Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

Jag har kommit över en cylinder som jag inte riktigt blir klok på, det är en fläktkyld Zundapp cylinder märkt 276-02.609 Har inte hittat så mycket info om den på nätet mer än att det skulle kunna tänkas vara en 4,8hp eller 4,6hp. Det som är nytt för mig är spåret som är nerfräst "över" insuget. Är det vad folk kallar Boosterport? Jag har ingen kolv till den för tillfället och undrar vad skillnaden blir med en standardkolv respektive en kolv med en lucka/hål i för spåret. Jag har inte lyckats att hitta något ställe alls som säljer en sådan kolv och funderade på att borra upp ett hål i en standardkolv men är lite fundersam på om det är en bra ide då jag mer eller mindre skulle göra hålet på en chansning utifrån de få bilder jag har sett. Jag har heller inte tillgång till någon ritning där mått anges vart denna lucka/hål ska vara placerad på kolven.

http://i.imgur.com/7vMFmhp.jpg
Bild

Det som jag är nyfiken på är själva funktionen för detta spår, hur fungerar det rent praktiskt? Är det värt att fixa själv eller är effektvinsten så liten så det inte är värt besväret?

Det är många frågor och fler funderingar finns. Går det att sätta på en vanlig standardtopp från en päroncylinder på denna cylinder som är ämnad för fläktkylning eller är förbränningsrummen anorlunda utformade? Är de fläktkylda cylindrarna mer känsliga för "värmenyp" än de vanliga päroncylindarna? Anledningen till att jag frågar är att jag varken har "rätt" topp eller för den delen fläktkylning på motorn den är tänkt till.

Bör nämnas att jag har hittat ett inlägg av BjörnK här på Raketsport där exakt en sådan här cylinder med tillhörande kolv nämns och visas på bild, i övrigt är det rätt sparsmakat med info angående denna cylinder. Jag kan heller inte Tyska som förmodligen hade hjälp mig en hel del i mitt sökande.

Samlade länkar:
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... &start=210
http://www.zundapp.com/shop/zuigers-kol ... anaal-jcc/

Alla åsikter och tips är välkommet. Tack och bock på förhand gott folk.
Senast redigerad av Spummarn den 30 okt 2015, 18:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

mustang och husqvarnacenter har sålt såna kolvar på tradera. har han slut på dom?
men fönstret bör gå att borra och fila upp själv.

erlan
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

erlan skrev:mustang och husqvarnacenter har sålt såna kolvar på tradera. har han slut på dom?
men fönstret bör gå att borra och fila upp själv.

erlan
Jo just kolvar med kolvringen så högt upp går att köpa lite varstans om det var det du menade. Jag var mer intresserad av få tag i en kolv med "fönster" just för att slippa borra och fila i kolven själv, inte för att det är några bekymmer med själva arbetet utan snarare att få fönstret på exakt plats. Har inte en aning om det kanske rent av kan bli en effektförsämring beroende på vilken höjd fönstret hamnar på. Eller så överanalyserar jag det hela.

Mustang och Husqvarnacenter har visserligen kolvar med fönster men tyvärr så är de för kort vev och inte lång som jag har i min motor.
Bör kanske tilläggas att det är 39mm kolv med fönster jag söker.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Hasse »

Det där är väl en 4,8. Det är ju gamla cyllar det där så jag är tveksam om det såldes såna efter att dom gick över till lång vevstake.
Finns ju många här( ja de flesta faktiskt) som har bättre koll än jag. Annars får du göra ett hål själv.
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

Hasse skrev:Det där är väl en 4,8. Det är ju gamla cyllar det där så jag är tveksam om det såldes såna efter att dom gick över till lång vevstake.
Finns ju många här( ja de flesta faktiskt) som har bättre koll än jag. Annars får du göra ett hål själv.
Jo jag har också fått uppfattningen av att det är en 4,8a. Det lite lustiga är att liknande fläktkylda cylindrar jag har sett som också är 4,8or saknar det urfrästa spåret så jag är lite kluven till vad det egentligen fyller för funktion. Är det enbart för att förbättra smörjningen av kolvbultslagret och att få upp lite extra gasblandning i förbränningsrummet? Upplys mig gärna hur det hela fungerar rent praktiskt.

