Magnetlager

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
mazdarebel
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 aug 2015, 09:50
Ort: Skåne

Magnetlager

Inlägg av mazdarebel »

Hej!
Ibland omnämns ramlagren till schas motorerna som magnetlager, vad menas med detta!?
/Magnus
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Magnetlager

Inlägg av erlan »

den praktiska skillnaden är att ytterbanan följer kulorna med ett "bredare" spår än vinkelkontaktlager. dom är från början framtagna för generatorer eller magnettändningar,
jag kommer inte ihåg vilket det var. där rotorn värms upp snabbare och/eller till högre temperatur
än omgivande hus/block/chassi.
skall därför shimsas in till rätt spel, uppgivet av tillverkaren. i sachsmotorns fall 0,05-0,10 mm.
används i tvåtaktsmotorer för att dom anses löpa lite lättare än spårkullager. kräver dock lite tålamod vid monteringen, i och med att dom måste shimsas. nytillverkade sachs blockpackningar är tjockare än dom som monterades när motorerna var nya. vilket gör att man mycket oftare behöver shimsa idag än förr.
det finns dom som monterar spårkullager istället, antingen svindyra i rätt storlek, eller planslipade
standardlager, med då tillhörande noga rengöring. jag har dock inte begripit fördelen med det.

erlan
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Magnetlager

Inlägg av Conrad Engström »

Ett spårkullager skall inte gå i magnetism. Förmodligen för att kulorna stannar.
mazdarebel
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 aug 2015, 09:50
Ort: Skåne

Re: Magnetlager

Inlägg av mazdarebel »

Tack för svaret/Magnus
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Magnetlager

Inlägg av Micke S »

Conrad Engström skrev:Ett spårkullager skall inte gå i magnetism. Förmodligen för att kulorna stannar.
Ja att kulorna måste kunna röra sig lätt för att inte fungera som en metallfräs på lagerbanorna är orsaken till att man måste se till att vara noga med renheten när man monterar lager. Det är bättre att sätta i ett nytt än att använda ett som inte som inte går silkeslent även om det är glappfritt.

Massor med motorer har ju spårkullager för lagring av vevaxeln i blocket så att rotationen på lagerkulorna skulle avstanna p.g.a. av magnetism från svänghjulet är nog inte så troligt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Magnetlager

Inlägg av JoNo »

Micke S skrev:
Conrad Engström skrev:Ett spårkullager skall inte gå i magnetism. Förmodligen för att kulorna stannar.
Ja att kulorna måste kunna röra sig lätt för att inte fungera som en metallfräs på lagerbanorna är orsaken till att man måste se till att vara noga med renheten när man monterar lager. Det är bättre att sätta i ett nytt än att använda ett som inte som inte går silkeslent även om det är glappfritt.

Massor med motorer har ju spårkullager för lagring av vevaxeln i blocket så att rotationen på lagerkulorna skulle avstanna p.g.a. av magnetism från svänghjulet är nog inte så troligt.
Jag tror Conrad svarade på första stycket i inlägget före från Erlan.
JHE
Inlägg: 62
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Re: Magnetlager

Inlägg av JHE »

Slipade ner standard c3 kullager till kompisens Sachsmotor (har även till min egen Puch). Den här astrimmade Sachsmotorn tomvarvade över 14000 varv och levde ett brutalt liv. Drevaxeln gick av och sprickor uppstod i aluminiumgodset runt själva ramlagren av den långa utdragna misshandeln. Efter flera år och många för motorn plågsamma mopperallyn var det radiella och axiala glappet i vevaxeln noll!

Tror inte att dessa lager används av friktionsskäl heller det är helt enkelt lättare att smacka ihop hundratusentals motorer om året på Sachs AG med dessa lager
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Magnetlager

Inlägg av erlan »

sprickor uppstod runt ramlagren, glappet var noll?
satt inte dom lagren med förspänning då? alla c3lager jag hållit i min hand har haft ett kännbart spel.

flera år, och många mopedrallyn? har ni nån uppfattning om hur många mil det rör sig om?
med -70talets oljor så beräknade jag att mina motorer gick ca 1000 hårda mil= full gas i alla lägen.
mellan ramlagerbytena.

jag är dock lite nyfiken på varför valet föll på just c3lager. i vissa gokartklasser räknas c4lager som otillåten trimmning. ifall att jag skulle vilja prova nån gång, (inte troligt meeeen man vet aldrig) vilken typ av lager, normala, c3 c4 eller vad väljer ni som gillar den här metoden?

erlan
JHE
Inlägg: 62
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Re: Magnetlager

Inlägg av JHE »

Nu var det ju inte sprickor rakt igenom som orsaka noll vevhuskomp eller så utan hårfina sprickor sprungna ur hårt bruk.
Sen erlan om man försöker skriva lite roligt att man råkar överdriva lite! Men sant är 14700 rpm uppmätt med proffsig givare kopplad på tändkabeln. "magnet" lager har sämre bärighet det är priset för att man kan dela på motorn så lätt. Vid hård rtrmning är nerslipade lager en bra idé helt enkelt. När jag bytte ramlager i min Puch MS 50 var det naturligtvis original magnetlager som monterades allt annat hade varit helgerån.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Magnetlager

Inlägg av erlan »

"Sen erlan om man försöker skriva lite roligt att man råkar överdriva lite!"

ursäkta om du tog illa vid dig, det var absolut inte min mening att raljeraa på nåt sätt.
utan bara ett försök att avgöra om jag ska ändra uppfattning om att montera spårkullager.
det är därför jag försöker få en uppfattning om hur långt motorn gått.
avkörda utgående axlar är ju inget nytt fenomen. men däremot har jag inte hört talas om
sprickor runt ramlagren förr. så jag är fortfarande fundersam på om lagren satt med förspänning.
vilket då gav belastningar som inte blocken var avsedda för.
och det är ju billigare med lager än med nya block. sachsblock som hör ihop börjar det bli lite svårt att hitta. dom är ju som bekant parade från fabrik,

erlan
JHE
Inlägg: 62
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Re: Magnetlager

Inlägg av JHE »

Nej nej tog inte alls illa vid mig! Hehe vilken soppa! Magnetlager är naturligtvis alldeles förträffligt om dom monteras på rätt sätt och om man tar en sak som packningstjocklek i beräkning som du säger.
Nej erlan har absolut inte tagit illa upp och vill själv ursäkta om det blev så uppfattat!
Skriv svar