Suzuki K50 tips på lätt trim?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Remil »

Har ni några bra tips på ett "snällt" trim till en K50?

Det är en K50 från 1984, original förutom ett 12-drev fram (ska vara 10 egentligen tror jag). Den gör ca 38 km/h, men det tar tid att komma upp dit...

Tanken är att den ska göra ca 45, och vara lite starkare.
Vad tycker ni man ska göra för att nå dit?
Räcker det med annan cylinder, eller måste jag ge mig på insugskåpan?
Helst så enkelt och/eller så ekonomiskt som möjligt, eftersom det är en sån liten höjning det är frågan om...

Tack på förhand!
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av TolvNollNio »

Tja nu var det sisådär 33 år sen man körde en sån, men:
Hade 3-kanals 50cc cylinder på den, något bättre avgassystem (lät åtminstone fräckt) minns inte drevningen mer än att det bara ändrades därfram (syntes inte..) och den gick kanske 50-55 i sina bästa stunder (vägde mindre än en piprensare på den tiden! :lol: ).
När det sen kom dit större förgasare tillsammans med uppborrad insugskåpa och
2-läppars reedventil blev den starkare men minns inte eventuell fartökning.

Gå inte på niten att en 4-kanalscylinder skulle ge mer för det var bara kanal nummer 3 som var uppdelad på 2 mindre.. (nog vanligast till Yamaha Fs1, nä den passar inte Suzuki.) om nu någon brukbar sån ens finns kvar!

Sikta in dig på en "65cc" cylinder är mitt råd, mer kubik mer ork helt enkelt!

Ps. Här har du lite tekniska data: http://www.alvars.se/suzuki/tekniska-data/k-50
Blå/vit Monark 1209
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Remil »

Tack för tipset!
Jag var själv inne på att bara byta cylinder mot en trekanals.
Det finns sådana som kallas 5,5 hk på mopedbutikerna, men skulle det funka? Vissa säger att cylindrarna på eftermarknaden inte är särskilt bra, att portarna sitter fel.
Är det någon som testat att sätta på en sådan på en i övrigt otrimmad K50?

De gamla originalcylindrarna med tre (eller 4?) kanaler verkar vara sällsynta...
Benke
Inlägg: 179
Blev medlem: 11 nov 2010, 00:00
Ort: Skåne

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Benke »

Kommer i håg en kille i skolan.Som hade en Suzuki k50 den gjorde 20km/h.Han trimade allt men gjorde bara 35km/h.Om det är sant vet
jag inte,det var han sa. Ryktet sa att det inte gick att trima Suzuki.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av erlan »

det gick alldeles utmärkt redan på den tiden, men det var inte så¨många som gjorde det.
här på trakten fanns det dock några som gick som skållade troll.

erlan
Bruun
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 nov 2010, 00:00

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Bruun »

Trimcylindrarna till k50 är som du säger rätt kassa och varvar väldigt dåligt. Skulle gissa på att en k50 med allt köpetrim som finns till dom på marknaden, inte gör mer än max 60-65. Har provat själv, även om det var några år sen nu. Men visst går det att få hyfsad fart på dom ändå med lite vilja och "pyssel". "Trimcylindrarna" kräver bara en hel del portningsarbete för att vakna till liv. Min k50 har jag mätt upp till 86km/h på plan mark, och den mopeden ser helt original ut för en lekman. Det enda som avslöjar att den är trimmad är att cylindern inte är en TUM210. Har dock fått lägga ned ett antal timmar på portning och testning för att få fart på den moppen.

Mitt tips för att billigt få moppen att gå lite fortare är att skaffa en 60cc-cylinder + kolv. Det ger lite mer vrid även utan att man byter något annat, så då orkar den nog upp i 45. Kanske räcker med en "5,5hk" också, men det har jag ingen erfarenhet av.
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

En kompis (a@westman här) bromsade sin K50 med "5,5":a hos agge för ett par år sedan. 2.1 hästar blev det =)
Kommer inte ihåg övrig kringutrustning med det var ganska mycket original i övrigt.
Får se om han hittar hit....han är en riktig K50-kung :D
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av erlan »

det är väl ingen slump att dom gamla original trekanalscylindrarna betalas bra på
tradera. jag har sett suzukicylindrar på marknader som sett hemska ut i gjutningen.
googlade lite och hittade data för ostrypt suzuki. 4,9 hk och 62 mile per hour i toppfart med 5växlad låda.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... 3889,d.bGg

jag tycker 62 mph låter lite glädjesiffra för 4,9 hk. det brukar anses att det går åt ca 10 hk för det hastigheten.