I vilket fall så är cylindern stämplad 64 som tillverkningsår så någon lång vevstake fanns såklart inte. Men med tanke på all efterproduktion av kolvar till både korta och långa vevar så tycker jag inte att det borde vara så svårt att hitta, men jag har tydligen fel :?

Har sett att miniterm kitten har en liknande kolv som ingår i paketet men har dock inte hittat den någonstans att köpa den löst.
http://www.norscand.com/pub_images/orig ... 1_3498.jpg
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av andazon »

Urgröpningen är för att fungera som en extra spolkanal.

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

andazon skrev:Urgröpningen är för att fungera som en extra spolkanal.

// Andazon
jag känner mig smått korkad.

Spåret är kilformat och är djupast ner mot insuget, därav antog jag att tanken var att få upp "ren" bränsle/luft blandning när kolven är på väg upp innan kompression. Men det är kanske så du menar, jag är inte så påläst när det kommer till förbränningsmotorer och dess termer 8) Jag har bara så svårt att förstå att det skulle ge någon större effektökning då durationstiden för kilspåret måste vara nästan intill minimalt med tanke på storleken och djupet på "kilspåret"

Tack för svaret, du eller någon annan får mer än gärna utveckla lite.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

lite enkelt utryckt, så ska överströmmarna och boostporten vara avstämda med avgasport och ljuddämparen så att det är bara avgaser i avgasröret, och bara färskgaser i cylindern när kolven stänger avgasporten. bostporten ska knuffa ut sista skvätten avgaser som gärna blir kvar längst upp, längst fram i cylindern.
det här är ju cylindrar som är avstämda mot en tyst och fin orginalljuddämpare, som inte hjälper avgaserna på samma sätt som en pipa gör. därför bara den lilla boostporten, en större skulle blåsa ut dyr bensin ut i avgasröret.
dom här zyndappcylindrarna var mytomspunna på -70 talet.

har du kollat med trimbutiken? han kan fixa fram betydligt mer än vad som står på hemsidan.
sen finns det ju några zyndappspecialister, men jag kommer inte ihåg firmornas namn just nu.
och om cylindern är värd en kolv av högsta kvalitet, så fixar nog roffe på VRM en kolv.

erlan
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

Tackar så hjärtligt erlan.
Riktigt bra förklarat, jag fick nästan lite gåshud när jag förstod funktionen på den.
Jag vet inte om cylindern är värd en så påkostad kolv. Jag betalade inte så mycket för den och jag har svårt att bedöma hur bra skick cylindern är i. Jag har inte mekat moped på tjugo år och då brydde vi oss inte riktigt hur det såg ut bara det gick. Men den har tre små hack men inga repor, någon har varit inne och "filat" lite. Avgasporten är aningens höjd och insuget breddat, kanske även lite sänkt. Men arbetet ser ut att vara skickligt utfört om jag ska bedöma det som en lekman. Tanken var att försöka få tag i en kolv enbart för att få veta hur den presterar, den kanske rent av är "sönderborrad". Men jag har i nuläget inget topplock till den heller, så även det måste införskaffas. Det är en del pengar bara för att få se hur den presterar så VRM kan jag vänta med till jag vet om den är värd att lägga pengar på. Jag vet inte riktigt men går det se om en cylinder är "sönderborrad" enbart genom att mäta durationstiderna?

