El problem sachs
El problem sachs
Min compact genererar ingen ström till lamporna trots nya ljus spolar. Kan magneten ha gett upp?
//Burrre
Re: El problem sachs
med dåliga magneter brukar det bli startproblem först.
du har nåt annat fel.
spolarna är inte lackade? eller rostskyddade på annat sätt? så det inte är kontakt mellan spolar och tändplatta?
erlan
du har nåt annat fel.
spolarna är inte lackade? eller rostskyddade på annat sätt? så det inte är kontakt mellan spolar och tändplatta?
erlan
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 311
- Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
- Ort: Jönköping
Re: El problem sachs
På en vanlig Sachs så har tändsystem och belysningssystem inget gemensamt.
Om den går - då funkar iaf tändsystemets fyra detaljer stift - kabel - brytare - kondensator.
Saknar du belysning är det knas med belysningsspolen/-arna
Svårt att kontrollmäta resistans där, mycket låga resistanser hos belysningsspolen.
Ena änden på ljusspolen ska iaf vara jordad, den andra går till framljuset och signalhorn.
Ev finns en extraspole för bakljus?
Prövat att koppla bort allt och enbart ta ljusströmmen direkt från tåten ut ur motorn?
Om den går - då funkar iaf tändsystemets fyra detaljer stift - kabel - brytare - kondensator.
Saknar du belysning är det knas med belysningsspolen/-arna
Svårt att kontrollmäta resistans där, mycket låga resistanser hos belysningsspolen.
Ena änden på ljusspolen ska iaf vara jordad, den andra går till framljuset och signalhorn.
Ev finns en extraspole för bakljus?
Prövat att koppla bort allt och enbart ta ljusströmmen direkt från tåten ut ur motorn?
Re: El problem sachs
Om det är kina-spolar så är det inte säkert att passformen är så bra...Upplevde detta på en tändspole. avståndet mellan svänghjulets magneter
och spolens metallklackar ska vara ca:0.1m.m. Mät på den gula kabeln om du har ström...
och spolens metallklackar ska vara ca:0.1m.m. Mät på den gula kabeln om du har ström...
Re: El problem sachs
med elsystemet inkopplat eller frånkopplat.
om det är kortslutning/överledning till gods i kabelhärvan får du ochså fel utslag.
hur mycket har du letat fel. blir ju bara dumt om vi ber dig kolla sånt som du redan kollat.
erlan
om det är kortslutning/överledning till gods i kabelhärvan får du ochså fel utslag.
hur mycket har du letat fel. blir ju bara dumt om vi ber dig kolla sånt som du redan kollat.
erlan
Re: El problem sachs
Jag mätte när systemet var inkopplat. jag bytte båda spolarna efter en renovering eftersom det inte fungerade, sen har jag kollat så spolarna jordar mot tändplattan.
//Burrre
Re: El problem sachs
koppla isär plinten vid motorn, och mät på kablarna som kommer från motorn.
obelastat ska du ha mycket mer än 6 volt där när du varvar den motsvarande 30 kmh.
går kablarna fritt från svänghjulet där inne förresten?
det är inte så överdrivet mycket plats där på en sachs.
erlan
obelastat ska du ha mycket mer än 6 volt där när du varvar den motsvarande 30 kmh.
går kablarna fritt från svänghjulet där inne förresten?
det är inte så överdrivet mycket plats där på en sachs.
erlan
Re: El problem sachs
En måhända riktigt korkad fråga :
Mäter du växelspänningen mellan kabeln från spolen och motorns gods, eller matter du spänningen mellan kabeln och någon position på ramen ?
M.a.o., kan det vara så att du har ett jordproblem motor/ram ?
Erik
Mäter du växelspänningen mellan kabeln från spolen och motorns gods, eller matter du spänningen mellan kabeln och någon position på ramen ?
M.a.o., kan det vara så att du har ett jordproblem motor/ram ?
Erik