Kan ej ställa tomgång sachs.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

sachsmaster skrev:
...och explosionsvilligheten...
Jag kanske missförstår dig, vad menar du?
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av sachsmaster »

Dixon skrev: ........Körde en sväng i trippelhalkan ikväll och den går riktigt bra när jag skruvat ut det ca 3,5 varv. Dock måste jag hålla gas annars dör den på de lägre varven. Kollar jag sedan stiftet är det inte brunt utan mer svart/blött vilket bör tala om för mycket sås. Har dock ej fått den att fyrtakta.
Låter som det är nåt knas med förgasaren tycker jag... Svårt och uttala sig om när man vare sig sett eller hört men "flödande förgasare" är nåt som jag känner rent spontant.

Sachsförgasaren har en speciell chokekanal som är inkopplad när trotteln är i de nedre lägena och där kan bensinen komma in i motorn från flottörhuset utan att behöva passera nålmunstycket så nåt du bör kolla är om flottör och flottörlock är okej så flottörnivån verkligen är som den ska vara.

Jag var ute för ett liknande problem för någon månad sen på en Sachs och felet där var att flottören inte flöt som skulle göra men när jag bytt flottör så funkade motorn perfekt igen :)

Men eftersom du måste ha munstycksnålen utskruvad 3½ varv så låter det som det är nåt mera som är felaktigt. Det är inte alltid det är ett fel, det kan också vara flera fel som samverkar.
  • Bild
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Halloj!
Jodå nog flyter flottören.
Har prövat 2 st varav en gammal i mässing. Samma fenomen, tyckte nästan att det blev värre med mässing. Flottörnivån- hur f*%#n kollar jag den? Har provat att labba lite med flottören upp och ner på nålen så att säga. Känns som om den kan vara något hög kanske.

Det där med munstycket är att jag har försökt få den att "fyrtakta" genom att skruva ut det massor och det enda som händer är att den går som tåget på wot på alla varvtal, däremot blir det grymt såsigt i ljuddämparen. Den går dåligt på mellangas och låg gas så dör den då. Med munstycket utskruvat ca 1-1,25 varv går den bra men fyrtaktare aldrig på plan väg vilket vore skönt då cylinder osv är nytt.
Kör jag med den och slår av går den bra på tomgång nu med ny kondensator, får den däremot stå en stund så drunknar den. Då är det sedan lönlöst att försöka få den att gå på tomgång ända tills jag åkt en sväng och gasat ur den lite då kan den stå på tomgång en stund igen. När jag kör och plötsligt stänger av är stiftet brunt och fint men om den står på tomgång och jag slår av och kollar stiftet är det svart.

Man kan ha mopeden stå avstängd och med bränslekranen på utan att det rinner soppa om den. Den kan stå flera dagar utan problem.

Moppen går bra men går ej ha gå på tomgång villket är störande.
Känns som om den går fett på tomgång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av erlan »

det måste vara nåt mekaniskt knas med din motor.
och det är ju nästan omöjligt att hitta felet med hjälp av ordbeskrivningar.
men om jag tolkar det du skrivit så reagerar den fortfarande på att du sprutar startgas på cylinderfoten.
"Sprutade startas på cylinderfoten och insug och då stannade motorn. Tog loss allt. Köpte mig en tub packnings silikon och tömde på skiten ordentligt och skruvade ihop allt. Fortfarande samma fel."
det tolkar jag som att den fortfarande drar tjuvluft där???

om jag fattat det fel så skulle jag nog riva isär motorn och leta efter sprickor, skador och andra defekter. t.ex. vinda blockhalvor. på undersidan av blockhalvorna finns ett en eller tvåsiffrigt nr instansat. det bör vara samma på båda blockhalvorna.

vad är det för fabrikat och variant på cylindern?
både norscand och jofrab har haft några riktiga bottennapp.där man måste kolla allt på cylindern i minsta detalj innan man ens tänker på att montera den. dock är det flera år sen dom fanns, så det borde inte finnas några kvar hos handlare?

erlan

PS,
nu hade felbeskrivningen blivit lite annorlunda. nu börjar jag mer luta åt att du fått en förgasare som inte funkar. det förekommer allt för ofta med kinabing. dom som funkar, funkar bra.
dom som inte funkar, funkar alldrig.

erlan
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Ja kondensator bytet gjorde stor skillnad.

