Svagt baklyse

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Baronen »

Där ser man! Nej, då blev det värre.. Har du en multimeter?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Ska kolla med en i helgen och se om vi blir klokare... :?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Svagt baklyse

Inlägg av erlan »

om det är som på dom vanliga moppesystemen, att bakljusspolen får magnetfält av ljusspolen, när ljuset är tänt, så borde en för klen glödlampa fram, ge svagt bakljus.

erlan
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Svartsjö »

Det finns ju en hel jävla uppsjö olika motoplat system, vad har du 6V 35/30/10W eller?
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Det vet jag inte... :oops:
Var ser man den märkningen, så man vet vilket man har? Jag har gått på vad som står i instruktionsboken, men systemet är ju utbytt nyligen... Det kanske är en annan variant då, som skall ha annan styrka på baklampan då menar du?
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Svagt baklyse

Inlägg av billykid »

smalltown skrev:Pillar med min 125T.... Allt funkar, men baklyset lyser jättesvagt. Kör man på marschfart syns man knappt. Det liksom bara pyr lite, och lyser bara upp om man varvar ur ordentligt. Skyltbelysningen sköts ju av samma lampa, så den funkar också dåligt. Det är rätt lampa som sitter i, 6v 5W. Fram lyser det jättebra, och det går väl på samma spole (motoplatsystem)? Vad kan detta bero på?

Vore det jordfel skulle det väl flimra eller inte lysa alls. Inte lysa svagt hela tiden...

Jag har inte än kollat så lampan fram är rätt. Om den har fel styrka, kan den "stjäla" ström så det inte räcker till baklyset?

Som ni ser har jag taskiga elkunskaper :oops:

/K

Inte helt säkert att baklyse går/drivs av samma kabel....här är en länk om det mesta som finns om Motoplat systemen: startsida... http://www.motelek.net.
Motoplat länk: http://www.motelek.net/motoplat/

Det som är avgörande är kabelfärgerna + antalet ut från motorn som avgör mycket. Det tror jag att jag sagt tidigare....
Bläddra på länkarna så förstår du mfl varför det har tagit mig ca. 5år att lära det jag vet om Motoplat.

Men ger du mig kabelfärgerna + antalet ut från motorn(statorn) så ska jag försöka ge dig goda råd.. :!:
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Så här ser kablarna från motorn ut:

Bild

Och det stämmer med instruktionsbokens ilustration.


/K
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av frippegubben »

Om du kollar på exempelvis http://www.motelek.net/motoplat/6v61watt_1973.jpg, så ser man ju klart att det är fråga om skilda spolar. Annars skulle det ju inte vara olika mätvärden på dem. Möjligen kan det vara en spole fast med flera olika uttag, men det låter otroligt då det borde resultera i olika spänningar (tycker jag).
Har du bromsljus? Lyser det bra? Om bakljusspolen är dålig men bromsljus funkar kan du ju testa att ansluta den till bakljuset istället och driva både bak och broms från den.
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Det såg ju onekligen ut att vara den variant som skall sitta original i min, 35/21/5. Sen är frågan om det är ett sådant jag har, men färgerna stämmer. Bra att det stod värden, nu skall jag se till att få hjälp att mäta!
Och det finns ju en tråd till bromsljus också, även om modellen ej är utrustad med det. Så då går det ju kanske som sagt att använda den istället. Men det är frustrerande när det inte är som det skall :|
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Svagt baklyse

Inlägg av musköchrister »

Bild
image upload no size limit


gissar att dom röda ser ut så här under plasten
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Svagt baklyse

Inlägg av billykid »

Hmmm....Det är inte ett 12V system utan ett 6V. Hittade denna som jag tror är rätt: http://www.motelek.net/motoplat/6volt61watt.jpg

35/21/5 troligen till KERIDLER.svänghjul på vänstersida......................Vänstergång = Moturs = på tyska Linksderhend .

Blir fel på en SACHS 125cc..svänghjul på högersida............................Högergång = Medurs = på tyska Richtsdrehende.


Det går att köra med fel rotationsriktning på dom Motoplat jag provat men tändpunkten ÖVD blev så fel att jag fick fila avlånga hål i
tändplattan. Och inställning med 2mm pinne enligt instruktions boken gick ej.. :!: Åter kommer när jag har mera tid, måste hitta mina
sparade data på burken.. :roll:

Hittade denna som jag tror är rätt: http://www.motelek.net/motoplat/6volt61watt.jpg. Här står Ohm värderna, bör mättas med en bra digital multimeter.
Har kanske nåt elshema....måste hitta på det ....sparade data på burken.. :wink:
Senast redigerad av billykid den 13 nov 2015, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Rechtsdrehend betyder ju medurs när jag kollar...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Svagt baklyse

Inlägg av erlan »

när jag läste tyska på högstadiet så vill jag minnas att vänster hett links och höger hette rechts.
men EU har ju ändrat på så mycket så..............

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Svagt baklyse

Inlägg av billykid »

Helt rätt Eland + Smalltown, hade lite brottom.
Tur att ni är vakna, rätt ska vara rätt. Är ändrat nu. :D

Kan även vara den som Freppeguppen tippsade om: http://www.motelek.net/motoplat/6v61watt_1973.jpg

Hittade dessa på burken, kan vara en ledtråd iaf...grön = bromsljus & röd bakljus.. :idea:
Bilagor
Motoplat  125cc  19.jpg
Motoplat  125cc  17.jpg
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Jo precis, det där är bilden från min instruktionsbok. Och bilden tidigare i tråden är på det defekta systemet som byttes ut.
Skriv svar