Suzuki K50 tips på lätt trim?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av erlan »

där börjar jag känna igen det jag minns från -70talet.
5hk på hjulet med orörda bitar bör kunna bli lite till med en gammal orginal 3-kanalare
och putsning och portning av någon som vet vad han gör.

erlan
Remil
Inlägg: 26
Blev medlem: 30 nov 2014, 19:32

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Remil »

Tack allihop för tipsen!

Jag tänkte återkoppla lite hur det gått...
jonTe-Zündapps info blev avgörande, tack så mycket!

Jag beställde ett 50 cc "5,5hk" cylinderkit från mopedrenovering.se och på mindre än ett dygn dök det upp på mitt postställe.
Cylindern såg bra ut (enligt min högst amatörmässiga bedömning), inget gjutskägg eller felgjutningar som det pratas om ibland på nya K50-cylindrar.
Jag skruvade på kitet (och lärde mig att kolvringarna är koniska...), och har påbörjat lite försiktig inkörning.

Intrycket är bra, och det verkar som den hamnar precis på mitt mål! Ville inte pressa den för hårt, men det känns att den blivit starkare genom hela registret och kanske främst på högre varv. Jag kunde inte låta bli att maxa ett par korta sträckor, och den kom upp i 46 km/h enligt GPS (drevning 12/40).

Sammanfattning: En enkel och billig åtgärd för att snällt EU-anpassa sin K50! :D

PS. Återigen mycket nöjd med Mopedrenovering.se slider_score.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av erlan »

med tanke på att den fortfarande är rätt hårt strypt, så behöver du nog inte hålla igen allt för mycket.
har du separatsmörjningen kvar på den där?
annars måste du tänka på att du styper även smörjningen när du stryper gasen.
kolla även färgen på stiftet, så den inte går magert.

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Suzuki K50 tips på lätt trim?

Inlägg av Baronen »

Min erfarenhet säger att en motor som ska köras in ska göra det under full belastning så allt sätter sig som det ska. Sen är motorn inkörd betydligt fortare än vad som sägs. Vad bra att du nått dit mål! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar