Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Hynboholm »

Jag köpte en Ritovev I Holland till ena Kreidlern och detta fick jag...
Full I sprickor :(

Så kontrollera era Ritovevar noga innan montering!

Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Micke S »

Det var det djä......gaste :shock: En seriös tillverkare levererar inte en produkt med sådana defekter. Har de ingen avsyning? cocos_acc.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Hynboholm »

Micke S skrev:Det var det djä......gaste :shock: En seriös tillverkare levererar inte en produkt med sådana defekter. Har de ingen avsyning? cocos_acc.gif
Dessutom var den uppåt fem hundradelar krokig... :roll:
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Conrad Engström »

Friktionssvetsat :evil:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av selma »

Fy fan va kasst att släppa igenom en sådan produkt :shock:

Kan tyvärr åxå meddela att kompisens premiärtur förra veckan med en ny rito 44 i Ekf snurran vred
sig efter 2km lugn åkning.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Hynboholm »

selma skrev: Kan tyvärr åxå meddela att kompisens premiärtur förra veckan med en ny rito 44 i Ekf snurran vred
sig efter 2km lugn åkning.
Riktigt surt.

Tur att jag köpte den sista Kreidlerveven av Roffe, så jag får riktiga grejer I min femväxlade I alla fall. thumb_up
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av zappafan »

selma skrev:Kan tyvärr åxå meddela att kompisens premiärtur förra veckan med en ny rito 44 i Ekf snurran vred
sig efter 2km lugn åkning.
Så man ska punkta veven om den är Ok....
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Micke S »

En gissning är att RITO har fått ett nytt management med en ekonom i ledningen som i första hand ser till att optimera månadsreultatet. :shock: På fullt allvar menar jag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av HSE »

Bedrövligt om man inte vågar köpa Rito vevar längre, listan av eftermarknads delar som man vågar köpa tycks inte bli lägre med tiden.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av disktant »

Hynboholm skrev:Jag köpte en Ritovev I Holland till ena Kreidlern och detta fick jag...
Full I sprickor :(

Så kontrollera era Ritovevar noga innan montering!

Bild
Hur kan det uppstå sprickor
Är det någon ytbehandling på som spruckit, för det kan väl inte vara rakt genom godset ?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av sachsmaster »

Jag tror inte det här är smidda vevhalvor utan istället hopfogade delar av svarvade ämnen. Åtminstone jag kan inte se någon hålkäl mellan axeltapp och vevskiva/balanshalva men däremot sprickor i godset runt om, förmodligen uppkomna genom för tajt presspassning.

Lite trist att dom här vevaxlarna inte tycks hålla måttet för jag hade hoppats på och få buda hem ett antal friska original smidda vevpartier till vrakpriser på Tradera :twisted:
  • Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Hynboholm »

disktant skrev: Hur kan det uppstå sprickor
Är det någon ytbehandling på som spruckit, för det kan väl inte vara rakt genom godset ?
Jag är inte rätt man att svara på detta.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av erlan »

var det inte någon som nämnde friktionssvetsning i sammanhanget?

erlan
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av sachsmaster »

Det har varit en väldig hype om dom här Ritovevaxlarna på det här forumet men jag har aldrig riktigt förstått varför det är ett "måste" och jag har heller inte känt mig särskilt intresserad av dom, bara med ett halvt öra följt med vad som säjs.
Gäller saken effektökning har jag svårt och ta till mig att den mindre volymminskningen skulle ha någon särskild betydelse, snarare ser jag det som försämring genom att få en motor som vibrerar mer än nödvändigt pga av att man tagit bort effekten av vevskivorna som motvikter till kolv och vevstake.

För mej är det nästan logiskt, det är en omöjlighet att göra en fungerande vevaxel till konkurrenskraftigt pris i en sån liten serie. Stor skillnad mot en motortillverkare som räknar med en motorserie på kanske 10.000 enheter och då finns genast utrymme för noggrann utprovning, möjlighet till rätt material samt rätt produktionsmetod till konkurrenskraftigt pris.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?

Inlägg av Micke S »

Nu har jag kollat en Ritovev som har setat i en motor som har gått en hel del och bl.a. vann backtävlingen i E-tuna förra året med den röda Zundappen och nu används den i den svarta. I den här motorn sitter det inte den dyraste veven med breddad vevstake (den s.k. 19000 rpm veven i Zundappfallet som jag brukar köpa) utan den som har originaldimension på vevstaken fast i alla fall är förstärkt där oiriginalstakarna är veka. Anledningen till att jag rev motorn är för att ordna till växlarna som inte har fungerat så bra vid nedväxlingar. Jag har inte byggt den här motorn själv som till den blå Zundappen utan bara trimmat den.

Ritoveven är imponerande rak och slår bara 1,5 hundradel så långt ut på axlarna som man kan mäta. När jag kollade balansfaktorn är den lägre än jag trodde genom att motorn inte har haft några störande vibrationer. Balansfaktorn är ca 40 % med Athena Superthermkolv med tillbehör. Det är inte så långt från det idealiska teoretiska värdet ca 50% men som i praktiken brukar vara lite högre. Om det hade varit en 50 cc originalkolv med bara 39 mm diameter hade balansfaktorn blivit 50% på den här veven så det är inga konstigheter med balansen på just den här typen av Ritovev för Zundapp i alla fall.

Växelproblemen ser ut att bero på tre saker. Dragstången är inte frisk, det var rost i växelklockan och ett par kilar i den gick tungt mot kanter som har bildats. Motorn ser väldigt fin ut för övrigt med nya lager, fina drev och koppling. Ytterligare ett fel hittades som kommer att åtgärdas men det tror jag inte har haft någon inverkan. Ett 0,1 mm shims satt på drevaxeln mellan 4an och 5ans drev. Om man behöver ha shims på den axeln ska det sättas mellan 1an och 2ans drev om jag minns rätt, får kolla detta.
Bilagor
DSC05868.JPG
DSC05866.JPG
DSC05869.JPG
DSC05870.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar