Indikatorklocka för montering i cylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
waqr
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 jul 2015, 12:31

Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av waqr » 04 sep 2015, 09:02

Hallå!

Justerade timingen på min Puch igår och det gick bra men att hitta TDC med "skruvmejselmetoden" känns lite sådär. Funderar därför på att köra en indikatorklocka som man kan gänga ner i tändstiftshålet. Nån som vet var man bäst köper en sådan?

Tack!

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7053
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av erlan » 04 sep 2015, 10:14

TDC Top Dead Center hittas säkrast med en kolvstopp.
vrid åt ena hållet, gör ett märke, vrid åt andra hållet, gör ett märke till, mitt emellan märkena är TDC

erlan

TolvNollNio
Inlägg: 663
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av TolvNollNio » 04 sep 2015, 11:42

http://www.trimbutiken.se/universal/kol ... rktyg.html
Den som erlan nämner ovan.


http://www.trimbutiken.se/universal/tan ... ument.html
Den du själv menade?

Dom flesta företag som säljer mopeddelar har dessa.
Blå/vit Monark 1209

56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av 56:an » 04 sep 2015, 15:12

"Man skruvar bort tändstiftet och skruvar i detta verktyg som går ned så att kolven tar stopp mot detta verktyg i cylinderloppet vilket gör att du kan ta i ordentligt utan att du slinter eller förstör diverse olika saker."

Alla utom jag tycker säkert det här är bra men jag känner inte för och punktbelasta på det här viset och är det alltid säkert att vevaxeln står kvart i eller kvart över? Om inte kommer momentet på kolv och vevstake att öka. Möjligen kan jag se det som en nödfallslösning eller om momentet är mindre.

Få se nu om jag kommer med felaktiga åsikter... :roll:

SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 522
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av SS440-80 » 04 sep 2015, 17:13

Fel å fel…… kanske inte helt fel, men absolut inte rätt heller.
För att ta ut ÖDP är verktyget helt perfekt och då krävs det inget som helst våld heller… Kanonbra!
Att sedan använda den som kolvstopp när man lossar/drar t.ex. en svänghjulsmutter är inte skadligt heller även om jag föredrar att stoppa i några decimeter med snöre igenom tändstiftshålet när det ska stoppas. Men effekten är precis densamma, och det har funkat hittills på både moped och när man tar loss eller drar fast primärvariatorn på en snöskoter och då kan det bli ganska hårda muskelspänningar, men ingen krokig vev eller spräckt kolv ännu.

andazon
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av andazon » 04 sep 2015, 19:59

Varför inte tillverka ett enkelt verktyg som håller i kickaxeln istället när svänghjulet ska av eller på?
Ingen belastning på varken vev eller kolv...

// Andazon
Mcb 1159
Compact
Novolette

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7053
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av erlan » 04 sep 2015, 21:02

tändinställningsinstrumentet som tolvnollnio länkade till
bör funka för att ta ut dödpunkten.
på ebay har jag sett indikatorklockor med fäste för tändstiftshålet.
tyvärr är båda dom krångliga på sachsen med dess vinklade tändstiftshål.

erlan

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5306
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av Micke S » 05 sep 2015, 13:56

andazon skrev:Varför inte tillverka ett enkelt verktyg som håller i kickaxeln istället när svänghjulet ska av eller på?
Ingen belastning på varken vev eller kolv...

// Andazon
Jag gör så, använder en haknyckel till vinkelslip som tar stöd mot kickaxeln eller fotpinnen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018


Användarvisningsbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5178
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av zappafan » 14 sep 2015, 08:53


Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av Skunkworkz » 14 sep 2015, 09:13

56:an skrev:"Man skruvar bort tändstiftet och skruvar i detta verktyg som går ned så att kolven tar stopp mot detta verktyg i cylinderloppet vilket gör att du kan ta i ordentligt utan att du slinter eller förstör diverse olika saker."

Alla utom jag tycker säkert det här är bra men jag känner inte för och punktbelasta på det här viset och är det alltid säkert att vevaxeln står kvart i eller kvart över? Om inte kommer momentet på kolv och vevstake att öka. Möjligen kan jag se det som en nödfallslösning eller om momentet är mindre.

Få se nu om jag kommer med felaktiga åsikter... :roll:
Håller med till 100%, att använda för att ta reda på tdc ok, men att hålla fast för att lossa svänghjul el dylikt skulle inte jag använda den till.

Användarvisningsbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4275
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av Hasse » 14 sep 2015, 11:16

zappafan skrev:
Priset... :shock:

Jag har denna: http://www.radne.se/sv/karting/Product/?PartNo=5050

Lite billigare :)

Användarvisningsbild
disktant
Inlägg: 1121
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Indikatorklocka för montering i cylinder

Inlägg av disktant » 14 sep 2015, 20:12

Gjorde ett stopp av ett gammalt tändstift, funkar kalasbra att ta fram TDC med


Bild
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild

Skriv svar