Sida 2 av 5

Re: JLO-Tråd

Postat: 12 nov 2015, 10:23
av HSE
Synd att jag inte visste om att museet låg nära Hamburg på den tiden jag besökte Hamburg i tjänsten... Men tidningen motor besökte fabriken när den var i full gång efter kriget: http://mo-ped.se/werke/werke8i2.htm

Re: JLO-Tråd

Postat: 13 nov 2015, 23:20
av JHE
Hur ser det ut med brytarlösa tändsystem till ILO?
Avgasstosen är som bekant klen men är den en begränsning?
Lämplig förgasare till fladdermuscyllen?

Re: JLO-Tråd

Postat: 13 nov 2015, 23:50
av ZVEZDA M50
Hej!

En av standardlösningarna är en 15 mm Bingförgasare vars typbeteckning jag inte kommer ihåg.
Ser väldigt original ut och räcker mer än väl till för moderat effektökning, är nog lite i överkant.
Kör med sådan förgasare på mina JLO, en 50 cm3 (2 PS) och en 54 cm3 (2.5 PS).
Med original utväxling blir de lagom "snabba" och mycket smidiga! (2 vxl)

Re: JLO-Tråd

Postat: 14 nov 2015, 15:33
av ilo55cc
Vad gäller brytarlösa tändsystem är det nog VRM som gäller. Han anpassar hpi-system till Ilo.
Kostar en slant men funkar bra.

Re: JLO-Tråd

Postat: 15 nov 2015, 14:38
av svukke
Hej hej.
Har fått ett återfall och köpt mig en Monarped med en 2 växlad ILO Piano med kick från 61. Min fråga är finns det 3 växlad ILO Piano med kick? Har bara sett 3 växlad med trampor.

Mvh svukke

Re: JLO-Tråd

Postat: 15 nov 2015, 14:44
av erlan
ja det finns, men har alldrig sålts i sverige. går att bygga om en trampmotor till kick.
men kräver maskinarbetning, eller ettans drev till en treväxlad kickmotor.
samt en tvåväxlad kickmotor som donator.

erlan

Re: JLO-Tråd

Postat: 25 nov 2015, 18:18
av ilo55cc
:slangbella:

Re: JLO-Tråd

Postat: 26 nov 2015, 00:41
av pangerva
svukke skrev:Hej hej.
Har fått ett återfall och köpt mig en Monarped med en 2 växlad ILO Piano med kick från 61. Min fråga är finns det 3 växlad ILO Piano med kick? Har bara sett 3 växlad med trampor.

Mvh svukke
Jag har en sådan 3vx med kick! :D

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... LO#p240109

Re: JLO-Tråd

Postat: 10 dec 2015, 22:45
av ilo55cc
Nähä,nu behöver tråden lyftas lite. :whistle2:

Re: JLO-Tråd

Postat: 11 dec 2015, 00:44
av sachsmaster
jag hjälper till :P Bild

Re: JLO-Tråd

Postat: 11 dec 2015, 19:09
av HSE
Det enda jag kommer på just nu är att Sach 98cc motorer tillverkades i Östtyskland några år efter kriget i den forna Sachs fabriken i Reichenbach. Förmodligen stoppade sedan det styrande gänget sedan den produktionen till förmån för DKW som ju döptes om till IFA sedan. Var ju rörigt ett tag när det fans ex BMW motorcyklar och bilar och DKW likaledes från både Öst och Västtyskland. Vilka som vann vet vi ju...

Re: JLO-Tråd

Postat: 14 dec 2015, 10:04
av JLO-Tomten
För ett tag sen så märkte jag att det var något fel på JLOn (G50) Han misstände så in i helsike så jag plockade ner motorkåpan o såg att kondensatorn låg lös och hade svarvat in ett ca 2-3 mm brett spår i svänghjulet som var ca 1,5 mm djupt staff_shutup9ou.gif Min fråga är nu om man behöver byta svänghjulet eller om det går att fortsätta köra med? :)

Re: JLO-Tråd

Postat: 14 dec 2015, 11:55
av HSE
Gott om gods där och eftersom spåret har blivit svarvat jämt så blir det inget problem med obalans. Så med reservationen att jag inte själv sett skadan skulle jag säga att jag skulle kört vidare med detta svänghjul.

Re: JLO-Tråd

Postat: 14 dec 2015, 12:23
av JLO-Tomten
Okej tack för det lugnande svaret ;)

Re: JLO-Tråd

Postat: 27 dec 2015, 17:16
av svukke
Varför kommer det aldrig in Rito vevar i lager på webshoparna? :twisted: