Gnistproblem
Gnistproblem
Håller på att renovera min 15 årsmoped som nu stått still i 35år. Skruvade loss tändstiften och kollade om det fanns gnista, och blev överlycklig när gnistan kom på första kicken. Men sen var det stopp. Efter 5-6 försök utan liv så gnistrade till ett par gånger sen var det dött igen. Någon som vågar gissa på vilken komponent som är den troligaste orsaken?
Re: Gnistproblem
Börja med det elementära... Putsa av brytarspetsarna lite, kolla så att de inte är urgröpta och dåliga eller att bakeliten som ska lyfta brytararmen är nedsliten, ställ sedan in avståndet riktigt. Kom ihåg att ge filten som smörjer brytarnas "bana" på svänghjulet en droppe med olja.
Gör rent tändstiftet ordentlig eller skaffat ett nytt med rätt hårdhet.
Har du nu inte gnista eller får gnista ibland, så får du nog prova att byta tändspolen och eventuellt kondensatorn.
Gör rent tändstiftet ordentlig eller skaffat ett nytt med rätt hårdhet.
Har du nu inte gnista eller får gnista ibland, så får du nog prova att byta tändspolen och eventuellt kondensatorn.
Senast redigerad av SS440-80 den 30 jun 2015, 07:59, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Gnistproblem
Tackar för snabbt svar. Ska testa detta i morgon. Återkommer med resultatet.
Re: Gnistproblem
Ja nu har jag testat det mesta efter konstens alla regler, men ingen gnista. Har rengjort hela tändplattan, tvättat brytarna med rödsprit, testat olika avstånd men inte ett liv. Det jag kan se är att någon ( mopeden blev stulen för ett antal år sen men jag fick tillbaka den från polisen) slipat hårt på kontaktbanorna på ljusspolen. troligen för att den inte passade från början. Kondensatorn verkar ganska hårt lödd, samt eventuellt klacken på brytarna är lite sliten. Frestande att köpa en ny komplett tändplatta, men det är ju Taiwandelar på dom. Ska nog börja med kondensatorn, verkar billigast. Konstigt bara att det fanns gnista första försöket.
Re: Gnistproblem
En grej som en del missar på är att ställa in brytarna så att de inte bara öppnar som de ska utan även så att de stänger ordentligt.
Är det gamla brytare och en gammal och kanske dåligt lödd kondensator finns ju ingen anledning att behålla dem utan bara se till att byta för att kanske slippa leda moppen hem.
Är det gamla brytare och en gammal och kanske dåligt lödd kondensator finns ju ingen anledning att behålla dem utan bara se till att byta för att kanske slippa leda moppen hem.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Gnistproblem
Rödsprit är nog lika användbart som vatten eftersom inget av dem löser mineralolja och inte heller löser det oxidering som gamla brytarspetsar brukar utsättas förflinta007 skrev:Ja nu har jag testat det mesta efter konstens alla regler, ...., tvättat brytarna med rödsprit,
Re: Gnistproblem
Har varit lite uppehåll i mekandet men nu börjar det likna nåt igen. Plockade bort tändplattan och rensade den helt från samtliga komponenter. inspekterade allt, rengjorde noga samt gjorde dom mätningar som var möjliga med ohm-mätare. Testade den sen på bänken med ett 6 voltbatteri och äntligen gnista . Troligen smuts och olja som var boven i dramat och ledde strömmen till gods. Märkte också att ljusspolen släpat i magneten, men hoppas den ska vara ok ändå. Monterat tillbaka platta och svänghjul, och gnistan finns där fortfarande. Nästa test blir att nypa elektroden på ett gammalt stift och se kvaliteten på gnistan.
Re: Gnistproblem
Det blir nog bra det där
Min flintatändning funkar utmärkt nu sen jag fick bort kinakondensatorn
Lyset är konstigt nog för bra men mera watt i lampan så har den hållit hittills
Det är förstås en kinatändspole i den men dom litar jag på
Min flintatändning funkar utmärkt nu sen jag fick bort kinakondensatorn
Lyset är konstigt nog för bra men mera watt i lampan så har den hållit hittills
Det är förstås en kinatändspole i den men dom litar jag på