Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Hasse »

Hur är det med RITO-vevarna till Zündapp, har det varit ras där också? Jag har på 4 moppar men jag har
ju blöjtrimm och gubbkör så inga problem hittills.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av erlan »

Micke S skrev:
zappafan skrev:Tycker man håller på vara duktigt besviken varenda gång man tror det kommer nåt "nytt" på marknaden & det visar sig man skulle renoverat det som satt där från början... :cry:
Håller med, så i fortsättningen ska jag renovera originalvevar som pajar och sätta dit en förhoppningsvis bra vevstake på dem. Det spar man en slant på och slipper kassera grejor som i grunden håller mycket hög kvalité. Det finns ju många inklusive mig som har kört trimmat 10+ hp och hårt med 40 år gamla originalvevar utan problem medan en del Ritovevar pajar nästan på direkten. Lite lurt är det dock för när jag kollade med en känd motorbyggare för ett par år sedan kände han inte till ett enda haveri med Ritovevar. Problemen kanske kom med EKF-vevarna?
var det inte en kille i tyskland som beställde axeltapparna från rito, och monterade ihop dom med
vevstakar från annan leverantör förut?
kan det vara så att kvaliteten sjönk när 50cc.eu tog över svrigeförsäljningen?

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av JanneL »

jo han heter PPR&Rito (Paulo Pinto Reis) en portugis som bor i Tyskland och säljer Ritovevar med sin egen hejarsmidda "performance-stake" och lager.
säljer på Ebay.de
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev:Hur är det med RITO-vevarna till Zündapp, har det varit ras där också? Jag har på 4 moppar men jag har
ju blöjtrimm och gubbkör så inga problem hittills.
5 st högvarviga Zundappmotorer (3vx, 4vx och 5-växlade) i min ägo med Ritovevar utan problem. Några har fått utstå brutala kolvnyp men vevarna har klarat sig. Zundappmotorer har 16 mm vevtapp, åtminstone de 5-växlade som jag har kollat.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev: 5 st högvarviga Zundappmotorer (3vx, 4vx och 5-växlade) i min ägo med Ritovevar utan problem. Några har fått utstå brutala kolvnyp men vevarna har klarat sig. Zundappmotorer har 16 mm vevtapp, åtminstone de 5-växlade som jag har kollat.

Låter bra. :thumb:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av erlan »

eftersom ritovevarna till sachs har cylindrisk vevtapp, så slår mig en tanke:
vet du om det finns vevstakar av hög kvalitet av korta modellen till zyndapp?
korta zyndappstaken har ju samma längd och bredd som sachs.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av Micke S »

Vet ej, men det går att fråga http://www.samarin.net/?&ididioma=2" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.emot.nl/products.php?section_id=24" onclick="window.open(this.href);return false;

eller ladda ner katalogen http://www.samarin.net/?productos=&&paginas=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kanske går att använda Honda NSR50 85 mm vevstake med lite modifiering?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av JoNo »

.
Har kvalitén blivit bättre eller är det samma problem än? :(
Får väl skicka iväg en orginalvev till VRM och byta till en samarinstake annars...
Skriv svar