Svagt baklyse

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Pillar med min 125T.... Allt funkar, men baklyset lyser jättesvagt. Kör man på marschfart syns man knappt. Det liksom bara pyr lite, och lyser bara upp om man varvar ur ordentligt. Skyltbelysningen sköts ju av samma lampa, så den funkar också dåligt. Det är rätt lampa som sitter i, 6v 5W. Fram lyser det jättebra, och det går väl på samma spole (motoplatsystem)? Vad kan detta bero på?

Vore det jordfel skulle det väl flimra eller inte lysa alls. Inte lysa svagt hela tiden...

Jag har inte än kollat så lampan fram är rätt. Om den har fel styrka, kan den "stjäla" ström så det inte räcker till baklyset?

Som ni ser har jag taskiga elkunskaper :oops:

/K
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Baronen »

Det kan mycket väl vara dålig kontakt. Se över det först. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Det skall jag göra:) Tycker bara att det är konstigt att det lyser hela tiden, inte flimrar/glappar...
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Baronen »

smalltown skrev:Det skall jag göra:) Tycker bara att det är konstigt att det lyser hela tiden, inte flimrar/glappar...
Det har jag varit ute för ett antal gånger. Sen kan lampan vara dålig också för den delen. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av frippegubben »

Du kan åtgärda en dålig lampa på flera sätt (fast börja naturligtvis med att kolla så ledningar och jord är som de ska). Lite beroende på hur mycket du vill pilla själv. Här kommer några förslag:
1. En LED-lampa. Enkelt men kanske inte funkar optimalt då de brukar vara avsedda för 12V och därför lyser mindre bra på 6V och sen slocknar när spänningen sjunker ännu mer. Tex den här, 25:- för två: http://www.dx.com/p/sencart-e10-2-5w-23 ... kLoU3mFND8
2. Löda ihop nåt eget av lysdioder. Funkar bra och lyser helt ok. Enklaste varianten är att köpa en högintensiv röd lysdiod på t ex Kjell & co + ett motstånd på ca 200 Ohm, det satte jag in i dotterns cykel och drivs direkt av en gammal hederlig dynamo. Lyser fullt tillräckligt men flämtar när man cyklar långsamt. T ex http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... rod-p90710 + motstånd (finns också hos Kjell, antingen köper man en "sortimentsats" och hoppas hitta nåt passande där, eller köper man bara en sort, t ex 470 Ohm och sätter två parallellt, eller 560 Ohm och sätter tre parallellt)
3. Löda ihop nåt mer sofistikerat, t ex den här som förutom lysdiod och motstånd dessutom innehåller två dioder och två kondingar. Sån har jag i baklyset till en av mina mopeder och det lyser starkt och bra redan vid tomgång. http://www.ljungdell.se/Ljungdell/Spann ... blare.html. Jag ska löda ihop flera, de kommer att hamna i de flesta av mina mopeder framöver, så bra funkar det!

Lycka till!
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Hynboholm »

LED och dioder hör inte hemma på en Monark 125 -72 :!:

Sorry, men det är min åsikt.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av frippegubben »

Kanske inte, men det syns ju inte i ett baklyse, och man gör det utan att förstöra nåt så det går att stoppa tillbaka glödlampa om man vill.
I mitt fall är jag ute efter bra funktion och lång livslängd.
Och i mopeden där det för tillfället är monterat så hade lamphållaren rostat sönder och gummit spruckit så alternativet var att köpa ett helt nytt baklyse, delarna hittade jag hemma så lösningen kostade 0:- plus lite tid istället för flera hundralappar för ett nytt baklyse. Valet var enkelt...
Nu är det upp till var och en att lösa som man vill, men jag gav åtminstone ett gäng alternativ för den som inte är oroad av avsteget från originaldelar.
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av frippegubben »

Och då kanske inte ett motoplatsystem här hemma där heller, för det satt väl inte original? För det borde väl varit Bosch eller?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Svagt baklyse

Inlägg av erlan »

tyvärr så var det nog motoplaten som var original på MCB 125or.
dock är jag övertygad om att man skulle hitta dioder om man pillade isär
en sån ankarplatta.

erlan
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Jo det skall vara motoplat original, och det är det som sitter. Och jag vill helst att originalgrejorna skall fungera. Idag testade jag att:

-Dra separat jordkabel till baklyset
-Dra annan, ny kabel från kopplingsplinten till baklampan
-byta själva glödlampan till en ny

Samma resultat :( Det bara glöder lite svagt om man inte varvar ordentligt. Det går ju två kablar till sockeln i lyset, då den kan användas på modeller med bromsljus också (denna har ju inte det). Det är bara med den ena av dem som lampan lyser upp lite, den andra förmår inte tända alls. Lampan är en 6v 5/21w.

Jag kollade lampan i framlyset (som fungerar fint). Enligt min instruktionsbok skall där sitta 6v 35/35w. Nu satt 6v 25/25w. Min lokala handlare hade inte rätt hemma, men jag skall byta den till rätt när jag fått fatt på en. Kan detta påverka?

För det är väl bara en spole i? Och eftersom framlyset funkar fint borde väl försörjningen bakåt också vara ok?

/K
frippegubben
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av frippegubben »

Det borde ju vara mer kräm över till baklyset om det bara är 25W fram kan man tycka. Och du är säker på att lampan bak är 6V 5/21 och inte 12V 5/21?
Har du nåt mätinstrument?
Mät i så fall vad du har för spänning över glödlampan fram och jämför med vad du har över glödlampan bak. Om det är samma spole borde inte värdena skilja mycket åt. Om det är betydligt mindre där bak så har du problemet där, spänningsfall på vägen, då får du leta dig framåt och se var det försvinner nånstans. Kanske är det ärgiga kontakter i strömbrytaren på styret så det är dålig kontakt där?
Plocka isär den och putsa rent.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Baronen »

Jag vet inte hur Motoplaten ser ut, men om det är en separat spole för bakljuset, har den ordentlig jord?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Själva plattan där spolen(arna?) sitter bör ju ha ordentlig jord eftersom framlyse och själva tändningen funkar felfritt.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Svagt baklyse

Inlägg av Baronen »

smalltown skrev:Själva plattan där spolen(arna?) sitter bör ju ha ordentlig jord eftersom framlyse och själva tändningen funkar felfritt.
Spolen sitter bultad i plattan och om det är en dubbelspole så kanske du har en kalllödning eller en dålig polsko där. Bara en tanke.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
smalltown
Inlägg: 377
Blev medlem: 12 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Svagt baklyse

Inlägg av smalltown »

Dessa plattor är typ ingjutna i plast, så det går ej att se eller göra något åt...

Bild
Skriv svar