Svagt baklyse
Re: Svagt baklyse
Jo precis, det där är bilden från min instruktionsbok. Och bilden tidigare i tråden är på det defekta systemet som byttes ut.
Aha......leta som en tok i burken. Det bäst överstämmande elschema jag hittat just som har gul/röd/grön från statorn......
är till en Hercules RT. Alla system som jag hittat med färgerna gul/röd/grön. Har då grön till bromsljus & röd till bakljuset.
Om det kan vara till någon hjäp..
Aha......leta som en tok i burken. Det bäst överstämmande elschema jag hittat just som har gul/röd/grön från statorn......
är till en Hercules RT. Alla system som jag hittat med färgerna gul/röd/grön. Har då grön till bromsljus & röd till bakljuset.
Om det kan vara till någon hjäp..
- Bilagor
-
- rt 159 super_303.tif (299.07 KiB) Visad 4117 gånger
Re: Svagt baklyse
Jag mätte med en multimeter idag men blev inte klokare för det. Fick bara fluktuerande Kalle Anka-värden. Så jag gjorde som så att jag kopplade baklyset på bromsljustråden från motorn istället, och då funkar det bra.
Re: Svagt baklyse
Tänk på att du måste mäta i växelström för jag antar att du inte har en likriktare inkopplad.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Svagt baklyse
Aha... det måste jag dubbelkolla. Trodde nog jag skulle mäta som likström. Fast det blev lustiga värden när jag försökte mäta ohmtalen också. Ja ni ser, det finns kunskapsluckor här...
Re: Svagt baklyse
Ohm mätningen ska du göra, med kablarna demonterade, vid kopplingsplinten och motorn avstängd.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Svagt baklyse
Ohm testade jag att mäta på bordet på den statorplattan jag har hemma. Och det blev himla konstigt på den också. Men nu när det fungerar så här tror jag att jag nöjer mig så:) D
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Svagt baklyse
Fler bilder, jag vill också ha en Storebror-E-type!
Re: Svagt baklyse
Jag skall ut och köra lite i morgon, det ser ut att bli fint väder (men kallt, brrr). Fler bilder kommer!
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
Re: Svagt baklyse
Ska jag lägga mig i här också??
"Att mäta är att veta"
Mäter man dessutom på rätt sätt får dessutom veta rätt saker.
Först:
En initial gisssning är at då både bak- och bromsljus lyser dåligt är att du har ett jordfel, dvs nåt överflödigt extramotstånd från bakljus till till motor och jorden är gemensam för båda dessa funktioner.
Mätninmg
Ska du mäta spänningen ska du mäta direkt på lampsockeln på belysningen med mätprobarna.
Mäter man t ex mellan bottensanlutningen på lampan och motorblock missar man helt spänningsfallet på jordsidan!
En bra början kan vara att tillfälligt sätta en kabel mellan motorblock och metallen/jord i bakljuset, blir det då bättre har du hittat ett jordfel..
"Att mäta är att veta"
Mäter man dessutom på rätt sätt får dessutom veta rätt saker.
Först:
En initial gisssning är at då både bak- och bromsljus lyser dåligt är att du har ett jordfel, dvs nåt överflödigt extramotstånd från bakljus till till motor och jorden är gemensam för båda dessa funktioner.
Mätninmg
Ska du mäta spänningen ska du mäta direkt på lampsockeln på belysningen med mätprobarna.
Mäter man t ex mellan bottensanlutningen på lampan och motorblock missar man helt spänningsfallet på jordsidan!
En bra början kan vara att tillfälligt sätta en kabel mellan motorblock och metallen/jord i bakljuset, blir det då bättre har du hittat ett jordfel..
Re: Svagt baklyse
När jag kopplar ljus börjar jag alltid med att ha motorns härva frånkopplad och matar mopedens kabelhärvan från en batteriladdare som jag kan välja 6 eller 12v på efter behov. Den visar ju också hur mycket ström som går åt... Då allt fungerar som det skall så vet jag att den delen är ok och om något inte fungerar efter att motorns elsystem ansluts ligger felet just hos det senare.
Re: Svagt baklyse
"Mäter man t ex mellan bottensanlutningen på lampan och motorblock missar man helt spänningsfallet på jordsidan!"
mäter du på en MCB mopedlampa så är det precis spänningafallet på jordsidan du mäter.
alla MCB mopedlampor jag sett har haft spänningsmatningen mot gängen, och stomanslutning via botten.
jag måste dock kasta in en brasklapp, att jag aldrig hållit i en sån baklampa som på bilden ovan.
för er som inte riktigt hänger med i diskussionen så när man mäter spänningsfall så sätter man den ena mätspetsen på plussidan av den komponent, kabel, eller del av elsystemet man vill testa. och den andra mätspetsen på minussidan/jordsidan.
det här kan ni testa på en personbil.ställ in voltmätaren på 0-2 volt.
sått den positiva(plus) mätspetsen på batteriets pluspol.
sätt den negativa(minus) på halvljusets kabelanslutning mot strålkastarglödlampan.
nu mäter ni spänningsfallet på belysningskretsen i elsystemet. där kan man acceptera 1,0 volt i spänningsfall. men mindre än 0,5 volt är det normala.
sen flyttar ni den positiva mätspetsen till strålkastarlampans minusanslutning.
och den negativa mätspetsen till batteriets minuspol.
här borde spänningsfallet varit 0,0 när bilen var ny.
mät på batteriets poler, inte på kabelskon på batteriet.
har ni en gammal bil med dom runda porslinssäkringarna, kan det vara ett intresant experiment
att mäta på var sida om säkringen. positiv mätspets på batterisidan på säkringen negaitv spets på strömförbrukarens sida.
