?

erlan
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Amarace »

"sån där röd ATF olja", finns ju många olika ATF oljor, och ingen hit att köra med en som inte rekomenderas.

Saxonetten har jag för mig ska ha ATF typ A, den är ersatt av Dexron, men ibland fungerar det inte perfekt med det, så kan man få tag i rätt är det bättre. Huvudsaken är dock att man inte använder typ F/G där det ska vara Typ A/Dexron eller tvärtom.

Iaf, Flintamotorn med Automat ska ha samma olja som vanliga Flintan, alltså en rak motorolja SAE 20 ( 20 går väl inte ens att få tag på, så 30 är nog det som gäller)
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av flora »

Tack Amarace det var som jag misstänkte då :D
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Jo, det är väldigt viktigt med absolut rätt olja i sånna här motorer. Flintan på Ekonomen ska också ha SAE 20 olja och om det inte finns här så borde det finnas nånstans ute i världen. Får kolla e-bay, det kanske går och hitta en flaska sån olja där slider_anon.gif
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Hasse »

56:an skrev:Jo, det är väldigt viktigt med absolut rätt olja i sånna här motorer. Flintan på Ekonomen ska också ha SAE 20 olja och om det inte finns här så borde det finnas nånstans ute i världen. Får kolla e-bay, det kanske går och hitta en flaska sån olja där slider_anon.gif

Här finns det: http://oljedroppen.se/Bilolja/Veteranbi ... tor_Oil_5L

Fast det tycks som du måste köpa 5L.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Härligt kostar bara 369 kr + frakt :)

Men när man ändå gör det är så är det väl lika bra och ta isär motorn och byta packboxar för dom är ju alltid dåliga på en sån här gammal motor. Och när man ändå har motorn isär så är det väl självklart och sätta dit nya kullager. Sen var det här med kopplingen... Jag menar har det varit fel olja i motorn så kan det sitta kvar i lamellerna så nya lameller är nog ett måste. Gamla fjädrar är heller inte bra så det får bli en omgång NOS lamellfjädrar.
Är det något som fattas? slider_anon.gif
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Amarace »

Eller så slår man i en SAE30 olja och kör helt enkelt :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Är du säker på det? Jag menar även den oljan kan innehålla moderna dispergerande tillsatser där då smuts blandar sig med oljan och kan orsaka repor i slungkoppling och kullager som då helst då bör vara av den dyrare typen med C3-glapp :hmm:
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Är du säker på det? Jag menar även den oljan kan innehålla moderna dispergerande tillsatser där då smuts blandar sig med oljan och kan orsaka repor i slungkoppling och kullager som då helst då bör vara av den dyrare typen med C3-glapp :hmm:
Är ju bara viskositeten som skiljer Sae20 och Sae30. Just tilsatser kan du ju aldrig veta egentligen, men det är ju som sagt bara viskositeten som skiljer.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av 56:an »

Tillsatsen står ju i Hasses länk och du säjer ju själv att det inte är nån hit och köra med en olja som inte rekommenderas :)

Jag har numera förstått att oljekvalitet är något väldigt viktigt och särskilt i växellådan på gamla veteranmopeder slider_anon.gif
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Husqvarna Flinta Automat

Inlägg av Amarace »

Som sagt, viskositeten är det som skiljer.

En rak Sae olja har inga sk moderna tillsatser.

Oavsett så är inte en olja idag exakt som Den var för 50 år sedan, men just raka oljor ska vara så lik som möjligt, just för att det används på äldre motorer (och vissa gräsklippare o.s.v)


Men alla gör som dom vill :) jag kör iaf Sae 30 på Hva och Ilo, inga problem alls, ioförsig har jag bara haft en Flinta automat, men den tid jag hade den gick den utmärkt.

(Och angående rekomendationer, så länge man håller aig inom samma klass är det inga problem, sae30 istället för sae 20 gör bara att den är liite tjockare, har ingen betydelse så länge man inte kör på vintern)
Skriv svar