Jag har enbart kollat runt på nätet vad som finns, inte ringt runt eller mailat. Jag ska höra med Trimbutiken, tack för tipset.
Tack än en gång för en bra förklaring erlan.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av HSE »

"går det se om en cylinder är "sönderborrad" enbart genom att mäta durationstiderna?" Går givetvis men det är roligare att provköra :D Fast mycket hänger på förgasar och avgassystemet så det är en del pill med det om man vill få ut max av en ny cylinder.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

ja det går att mäta durationerna, och se om dom är vettiga, men jag kan inte "i huvudet"
vad som är lämpligt. jag får börja med att söka på forumet vad som skrivits om durationer och blowdown när jag vill bli seriös. där står en hel del.
det jag lärde mig i ungdomen, om intresanta saker, sitter som ristat i insidan av skallbenet.
men det man försöker lära sig idag blir trögare att få fast i hjärnan.
och på din beskrivning låter det som cylindern är förbättrad, men kanske kräver den en riktig pipa.
typ portugalpipa/portygalskrika/vrålapa (kärt barn har många namn) eller bättre.
jag har inte koll på karaktären på orörda zyndappcylindrar. en som har örnkoll på zyndapp borde vara
Agge på tivedens motor. (samarbetar med trimbutiken)

mät durationerna och portstorlek så kan du troligen få svar här om den är värd att prova, eller om det är en ljusstake till jul.

erlan
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

Jag har tyvärr ingen möjlighet till att mäta durationerna på cylindern, känner heller ingen som kan utföra det åt mig i min omnejd.
Det ser ut som om att det blir till att införskaffa lite prylar så jag kan provköra den istället. Väntar på en 17mm förgasare samt krök.
Får se hur det blir med kolven, förmodligen så införskaffas en standardkolv som jag själv får fixa till en lucka i om inte trimbutiken kan fixa fram en åt mig, väntar för tillfället på besked.

Jag har ingen lust att lägga ut för mycket pengar om cylindern inte är något att ha så det jag undrar är om jag kan montera den ihop med en standard topp, alltså en sådan vanlig topp från en "päroncylinder" på den här fläktkylda cylindern. Motorn i fråga har ingen fläkt, den blir vindkyld. Förutom att det ser helt förskräckligt ut funkar det eller kommer det bli prestationen bli missvisande om jag provar att köra cylindern med en sådan topp? Jag bara förutsätter att förbränningsrummet blir exakt likadant som om det skulle bli om jag skulle montera en topp som är ämnad för en fläktkyld, är jag helt fel ute? Misstolka mig inte :wink: tanken är att införskaffa den rätta toppen om cylindern är värd att behålla.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av erlan »

det bör funka att provköra med en större topp.
det är ju i toppen viktigaste kylningen sker.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Micke S »

Spummarn skrev:Jag har tyvärr ingen möjlighet till att mäta durationerna på cylindern, känner heller ingen som kan utföra det åt mig i min omnejd.
Om du lämnar följande mått så kan du få reda på durationerna.

Avstånd från loppets överkant till:
- avgasportens överkant
- spolportarnas överkant
- Insugets nederkant
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Spummarn
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 okt 2014, 11:36

Re: Ovanlig(?) cylinder - Zundapp - Hjälp ang kolv

Inlägg av Spummarn »

erlan skrev:det bör funka att provköra med en större topp.
det är ju i toppen viktigaste kylningen sker.
erlan
Tack för ett snabbt svar erlan. Då blir det till att provköra den med en sådan topp.
Nu är det bara en förgasare som ska införskaffas. Tror det blir rätt missvisande om jag kör den med 9,5mm som är det enda jag har för tillfället.
Micke S skrev:Om du lämnar följande mått så kan du få reda på durationerna.

Avstånd från loppets överkant till:
- avgasportens överkant
- spolportarnas överkant
- Insugets nederkant
[/quote]

Jag har sökt runt lite och hade förväntat mig arbete med bladmått, gradskiva och cylindern monterad. Hur nära verkligheten ligger en sådant här durationsmätning i jämförelse med en sådan jag skriver om?
I vilket fall så känns det hela lite nervöst :| Är den värd att provköra månntro?

Avstånd från loppets överkant till:
- avgasportens överkant: 24,5 - 26,0
- spolportarnas överkant: 34,0
- Insugets nederkant: 67,0

Måttet på avgasporten är lite svårmätt. Den är slipad uppåt så det är svårt att veta när den räknas som öppen eller inte. Den har en stigning på 1,5mm och fasningen kanske lika lång. Ett medelvärde på den porten kanske är mer nära verkligheten. Många många tack på förhand.
Skriv svar