Sida 1 av 1

Koppling Flinta

Postat: 15 jan 2016, 20:44
av flinta007
Har precis plockat ner kopplingspaketet på en 3 växlad flinta. Anledningen var att jag har haft problem att få i tvåan och trean, ettan gick någorlunda att få i. Märkte först att det var alldeles för lite shimsning vid tryckstiftet, så det är åtgärdat. Men för säkerhets skull så delade jag på lamellerna för att kolla, och då blev jag lite konfunderad. Har bestämt för mig att paketet ska bestå av 4 fiberlameller och 5 stållameller, och det ska ligga en stållamell underst och en överst. Men här fanns endast 4 av varje och överst låg en fiberlamell. Ska det vara så på denna modell eller har något stolpskott slarvat bort en lamell vid montering. hate-wall.gif

Re: Koppling Flinta

Postat: 15 jan 2016, 21:11
av flinta
stämmer de du skrev, ska vara 5 stålskivor o 4 lameller, så de är säkert någon som gjort fel

Re: Koppling Flinta

Postat: 15 jan 2016, 21:25
av flinta007
flinta skrev:stämmer de du skrev, ska vara 5 stålskivor o 4 lameller, så de är säkert någon som gjort fel
Kunde man inte ge sig f-n på det cocos_acc.gif . Kan nästan räkna ut hur det gått till. För ca 15 år sen blev mopeden stulen, men jag fick tillbaka den igen via polisen. Men då hade dom plockat och skruvat både här och där samt målat om den i färger som inte har på en moped att göra. Den dess har den bara stått still tills nyligen då jag börjat renovering till original. Nåväl, jag fick se att dom säljer stållameller styckvis på mopedrenovering så det är nog bara att ta hem och montera rätt. Tacka för att du bekräftat mina farhågor slider_thankyou.gif .

Re: Koppling Flinta

Postat: 06 feb 2016, 17:25
av flinta007
Ja då har man monterat ihop kopplingen igen efter alla konstens regler. Men inte fungerade det ändå när jag testade. Hade stora problem med att få i växlarna hur mycket jag än spände kopplingen, och när jag fick i ettan så slirar den ordentligt. Tvåan och trean är omöjligt att få i utan att riskera växellådsras. Har justerat spelet med brickor, dragit alla skruvar ordentligt och ny olja enligt rekommendationer. Nu har jag kopplingspaketet nerplockat igen och letar fel. Saknas visserligen en klack på kopplinskorgen men tycker det borde funka i alla fall. Har en bricka mellan kopplingskorg och lamellpaketet som sprängskissen visar. Vet dock inte om den håller rätt mått, men det är den som låg där när jag demonterade första gången. Mopeden har ju stått oanvänd i många år, så jag funderar på om lamellerna stått och kletat ihop eller om det kanske varit fel olja i den förut. Kan det vara lönt att putsa upp lamellerna och testa igen, eller finns det någon som har en bra teori på vad som kan vara fel. :YMDAYDREAM:

Re: Koppling Flinta

Postat: 07 feb 2016, 12:05
av flinta
tror du kanske får riva motorn o kika, tror inte kopplingen påverkar om de går o växla eller inte, eller att det ska va svårt o få i växlarna, dom ska gå i utan koppling

Re: Koppling Flinta

Postat: 07 feb 2016, 13:30
av flinta007
Jag kanske glömde att skriva att problemen med att få i växlarna är enbart med motorn igång. Avstängd är det inga problem, det är därför jag misstänker kopplingsproblem.

Re: Koppling Flinta

Postat: 07 feb 2016, 16:07
av flinta
aha okej ja då är de nog nått knas med kopplingen, frågan är ju vad har aldrig själv haft nått problem med kopplingen

Re: Koppling Flinta

Postat: 07 feb 2016, 16:54
av flinta007
Nä knepigt är det, får försöka få bägge mina hjärnceller att samarbeta så kanske det går :roll: . Har nu haft nere lamellerna och ruggat upp dom, men hittade i övrigt inget konstigt. Shimsat till ca 15mm spel på armen och det känns ok så långt. Blir intressant när jag fyllt på olja och ska testa med motorn igång :lol: .