Svagt baklyse

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Svagt baklyse

Inlägg av billykid »

Jo precis, det där är bilden från min instruktionsbok. Och bilden tidigare i tråden är på det defekta systemet som byttes ut.

Aha......leta som en tok i burken. Det bäst överstämmande elschema jag hittat just som har gul/röd/grön från statorn......
är till en Hercules RT. Alla system som jag hittat med färgerna gul/röd/grön. Har då grön till bromsljus & röd till bakljuset.

Om det kan vara till någon hjäp.. :wink:
Bilagor
rt 159 super_303.tif
rt 159 super_303.tif (299.07 KiB) Visad 4117 gånger
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Jag mätte med en multimeter idag men blev inte klokare för det. Fick bara fluktuerande Kalle Anka-värden. Så jag gjorde som så att jag kopplade baklyset på bromsljustråden från motorn istället, och då funkar det bra.

Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Baronen »

Tänk på att du måste mäta i växelström för jag antar att du inte har en likriktare inkopplad. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Aha... det måste jag dubbelkolla. Trodde nog jag skulle mäta som likström. Fast det blev lustiga värden när jag försökte mäta ohmtalen också. Ja ni ser, det finns kunskapsluckor här...
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Baronen »

Ohm mätningen ska du göra, med kablarna demonterade, vid kopplingsplinten och motorn avstängd. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Ohm testade jag att mäta på bordet på den statorplattan jag har hemma. Och det blev himla konstigt på den också. Men nu när det fungerar så här tror jag att jag nöjer mig så:) D
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av frippegubben »

Fler bilder, jag vill också ha en Storebror-E-type!
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Jag skall ut och köra lite i morgon, det ser ut att bli fint väder (men kallt, brrr). Fler bilder kommer!
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Svagt baklyse

Inlägg av OutbackJack »

Ska jag lägga mig i här också??

"Att mäta är att veta"
Mäter man dessutom på rätt sätt får dessutom veta rätt saker.
Först:
En initial gisssning är at då både bak- och bromsljus lyser dåligt är att du har ett jordfel, dvs nåt överflödigt extramotstånd från bakljus till till motor och jorden är gemensam för båda dessa funktioner.

Mätninmg
Ska du mäta spänningen ska du mäta direkt på lampsockeln på belysningen med mätprobarna.
Mäter man t ex mellan bottensanlutningen på lampan och motorblock missar man helt spänningsfallet på jordsidan!
En bra början kan vara att tillfälligt sätta en kabel mellan motorblock och metallen/jord i bakljuset, blir det då bättre har du hittat ett jordfel..
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Svagt baklyse

Inlägg av HSE »

När jag kopplar ljus börjar jag alltid med att ha motorns härva frånkopplad och matar mopedens kabelhärvan från en batteriladdare som jag kan välja 6 eller 12v på efter behov. Den visar ju också hur mycket ström som går åt... Då allt fungerar som det skall så vet jag att den delen är ok och om något inte fungerar efter att motorns elsystem ansluts ligger felet just hos det senare.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Svagt baklyse

Inlägg av erlan »

"Mäter man t ex mellan bottensanlutningen på lampan och motorblock missar man helt spänningsfallet på jordsidan!"

mäter du på en MCB mopedlampa så är det precis spänningafallet på jordsidan du mäter.
alla MCB mopedlampor jag sett har haft spänningsmatningen mot gängen, och stomanslutning via botten.
jag måste dock kasta in en brasklapp, att jag aldrig hållit i en sån baklampa som på bilden ovan.

för er som inte riktigt hänger med i diskussionen så när man mäter spänningsfall så sätter man den ena mätspetsen på plussidan av den komponent, kabel, eller del av elsystemet man vill testa. och den andra mätspetsen på minussidan/jordsidan.
det här kan ni testa på en personbil.ställ in voltmätaren på 0-2 volt.
sått den positiva(plus) mätspetsen på batteriets pluspol.
sätt den negativa(minus) på halvljusets kabelanslutning mot strålkastarglödlampan.
nu mäter ni spänningsfallet på belysningskretsen i elsystemet. där kan man acceptera 1,0 volt i spänningsfall. men mindre än 0,5 volt är det normala.
sen flyttar ni den positiva mätspetsen till strålkastarlampans minusanslutning.
och den negativa mätspetsen till batteriets minuspol.
här borde spänningsfallet varit 0,0 när bilen var ny.
mät på batteriets poler, inte på kabelskon på batteriet.
har ni en gammal bil med dom runda porslinssäkringarna, kan det vara ett intresant experiment
att mäta på var sida om säkringen. positiv mätspets på batterisidan på säkringen negaitv spets på strömförbrukarens sida.
obs att den krets man vill mäta måste vara påslagen, t.ex. lyset måste vara påslaget.

i falle med motoplaten ovan? har du provat med rätt strålkastarlampa? kopplingshemat tyder på att den är beroende av rätt strålkastarlampa, för att ge rätt spänning och strömstyrka till bakljusuttaget.

erlan
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Kul att så många engagerar sig:) Lång tråd, så jag upprepar ett par grejor.
OutbackJack skrev: "En initial gisssning är att då både bak- och bromsljus lyser dåligt är att du har ett jordfel, dvs nåt överflödigt extramotstånd från bakljus till till motor och jorden är gemensam för båda dessa funktioner."

"En bra början kan vara att tillfälligt sätta en kabel mellan motorblock och metallen/jord i bakljuset, blir det då bättre har du hittat ett jordfel."
Modellen har ej bromsljus. Dock finns tråd ut från motorn för det. Bromsljustråden ger bra ljus, bakljustråden gör det ej (via samma tråd från lyse till plint, även testat med annan där). Jag har också testat med separat jordkabel direkt från block till lyse, med oförändrat resultat.
erlan skrev:"Har du provat med rätt strålkastarlampa? Kopplingshemat tyder på att den är beroende av rätt strålkastarlampa, för att ge rätt spänning och strömstyrka till bakljusuttaget."
.

Det sitter fel på nu, 6v 25/25, skall vara 35/35 eligt instruktionsbok. Min lokala handlare hade inte rätt hemma, så det är beställt. När den kommer hem skall jag testa att koppla på rätt tråd igen för att se om det är det som är boven.

Så länge kör jag kopplat på bromsljustråden, så jag kan besikta den. Körde i smyg idag, shhh.

Här kommer ett par utlovade bilder från dagens trevliga runda. Dämparna är inte original som ni ser. Jag har satt dit ett par som är 1 cm längre för att få upp den lite i bakkant. Skall skaffa gula nummerplåtar också, lite kul om den ser ut som katalogbilden. Egentligen är detta exemplar en '73. Jag skall fixa en gul tank också när det inte är något annat som kostat pengar på ett tag. Men jag tycker nog '72 är läckrare, och så kompletterar den min SM50 på ett kul vis...

Inget fartvidunder på något sätt, men relativt rapp och mycket bekväm att köra!

Bild

Bild

Bild

Bild
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av frippegubben »

Härliga bilder!
Vill man ha ett fartvidunder skaffar man nog inte en 125:a...
Hur ser fästet till framskärmen ut?
Jag skulle vilja ha ett liknande på min E-type!
Kawah2
Inlägg: 107
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Kawah2 »

Mycket snygg hoj slider_cheers.gif
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

frippegubben skrev:Härliga bilder!
Hur ser fästet till framskärmen ut?
Jag skulle vilja ha ett liknande på min E-type!
Du har PM :)
Skriv svar