Sida 4 av 5

Re: JLO-Tråd

Postat: 15 apr 2016, 00:23
av pangerva
Vet var det finns en sån motor.

Re: JLO-Tråd

Postat: 25 jun 2016, 10:51
av mattam57
Hejsan
Efter att ha samlat på mig delar till mitt tre-växlade ILO projekt är det dags för slutmontering :D
Nu undrar jag om ngn vet vilken tjocklek distansbrickan 108 skall ha?
mvh
Pelle
1.jpg

Re: JLO-Tråd

Postat: 01 jul 2016, 13:43
av disktant
mattam57 skrev:Hejsan
Efter att ha samlat på mig delar till mitt tre-växlade ILO projekt är det dags för slutmontering :D
Nu undrar jag om ngn vet vilken tjocklek distansbrickan 108 skall ha?
mvh
Pelle
Bilagan 1.jpg finns inte längre
1.2mm/1mm
En liten fläns på brickan

Re: JLO-Tråd

Postat: 01 jul 2016, 13:53
av mattam57
Ok, tack för svar!

Den saknas tyvärr men har fått laborera med shims för att få dreven någorlunda i fas. Upptäckte att det blev lite tight när kåpan ska på
så man får kompromissa lite med shimsen.

Nu ska jag jaga rätt på kabelhölje till växelkabeln som jag trodde låg i gömmorna, får kolla dom lokala nasarna i e.m.

Hoppas på ett test i kväll :)

Re: JLO-Tråd

Postat: 01 jul 2016, 14:08
av disktant
Och där såg jag nu att jag saknar en 104 kula i min renoverade motor
Någon jävel har slarvat :evil:
Hmmm jag som trodde jag skulle få i den i Monarken i dag

Re: JLO-Tråd

Postat: 01 jul 2016, 15:59
av mattam57
Hann med en liten provtur, växlade riktigt fint! Däremot ramlade en trampa av :? , gängpaj, kollade inte traderaköpet så noga...

Vad är det för dim. på kulan? Har ett gäng 3,95 mm men det låter väl lite stort....

Re: JLO-Tråd

Postat: 01 jul 2016, 16:09
av disktant
mattam57 skrev:Hann med en liten provtur, växlade riktigt fint! Däremot ramlade en trampa av :? , gängpaj, kollade inte traderaköpet så noga...

Vad är det för dim. på kulan? Har ett gäng 3,95 mm men det låter väl lite stort....

4mm snabbt med skjutmått så dina lär fungera fint mistick_yes.gif

Re: JLO-Tråd

Postat: 01 jul 2016, 16:41
av mattam57
Hur många behöver du? Jag har 14, kan ju behöva några själv....
PM:a din adress så skickar jag.

Re: JLO-Tråd

Postat: 02 jul 2016, 16:54
av disktant
slider_score.gif

Re: JLO-Tråd

Postat: 03 jul 2016, 08:28
av hansleopold
Rolig motor på bilden! Fake eller funkar den?

En annan fråga om en annan sak. På din bild med ILO-delar och verktyg skymtar jag en avdragare. Ser ut som en dylik man drar av kulleder med. Antar att du nyttjar den när du tar av drevet på vevaxeln. Stämmer?

Är på jakt efter en sådan. Kommer du ihåg var du har införskaffat avdragaren. Har du moddat den också kanske? :?:

Re: JLO-Tråd

Postat: 03 jul 2016, 09:07
av disktant
hansleopold skrev:Rolig motor på bilden! Fake eller funkar den?

En annan fråga om en annan sak. På din bild med ILO-delar och verktyg skymtar jag en avdragare. Ser ut som en dylik man drar av kulleder med. Antar att du nyttjar den när du tar av drevet på vevaxeln. Stämmer?

Är på jakt efter en sådan. Kommer du ihåg var du har införskaffat avdragaren. Har du moddat den också kanske? :?:
Motorn var till salu för en tid sedan, riktigt ball
twin ilo2.JPG

Avdragaren är mycket riktigt en spindelledsavdragare som fått smaka på Dremeln
Avdragare2.jpg
Avdragare2.jpg (119.34 KiB) Visad 2626 gånger

Re: JLO-Tråd

Postat: 03 jul 2016, 09:31
av Conrad Engström
En Vtwin tvåtakt med samma vevhus fungerar inte bra. Vevhuset ät tomt när nästa cylinder vill ha mat. Dessutom pumpas vevhuskompet fram och tillbaka under kolvarna och ut genom insugen.

Re: JLO-Tråd

Postat: 03 jul 2016, 16:13
av HSE
Ja, vevaxeln måste ha tätningar mellan varje cylinder på en flercylindrig tvåtaktare. Jag hjälpte en ägare till en vespa 400 (bilen alltså) som gick dåligt, felet visade sig vara dåliga vevhustätningar mellan de två vevhusen. Jim byggde en tvåcylindrig mopedmotor för några år sedan, det blev ganska klumpigt med de två vevhusen ihopsatta... Det går givetvis att bygga en parallelltvinn där båda kolvarna går upp och ned samtidigt, lite som ex Puch gamla dubbelkolvmotorer men det är ju inte aktuellt på motorn på bilden då den har cylindrarna förskjutna i förhållande till varandra. Ger också mer vibrationer som alla som kört en gammal engelsk parallelltvin vet :D Och vevaxeln blir lite speciell också, dubbelkolv motorerna hade en vevstake med master och slav för att kolvarna skulle kunna röra sig i förhållande till varandra.

Re: JLO-Tråd

Postat: 05 jul 2016, 16:06
av Halvars
Någon som har en fungerande Jlo med kick att sälja, börjar bli bråttom, mellsta snart :)

Re: JLO-Tråd

Postat: 04 aug 2016, 16:03
av mattam57
Ni som kör lite vässade ILO, hur ställer ni förtändningen? Är det max mot rotationsriktningen som gäller?
Jag har kört med det men tycker att cylindern blir för varm med kolvnypningar som resultat.

Idealet är väl en"blånerad" krök och då bör man väl ställa tändningen senare. Har börjat skruva fram och tillbaka för att få det optimalt men
det är svårt att få till det.

Tips?