Den funkar bra men går ej på tomgång då den drunknar efter en stund. Vinda blockhalvor bör väl leda till oljeläckage?

2 grannar köpte samtidigt en har så gott som samma problem och en skall montera i morgon.
Ska testa att byta nålmunstycket, men hur justeras flottörnivån?

Grejen är att samma problem fanns för mig med hemmafilad org cylinder och en borrad 8,5:a förgasare. Det gjorde så jag misstänkte något problem med övriga motorn, sachsmaster och baronen har dock sagt nålmunstycke helatiden och det skall utredas undermorgondagen men skulle vilja veta hur man kollar flottörnivån först då det känns bra att kolla den med nuvarande munstycke i osv innan man blrjar rota runt där åxå.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av sachsmaster »

Hur är det med kompressionstrycket i dina motorer? Dåligt komp har väl aldrig varit känt för och ge bra lågvarvsegenskaper eller stabil tomgång.

Och kolven då, kör med stora kolvjack kanske?

Annars håller jag med dig, dålig tomgång och bluddrande motor vid delgaslägen är mycket irriterande och har väldigt hög prio hos mej och råda bot på.

Fet blandning på tomgång ger stabil motorgång vid tomgång men bluddrig motor vid låg hastighet och vid gaspådrag t.ex efter en motorbroms. Stabil tomgång köper jag men inte bluddrig motor, det måste åtgärdas på något vis.

Magrare blandning på tomgång ger en underhållande motorgång men osäker då motorn lätt tjuvstannar. Vid t.ex. ett rödljus kan man kompensera det med små gaspådrag då och då. Det är också ganska underhållande eftersom motorn då låter väldigt rapp och svarar direkt utan och 4-taktsbluddra.
  • Bild
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Kolven varken har eller har haft jack eller lucka.
När man va 15 va man ju nöjd om det gick att köra moppen, oavsett om det va med pimpelgas och fotkoppling samt utan bromsar.
Vid 31 kräver man att om funktionen finns skall den fungera;)
Lika självklart är att man håller otroligt hög puts och finish på grejerna, olje/bensin söl under eller på motorn finns inte.
Tomgången är stabil och bra ända tills den så att säga får för sig att sura ner sig. När man väl fått i 3an behöver man aldrig växla ner för kurvtagning i stan osv utan den puttrar på med bra ork, grejen har nu blivit att från att inte ha tomgång överhuvudtaget när motorn blivit varm till att den stannar efter ca 30-60 sekunder om den får stå och puffa på tomgång, gasar jag till lite och labbar med gasen stannar den i allafall när jag slutar då den blir som lite sur, om jag därmot kör en sväng så går den 30-60sek på tomgång igen innan problemen upprepas.
Som sagt kondensatorbytet gjorde stor skillnad.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av erlan »

efter att läst dom senaste versionerna av felbeskrivningen, så börjar jag tro att förgasaren inte finfördelar bränslet i tillräckligt fina droppar. och att det är orsaken till att du behöver ge den
fruktansvärt mycket bränsle för att den ska fungera.

har du köpt delarna hos någon firma är det nog dags att diskutera om det inte är reklamation?

annars så är det nog dags att titta efter en annan förgasare.