men till saken: Spummarn: första steget i din trimmning bör bli att montera någon variant av trekanalig cylinder. vilket märke/leverantör bland dom nytillverkade som är vettigast vet jag inte.
det är tydligen glest med suzukientusiaster här, eftersom ingen skrivit: akta dig för märke X, märke Y är den minst dåliga cylindern. eller nåt sånt.

erlan
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av frippegubben »

Annars kan du ju läsa på och fråga här: http://www.classicsuzuki.com/phpBB3-n/
Kanske inte lika aktivt forum som för några år sen, men de som finns där kan Suzuki...
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Baronen »

Blir det inte svårt med kolvringar till trekantiga cylindrar?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Remil »

jonTe-Zündapp: Kolla gärna med kompisen, eller be honom logga in och tipsa! 2.1 hästar kanske räcker för mitt mål...

Erlan: Remil var det som frågade (inte Spummarn) :) , men det är väl lätt att röra till det när du är med och hjälper till överallt på forumet! Tack för tipsen! slider_thankyou.gif Det blir väl någon trekanalare från någon av de välkända firmorna, men som du sa vore det bra att veta vilken man ska välja...

Tack för tipset frippegubben! Jag bläddrade igenom hela forumet, lärde mig en del men blev tyvärr inte mycket klokare på vad jag ska köpa...Många av trådarna har några år på nacken, och det kanske har hänt grejer på cylindermarknaden sedan dess.
prostreet
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 jul 2015, 00:03

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av prostreet »

Jag har precis köpt mig min första K50.
Riktigt trevliga mopeder. Synd det inte verkar gå att få ur mer ur motorn.
Man åker jätte skönt och de går trevligt. Skönt med alla växlar neråt.

Min var dessutom redan utrustad med ostrypt kåpa vid inköpet.
Men nu ska jag på min 60cc. Notera att du bör höja cylindern 2mm, via en distans på blocket.
Och sedan plana av den 2mm.

Topplocket bör du byta ut till ett Piaggio Typhoon som jag förstått det.


Vad gäller cylinder, vilken är den bästa på marknaden som finns att köpa idagsläget idag? Ny.
Ingen begagnad.

http://www.trimbutiken.se/suzuki-k50/cy ... -65cc.html

Trimbutiken pratar gärna gott om sin, i sin information om den.
Men är det någon som vet något om den?

Jag har kollat runt mycket. Och trimbutiken verkar vara idagsläget den aktör som kan erbjuda bäst cylinder till K50.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av erlan »

"Erlan: Remil var det som frågade (inte Spummarn) :)"

undras var jag rörde ihop det ifrån?

jag har då sett suzuki som gått rejält bra med orginalutseende. alla kåpor, luftrenare etc.
på plats. men jag har ingen aning hur mycket seriöst arbete det låg bakom dom motorerna.

tilläggas kan för dom med högre trimmarambitione finns/fanns det femväxlade versioner i länder med
mer frisinnade myndigheter.

erlan
Kawah2
Inlägg: 107
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Kawah2 »

Hade en ny Suzuki när jag var 15 (1980)körde 2 mil innan jag tröttna och trimma.Vad jag minns var det dom tidigare gjutjärnscylindrarna t.o.m.1974 man skulle ha tag på,hade skaffat en sån redan, med lite finpolering av kanaler planad topp och blocket borrat till 12mm kan inte komma ihåg jag gjorde något mer körde jag med 14kugg fram och 32 bak ¨10/40 original lite seg va den nog men man vägde ju inte så mycket heller
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Remil skrev:jonTe-Zündapp: Kolla gärna med kompisen, eller be honom logga in och tipsa! 2.1 hästar kanske räcker för mitt mål...
Han har tappat bort sitt inlogg o har ingen dator osv :)
Men....jag pratade med honom om specen vid bromstillfället.
Han hade då en 50CC trekanal "5.5hk" men i övrigt helt original.
Förgasare, kåpa och avgassystem var original. Bromsade som sagt 2.1hk på bakhjulet.
Gjorde nog 45km/h o lite till även om det gick trögt på slutet.
Den setupen kommer man garanterat undan med om man blir stoppad av polisen tex, tyst och känns väldigt original både i motorljud o utseende.

Vid ett senare tillfälle bromsades den med 60CC, trimkåpa, större förgasare och annat avgassystem, typ det "värsta" man kan ha i köpetrim.
Gav då strax över 5hk på hjulet.

mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Skriv svar