Motoreffekt. /slö

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Motoreffekt. /slö

Inlägg av 19alex91 »

Den går jätte bra. men upplever att den är slö. det är inget ax i den. den böö i början när man ska dra iväg. Om jag åker i en backe och kommer i full fart så är det nätt o jämnt att man kommer upp för backen på 2an. och om man kör på1an o inte varvar ur på 1an så böö den när 2an kommer i.

Jag har en Husqvarna Cornette med en Dmotor på. pluggen är borta. Ny cylle med kolv. nyrenoverad motor. en sk "old Puch" förgasare 12mm och adapterplatta däremellan. Har testat med statgas om det läcker från packningar men det är tätt. Har en ny cigarr dämpare på.

Har testat att sjustera tändplattan åt båda håll. Tänning och brytare står rätt. tändstiftet är nått som skulle passa veteranmopeder.
Har sjusterat trottelnålen i olika lägen.


Är de normalt att man måste varva ur på 1an på gamla mopeder för att 2an ska gå bra??
Har renoverat motorn så nu den första tanken kör ja på 4% ska gå ner till 2% efter denna tank

va kan va fel. om de nu är något fel.
Dixie king
Inlägg: 31
Blev medlem: 05 feb 2012, 00:00
Ort: Kalix

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av Dixie king »

Cigarr ljuddämparna dom nya kan vara nog så täta invändigt med isoler ull kan vara det. (kolla)
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av MattiasPettersson »

Kan det behövas något större/mindre munstycke i förgasaren? Den får ju varva ur mer nu och blir starkare när det inte sitter nån plugg som stryper så kan det vara något med munstyckets storlek som gör han beter sig så?
Min zündapp betedde sig så också innan jag renoverade den, men i mitt fall så var det en väldigt utsliten cylinder med repor runt hela cylinderloppet som man kände tydligt om man strök fingret.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av 19alex91 »

Jag har ställbart på den. Och motorn är nyrenoverad med ny kolv o hela skiten. Sjusterade lite på tändplattan så den vart lite senare. Då vart den bättre :) men lite varmare på kröken . Kröken fick en annan färg typ lite brunsvart så den går nog kanske för varm eller är de normalt att kröken blir lite brun ? Den är absolut inte röd. :)
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av bryggaren »

Dragen plugg, har du justerat insuget därefter? Kolla tändningen igen. Brytaravstånd 0.4 mm förtändning ca 2mm.
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av 19alex91 »

Sjusterat insuget? Det är en distansplatta med innersiameter på kanske 14 mm tror ja. Ok. Får testa det. Nu har ja har ja för mig 2.25 på kolven o 0.40 eller 0.45 . Kommer inte riktigt ihåg. :)
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av bryggaren »

Drar du pluggen så blir en kant kvar i insuget, det var den jag menade. Bredda gärna i sidled mot cylinderloppet, så att insuget där blir typ liggande rektangel. Kolla dock kolvringens öppning så den inte går ut i insuget.
Kolla också tändtidpunkten med en stroboskoplampa om du har möjlighet, jag tror du har fel tändtidpunkt (sen) om kröken ändrar färg. Jag har varit med om att man får sätta svänghjulet utan kil för att få rätt tändning.
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av 19alex91 »

bryggaren skrev:Drar du pluggen så blir en kant kvar i insuget, det var den jag menade. Bredda gärna i sidled mot cylinderloppet, så att insuget där blir typ liggande rektangel. Kolla dock kolvringens öppning så den inte går ut i insuget.
Kolla också tändtidpunkten med en stroboskoplampa om du har möjlighet, jag tror du har fel tändtidpunkt (sen) om kröken ändrar färg. Jag har varit med om att man får sätta svänghjulet utan kil för att få rätt tändning.

Okej. Men det är ingen kant i cyllen. Den är plan. Köpt trimcylle o kolv mm. Ska kolla me lampa. Men har inget 6v batteri :/
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av erlan »

tändlägen får man nog prova sig fram till vad man tycker går bäst/ger den karaktär man vill ha.
några basala grundregler:
mer förtändning ger mer bottenvrid, tändningen nårmare öd ger mer toppeffekt.
en aktiv pipa vill ha tändpunkten närmare öd än en vanlig ljudämpare.
ju mera trimmat, ju närmare öd bör tändpunkten hamna.

den där nytillverkade cylindern är ju egentligen till e-motorn, stämmer alla höjder när man monterar den på en d-motor?
har du kollmätt så du har ca 0,05-0,06 mm i kolvspel.
det har hänt att kineserna missat grovt på det.
har du vettig drevning? det låter ju som det skulle vara för tung drevning på beskrivningen.

det är ju lite glest med husqvarna-fantaster här, och jag kan bara ge lite generella råd.

erlan
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av 19alex91 »

erlan skrev:tändlägen får man nog prova sig fram till vad man tycker går bäst/ger den karaktär man vill ha.
några basala grundregler:
mer förtändning ger mer bottenvrid, tändningen nårmare öd ger mer toppeffekt.
en aktiv pipa vill ha tändpunkten närmare öd än en vanlig ljudämpare.
ju mera trimmat, ju närmare öd bör tändpunkten hamna.

den där nytillverkade cylindern är ju egentligen till e-motorn, stämmer alla höjder när man monterar den på en d-motor?
har du kollmätt så du har ca 0,05-0,06 mm i kolvspel.
det har hänt att kineserna missat grovt på det.
har du vettig drevning? det låter ju som det skulle vara för tung drevning på beskrivningen.

det är ju lite glest med husqvarna-fantaster här, och jag kan bara ge lite generella råd.

erlan
Ja e cylle funkar på d motorn rakt av. Tror ja har 12 kugg fram orginal 10 kugg.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av bryggaren »

Jag kör med egenportad (enligt Husqvarna trimmanual) exportcylinder av eftermarknadstyp på min äggis. Funkar bra med kinabing17.

Bild
Användarens profilbild
19alex91
Inlägg: 99
Blev medlem: 27 jun 2014, 15:24

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av 19alex91 »

bryggaren skrev:Jag kör med egenportad (enligt Husqvarna trimmanual) exportcylinder av eftermarknadstyp på min äggis. Funkar bra med kinabing17.

Bild
Ok :) snyggt :)
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Motoreffekt. /slö

Inlägg av ollaolle »

Det kan vara så att någon sotflaga har släppt och stryper flödet i ljuddämparen,öppna upp...Kolla så att kolven öppnar i insuget,kan behöva kapas lite...Och du får
kolla så att du har bra komp.Går det att plana toppen?
Skriv svar