Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av billykid »

billykid skrev:
Baronen skrev:Men kolvringen går väl inte ner till insugsporten? Och om den gör det så är väl porten inte 35mm bred längst upp, snarare 25. Däremot så kan jag tänka mig att avgasporten inte får vara större än vad du säger. :)
Ja just det tänkte lite fel.....sorry. Kollde cylinder och avgasport på ca. 30mm
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Baronen »

billykid skrev:
billykid skrev:
Baronen skrev:Men kolvringen går väl inte ner till insugsporten? Och om den gör det så är väl porten inte 35mm bred längst upp, snarare 25. Däremot så kan jag tänka mig att avgasporten inte får vara större än vad du säger. :)
Ja just det tänkte lite fel.....sorry. Kollde cylinder och avgasport på ca. 30mm
Kör man med dubbla kolvringar så kan nog den undre gå ner en bit i insuget.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

Jag hade hoppats lite på snacket om portstorlekarna, är det så att avgasporten är för bred så är det ju synd. Jag tycker inte den ser ut att vara så breddat, men sen är jag ju en lekman i ämnet :) Skulle vara intressant att få veta måttet på en ofilad cylinder.

Kolven som ska införskaffats kommer inte att ha två ringar utan bara en, riktigt långt upp. Är det inte det som är tanken med boostporten att den ska gå ner en bit för insuget, eller har jag fattat fel? För den här väl en funktion även när kolven är på väg ner och inte bara när det rör sig uppåt?
Tråkigt bara om avgasporten skulle visa sig vara för bred.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

jag vet inte vad du menar med " Är det inte det som är tanken med boostporten att den ska gå ner en bit för insuget" ?
den typen av boostport som zyndappcylindrarna har ska öppnas när kolven är nästan i botten.
och då passerar färskgaserna genom hålet i kolven, upp genom porten, och trycker ut sista skvätten avgaser genom avgasporten. kolven måste stänga insugsporten innan bosstporten öppnar,
om det ska funka.

erlan
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

erlan skrev: Den typen av boostport som zyndappcylindrarna har ska öppnas när kolven är nästan i botten.
och då passerar färskgaserna genom hålet i kolven, upp genom porten, och trycker ut sista skvätten avgaser genom avgasporten. kolven måste stänga insugsporten innan bosstporten öppnar,
om det ska funka.

erlan
Tack för förtydligandet erland, jag vet faktiskt inte hur jag tänkte, kan inte skylla på att jag satt på jobbet heller :? Var tvungen att kolla på cylindern för att förstå.
Jag fick för mig att porten användes/öppnades två gånger under ett varv på vevaxeln. Så som du förklarar det så är den bara aktiv en gång per varv precis när kolven är nere och vänder i bottenläget, eller?
Antar att det inte är så mycket att tjata om, jag är bara intresserad av hur den funkar. Allt kommer att falla på plats när jag ser en kolv löpa i cylindern :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

ja nu har du nog fattat rätt.

erlan
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av TolvNollNio »

Finns nya såna här cylindrar: http://www.jmpbparts.com/zundapp/engine ... thena.html
70cc: http://www.jmpbparts.com/zundapp/engine ... thena.html
Kanske kan fresta med en vattenkyld: http://www.jmpbparts.com/zundapp/engine ... model.html
Och topp: http://www.jmpbparts.com/zundapp/engine ... -50cc.html

Men nu var det ju kolv du ville ha: http://www.jmpbparts.com/zundapp/engine ... stons.html
Kolla efter A-B-C-D osv märkning på cylindern du har så det blir rätt.
Alla cylindrar tycks inte ha detta, läs eftermarknads. Då blir det att mäta..
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

tyvärr så fanns inte rätta kolven med på bild på den sidan.
Spummarn ska ju ha kolv ett hål till boostporten.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

har brattis fått hem till långa vevstakarna nu?

erlan
Användarens profilbild
lekeberg
Inlägg: 38
Blev medlem: 27 maj 2011, 23:00
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av lekeberg »

till lång vevstake finns ej dessa kolvar - då får man borra/fräsa opp hålet själv!
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

Det är som det nämns tidigare i tråden en kolv till lång vevstake med port/lucka jag sökte, jag har lagt ner tanken på att försöka hitta någon sådan. Det lutar åt att fixa till en orginalkolv, ska bara försöka hitta mått på luckan som ska borras upp, hur högt den är placerad samt höjden på hålet.

Är det någon vänlig själ som har en sådan här kolv liggandes så skulle jag mer än gärna uppskatta att få de måtten.

Må väl mina herrar.
Användarens profilbild
lekeberg
Inlägg: 38
Blev medlem: 27 maj 2011, 23:00
Ort: Lekeberg
Kontakt:

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av lekeberg »

Har en kolv men den ligger nog i sommarstugan skall dit i helgen - återkommer med info..
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

lekeberg skrev:Har en kolv men den ligger nog i sommarstugan skall dit i helgen - återkommer med info..
Det skulle vara mycket hjälpsamt av dig.
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

Lyfter den här tråden igen.

Jag skulle väldigt gärna vilja få tag i måtten på vart fönstret/hålet är placerat i på kolven så jag kan tillverka en egen till den långa vevstaken, jag har fortfarande inte fått fatt i en passande nytillverkad.
Skriv svar