Min italienska kvalitetskonding tröttnade efter 25mil....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Min italienska kvalitetskonding tröttnade efter 25mil....

Inlägg av Stummis »

I samband med att jag renoverade min 1134 under vintern så bytte jag konding och brytare på tändplattan. Den nya kondensatorn var av typen "italiensk kvalitetskondensator" med lödanslutning. Vid uppstarten så lade jag märke till att det gnistrade en del över brytarna men då jag inte har något att jämföra med så brydde jag mig inte. Efter ca 25 mil så börjar motorn misstända sporadiskt vilket med tiden blev värre och värre. Efter många i och ur monteringar och byte av tändplattan och tändspole mot andra med okänd status så verkar det som det var den nya kondingen som är boven. Dom andra tändplattorna gnistrar betydligt mindre och nu verkar det funka (håll tummarna, jag är trött på att promenera hem...)

När jag skulle montera kondingen så var den aningen för stor jmf med originalet men med lite försiktig bank så fick jag den på plats. Jag försökte vara försiktig med inlödningen men fick göra om det ett par gånger. Den är dock mekaniskt helt oskadad. Kan detta ha påverkat?

Hoppas det funkar nu så det kan bli lite moppe innan sommaren tar slut.

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Min italienska kvalitetskonding tröttnade efter 25mil...

Inlägg av 56:an »

Jag hade precis samma problem på min Monark Ekonom där någon satt dit ny kondensator men jag letade upp en gammal originalkondensator och satte dit och sen dess har motorn funkat perfekt :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Min italienska kvalitetskonding tröttnade efter 25mil...

Inlägg av erlan »

bankningar kan ha skadat kondingen. försök pressa i nästa med t.ex. ett skruvstycke och hylsa/hylsor i rätt dimension.
längsam och lång uppvärmning kan även det ha skadat kondingen.
rejäl värme på kolven, förtenna kabeln, men håll om den med en tång så inte tennet kryper iväg i kabeln och gör den spröd.
sen snabt smält fast den på kondingen.

erlan
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Re: Min italienska kvalitetskonding tröttnade efter 25mil...

Inlägg av Stummis »

Detta är mycket märkligt. Efter att ha monterat in en ny "Italiensk kvalitetskonding", den här gången mycket försiktigt, så händer samma sak igen efter ca 25 mil. Det märkliga är att även den här gången så kommer de första "förgasarpuffarna" när jag är på väg mot vårens stora mopedrally på Färingsö, precis som förra året... Bor det en demon i mitt tändsystem? :shock:

Nu har jag monterat in en ny "kinesisk" konding och allt är bra igen. Ska bli mycket intressant att se hur länge den funkar....

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Min italienska kvalitetskonding tröttnade efter 25mil...

Inlägg av erlan »

det finns även bosch orginal nytillverkade.
om dom är bättre vet jag inte. men förhoppningsvis lägger inte bosch ner hur dåliga prylar som helst i sina kartonger.

erlan
Skriv svar