obs att den krets man vill mäta måste vara påslagen, t.ex. lyset måste vara påslaget.
i falle med motoplaten ovan? har du provat med rätt strålkastarlampa? kopplingshemat tyder på att den är beroende av rätt strålkastarlampa, för att ge rätt spänning och strömstyrka till bakljusuttaget.
erlan
mäter du på en MCB mopedlampa så är det precis spänningafallet på jordsidan du mäter.
alla MCB mopedlampor jag sett har haft spänningsmatningen mot gängen, och stomanslutning via botten.
jag måste dock kasta in en brasklapp, att jag aldrig hållit i en sån baklampa som på bilden ovan.
för er som inte riktigt hänger med i diskussionen så när man mäter spänningsfall så sätter man den ena mätspetsen på plussidan av den komponent, kabel, eller del av elsystemet man vill testa. och den andra mätspetsen på minussidan/jordsidan.
det här kan ni testa på en personbil.ställ in voltmätaren på 0-2 volt.
sått den positiva(plus) mätspetsen på batteriets pluspol.
sätt den negativa(minus) på halvljusets kabelanslutning mot strålkastarglödlampan.
nu mäter ni spänningsfallet på belysningskretsen i elsystemet. där kan man acceptera 1,0 volt i spänningsfall. men mindre än 0,5 volt är det normala.
sen flyttar ni den positiva mätspetsen till strålkastarlampans minusanslutning.
och den negativa mätspetsen till batteriets minuspol.
här borde spänningsfallet varit 0,0 när bilen var ny.
mät på batteriets poler, inte på kabelskon på batteriet.
har ni en gammal bil med dom runda porslinssäkringarna, kan det vara ett intresant experiment
att mäta på var sida om säkringen. positiv mätspets på batterisidan på säkringen negaitv spets på strömförbrukarens sida.
obs att den krets man vill mäta måste vara påslagen, t.ex. lyset måste vara påslaget.
i falle med motoplaten ovan? har du provat med rätt strålkastarlampa? kopplingshemat tyder på att den är beroende av rätt strålkastarlampa, för att ge rätt spänning och strömstyrka till bakljusuttaget.
erlan
Re: Svagt baklyse
Kul att så många engagerar sig:) Lång tråd, så jag upprepar ett par grejor.
Det sitter fel på nu, 6v 25/25, skall vara 35/35 eligt instruktionsbok. Min lokala handlare hade inte rätt hemma, så det är beställt. När den kommer hem skall jag testa att koppla på rätt tråd igen för att se om det är det som är boven.
Så länge kör jag kopplat på bromsljustråden, så jag kan besikta den. Körde i smyg idag, shhh.
Här kommer ett par utlovade bilder från dagens trevliga runda. Dämparna är inte original som ni ser. Jag har satt dit ett par som är 1 cm längre för att få upp den lite i bakkant. Skall skaffa gula nummerplåtar också, lite kul om den ser ut som katalogbilden. Egentligen är detta exemplar en '73. Jag skall fixa en gul tank också när det inte är något annat som kostat pengar på ett tag. Men jag tycker nog '72 är läckrare, och så kompletterar den min SM50 på ett kul vis...
Inget fartvidunder på något sätt, men relativt rapp och mycket bekväm att köra!
Modellen har ej bromsljus. Dock finns tråd ut från motorn för det. Bromsljustråden ger bra ljus, bakljustråden gör det ej (via samma tråd från lyse till plint, även testat med annan där). Jag har också testat med separat jordkabel direkt från block till lyse, med oförändrat resultat.OutbackJack skrev: "En initial gisssning är att då både bak- och bromsljus lyser dåligt är att du har ett jordfel, dvs nåt överflödigt extramotstånd från bakljus till till motor och jorden är gemensam för båda dessa funktioner."
"En bra början kan vara att tillfälligt sätta en kabel mellan motorblock och metallen/jord i bakljuset, blir det då bättre har du hittat ett jordfel."
.erlan skrev:"Har du provat med rätt strålkastarlampa? Kopplingshemat tyder på att den är beroende av rätt strålkastarlampa, för att ge rätt spänning och strömstyrka till bakljusuttaget."
Det sitter fel på nu, 6v 25/25, skall vara 35/35 eligt instruktionsbok. Min lokala handlare hade inte rätt hemma, så det är beställt. När den kommer hem skall jag testa att koppla på rätt tråd igen för att se om det är det som är boven.
Så länge kör jag kopplat på bromsljustråden, så jag kan besikta den. Körde i smyg idag, shhh.
Här kommer ett par utlovade bilder från dagens trevliga runda. Dämparna är inte original som ni ser. Jag har satt dit ett par som är 1 cm längre för att få upp den lite i bakkant. Skall skaffa gula nummerplåtar också, lite kul om den ser ut som katalogbilden. Egentligen är detta exemplar en '73. Jag skall fixa en gul tank också när det inte är något annat som kostat pengar på ett tag. Men jag tycker nog '72 är läckrare, och så kompletterar den min SM50 på ett kul vis...
Inget fartvidunder på något sätt, men relativt rapp och mycket bekväm att köra!
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: Svagt baklyse
Härliga bilder!
Vill man ha ett fartvidunder skaffar man nog inte en 125:a...
Hur ser fästet till framskärmen ut?
Jag skulle vilja ha ett liknande på min E-type!
Vill man ha ett fartvidunder skaffar man nog inte en 125:a...
Hur ser fästet till framskärmen ut?
Jag skulle vilja ha ett liknande på min E-type!
Re: Svagt baklyse
Mycket snygg hoj
Re: Svagt baklyse
Du har PMfrippegubben skrev:Härliga bilder!
Hur ser fästet till framskärmen ut?
Jag skulle vilja ha ett liknande på min E-type!