Victoria Em50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Samuel_med_M24
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jun 2015, 11:00

Victoria Em50

Inlägg av Samuel_med_M24 »

Hej! Jag har nyss in förskaffat en Rex med victoria motor och undrar hur får jag på svänghjulet? Eftersom det inte är någon kil.
Och kan någon förklara för mig vilken modell mopeden är? :D Även vart hittar man billiga delar behöver en kondesator som lätt inköps på puchverkstan men behöver kolv ringar med och tycker det är lättare att beställa på samma ställe?
Bilagor
rex mopeden.jpg
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Victoria Em50

Inlägg av Baronen »

Fin moped! Jag tycker det ser ut Som en Fram King som också har Victoria men åandrasidan har jag noll koll på Rex modeller. Victoria har ingen kryskil för där ställer du tändningen genom att vrida svänghjulet på veven. Tex. Sachs har istället kryskil och en tändplatta med avlånga hål där du istället vrider tändplattan för att ställa tändningen.

Delar finns lite överallt men jag brukar rekommendera mopedrenovering.se annars har mustang och husqvarna center endel NOS till Victoria.

Ett tips är att skaffa en kolvstopp som du gänga ner i tändstiftshölet med en måttskala på. Då kan du ställa tändningen mycket lättare iom att veven kan flytta sig när man fibblar med svänghjulet. Jag har inte skaffat/gjort någon sådan ännu utan kör med skjutmått fortfarande..
:)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Victoria Em50

Inlägg av Baronen »

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Samuel_med_M24
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jun 2015, 11:00

Re: Victoria Em50

Inlägg av Samuel_med_M24 »

Baronen skrev:Fin moped! Jag tycker det ser ut Som en Fram King som också har Victoria men åandrasidan har jag noll koll på Rex modeller. Victoria har ingen kryskil för där ställer du tändningen genom att vrida svänghjulet på veven. Tex. Sachs har istället kryskil och en tändplatta med avlånga hål där du istället vrider tändplattan för att ställa tändningen.

Delar finns lite överallt men jag brukar rekommendera mopedrenovering.se annars har mustang och husqvarna center endel NOS till Victoria.

Ett tips är att skaffa en kolvstopp som du gänga ner i tändstiftshölet med en måttskala på. Då kan du ställa tändningen mycket lättare iom att veven kan flytta sig när man fibblar med svänghjulet. Jag har inte skaffat/gjort någon sådan ännu utan kör med skjutmått fortfarande..
:)
Tackar och bokar slider_thankyou.gif
Skriv svar