erlan
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Var iväg idag och monterade samma kitt på grannens moped, 17mm förskita och 60cc cylinder.
Funkade peeeerfekt! Mycket rappare än mitt kitt.
På grannens monterade vi bakelitpackning till insug för kyrkport och på min sitter det en tunn rackare i packningsmaterial då jag ej får plats med flottörhuset i gropen på motorn annars, kan det ha med saken att göra tro, kanske går bättre med längre insugskanal, det skiljer ju ändå ca 5mm.
Fixade mitt lyse idag, hela moppen är ju pulverlackerad så jag drog en egen jordkabel till framlampan och vips så funkade den, dock skulle jag nog önska lite mer kräm på lyset. Spolen till bakljusen verkar kass så jag körde samma spole till bak lampan som framlampan, dock är jag tvungen att köra 12v lampa bak annars smäller den efter ca 5 SEK, gjorde av med 2 lampor idag.
Tog bort förgasare cylinder osv för att åter igen montera riktiga packningar, när jag monterar cylindern ser jag att packningen stjäl 30% av kanalerna, fixar det genom att skära till packningen lite.
Jag körde ju utan packning med endast silikon för att testa och då var det ju inget som blockerade kanalerna då heller så det borde inte vara någon skillnad.
ny soppa och skippar Biltemas tvåtaktsolja Startar upp skiten och den funkar kanon och går bra, går dock lite fett på tomgång fortfarande.
Uppmärksammar att min krök går in i ljuddämparen ca 250mm!! känns som om Den bör kapas så den går in 20-30mm Max? Bara så att det går att klämma åt så att säga.

Kan det ha med saken att göra tro, tänk er en Jamarcool standard ljuddämpare, den "den rejsiga modellen" kröken går in till mitten av blåsan ungefär villket inte bör vara okey va?
Annars är jag nöjd med tomgång osv även fast grannens justeringsmöjligheter är fruktansvärt mycket större än mina, hans tomgångsskruven är knappt inskruvad till hälften och han får nästan lite hög tomgång, min är inskruvad till Max och visst min är något hög med kanske men så får det vara. det märkliga är att jag inte gjort något annorlunda denna gång.
.
När den är riktigt varm så "sliriar" kicken lite, typ som om man håller in kopplingen lite lite, bör väl vara en justeringssak?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av erlan »

man måste slipa ur i bakkant på "gropen" för att få plats med flottörhuset.
förr cirkulerade en skiss med mått på hur mycket man behövde slipa.
jag gissar att den kom från MCBs så kallade ombyggnadssatser till MC
bakelitpackningen sitter där för att inte soppan ska bli för varm i flottörhuset.
kröken ska definitivt kapas. men jag tror inte den har med dina konstiga fenomen att göra.

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Falkfish »

Hej.
Får en känsla av att du och grannen inte har samma cylindrar.....

/ S
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Du har rätt, samma är det ju inte;) dock likadana. Samma artikel nummer.
Sen är det ju så att dem är billiga så vissa kanske råkar funka bättre vad vet jag.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av erlan »

norscand (NTS) har ju nyligen förbättrat sina sachscylindrar. nya 60cc kom väl på marknaden vid nyår ungefär.
men är det nån som tänkte på om dom fick nya artikelnummer då?
men får vi ett foto av undersidan på cylindern så vi kan se kanalerna, så ska vi berätta om du har en bra cylinder eller en sisådär cylinder, eller en usel cylinder.

erlan
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Baronen har bekräftar att jag har en gamal modell av 60cc, de nya är mycket bättre.
Alla problem är nu lösta, tomgångsbekymret ligger nog i att org kyrkports trottelnål är rakare en betydligt längre bit innan den konar ner än va Kina nålarna är, mina symtom är ju att jag vill sänka nålen mer så med en org nål blir det säkert perfekt. Den går för fett på tomgång helt enkelt.

Ett tips för er som labbar med kopplingskorgar är att ej dra dem för hårt för då nyper man fast växellådsaxeln i kopplingslagret och då kan man inte koppla ur så bra;)

Nu hoppas vi på kanonväder inför långkalsong rallyt i helgen!
Dom har lovat 10cm snö men jag fortsätter hoppas på strålande sol och ettpar plusgrader.

Go kväll på er och tusen tack för all hjälp och info.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av sachsmaster »

Dixon skrev: Ett tips för er som labbar med kopplingskorgar är att ej dra dem för hårt för då nyper man fast växellådsaxeln i kopplingslagret och då kan man inte koppla ur så bra ;)
Enligt Sachs verkstadshandbok ska den muttern dras fast med 2 - 2,2 kilopondmeter. Alltså lite drygt hälften så hårt som man drar ex. vis svänghjulsmuttern. Ej heller att förglömma att kopplingskorgens mutter är vänstergängad.
  • Bild
Skriv svar