Kan ej ställa tomgång sachs.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Hejsan.

Har en 3 växlad (fot) sachs som går bra på tomgång när den är kall, tomgången försvinner dock när den är varm.
Genom att spänna gaswiren så får bra bra tomgång varm , men den är ju 6000rpm vid kallstart då.
Har nyligen bytt cylinder och förgasare och den var likadan med den förra uppsättningen.
Har ej haft korktätning mellan förgasare och block på någon uppsättning om det kan ha med saken att göra.

Ett problem till är att lyset får för sig att bara funka ibland när man tomvarvar. Mest vid nystartad motor, när den börjar bli varm lyser det typ aldrig. Ljusspolen trasig kanske??

Tacksam för expert tips;)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av erlan »

experttips vet jag inte, men packboxarna är mest misstänkta när det gäller tomgången.
kommer i så fall snart att bli värre.

och lyset, glappkontakt eller att kablarna ligger fel, så svänghjulet har gnagt sönder isoleringen, och kortsluter.

erlan
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av sachsmaster »

Dixon skrev:Hejsan.

Har en 3 växlad (fot) sachs som går bra på tomgång när den är kall, tomgången försvinner dock när den är varm.
Genom att spänna gaswiren så får bra bra tomgång varm , men den är ju 6000rpm vid kallstart då.
Har nyligen bytt cylinder och förgasare och den var likadan med den förra uppsättningen.
Har ej haft korktätning mellan förgasare och block på någon uppsättning om det kan ha med saken att göra.

Ett problem till är att lyset får för sig att bara funka ibland när man tomvarvar. Mest vid nystartad motor, när den börjar bli varm lyser det typ aldrig. Ljusspolen trasig kanske??

Tacksam för expert tips;)
Jag tror det har med trottelnål/nålmunstycke att göra. Nålmunstycken slits, kan vara fel storlek samt kan vara fel nål av någon anledning. Förgasarbestyckning har med motorns setup att göra och det måste stämma överens åtminstone någorlunda för motorn ska fungera på på alla varv och belastningar.

Lyset låter som nåt mysko med ljusspolen där det blir avbrott nånstans vid uppvärmning... :?
  • Bild
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Kan det ha med felaktig tändinställning att göra?
Säg att den är justerad för original, förr cylindern va ordentligt hemma filad och förgasaren borrad och nu sitter det60cc å 17 mm på.
Packboxen bakom svänghjulet böt jag i kväll med oförändrat resultat. Fettade in den ordentligt med fett innan montage och packnings silikon i blocket efter tvätt. Inge glapp i ramlager.
Justerade brickan på nålen näst längst ner och åkte ut å provade. Öppnade ställbara munstycket en hel del så den gick som ett skott. Då fanns ingen chans till tomgång och samtidigt så känns det som den dränks på lägre varv. Skruvar jag in munstycket så det nästan är fullt inskruvar och har tomgångssktuven i bott så har jag tomgång men då dör den straxt innan halvgas om jag smyger upp gasen.
Stiftet efter fullgas körning upp å ner för gatan med omedelbar avstängning efter gas släpp är nästan lite rosa till färgen alternativt väldigt blek ljusbrun.

Har även kört med nålen justerad snålt men utan större inverkan på tomgången.
Va tror ni? :) dags att byta packbox på oljesidan åxå?

Har lekt lite tändinställning på en lös 2 växlad hand ikväll så nu har jag nog grepp om det på ett ungefär, ska försöka ge mig på och kontrollera på det 3 växlade så det verkligen står rätt till där åxå.
Känns som för mycket förtändning skulle få den att drunkna, men som sagt känns det bara så jag vet absolut ingenting om det igentligen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av erlan »

jag skulle byta den andra packboxen med.
jag hävdar att felbeskrivningen är klockren för dålig packbox. skulle naturligtvis kunna vara dålig blockpackning, men dom brukar inte blåsa på sachs. dessutom brukar inte en blåst packning vara temperaturkänslig, som ditt fel verkar vara.

grundregel för tändningen- ju högre effekt, ju närmare dödpunkt ska det tända.
på s.k. kyrkportscylindrar så brukar jag börja på 1mm f.ö.d. och sedan ev öka.
orginal tändpunkt på 4.3 cylindern är 3mm, men då är det med en tyst och tät orginaldämpare.
har du en nytillverkad förgasare? dom kan spöka, en del funkar, en del funkar inte.

om den surade och fick för mycket bränsle p.g.a. förgasarfel borde stiftet vara mörkt eller svart.

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Baronen »

Jag skulle gissa på dålig packbox på kopplinssidan jag å. Det låter som det. En dålig kinabing är såklart också tänkbart iof. Jag skulle byta trottelnål och munstycke. Det har vart fel förr. Tex. Bing 12 nål i en kyrkport kan ge liknande beskrivning.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Hur blir oljan om den på kopplings sidan är trasig? Skummar oljan av bensin/avgaser eller är det bara vatten?
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av sachsmaster »

Vatten i motorn är väl ingen okänt fenomen på Sachs :lol:
  • Bild
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Hejsan vänner. Har nu testat allt.
Bytt packbox på kopplingssidan åxå men fortfarande samma problem. Sprutade startas på cylinderfoten och insug och då stannade motorn. Tog loss allt. Köpte mig en tub packnings silikon och tömde på skiten ordentligt och skruvade ihop allt. Fortfarande samma fel. Nästa steg är att täta där Wirén går in i trottellocket samt köra gängtejp på ställbara munstycket och på tomgångsskruven.
Är pinbultarna till cylinder genomgående i blocket? Kan det vara där det suger?
Allt detta får mig åter att klura på tändningen. Kan verkligen inte fel inställd tändning ställa till med detta? Måste undersöka ikväll. Hjälper inget av detta önskar jag komma i kontakt med en sachs mekare i Örebro trakten gärna, som eventuellt mot en peng kan tänka sig byta alla packningar i motorn. Jag har packningar då det följde med packboxarna.
Kan ljuddämparen vara igensotad?? Låter inte som det men vad kan det vara??
Blir galen snart, somnar inte på kvällarna då detta stör mig något enormt mycket.
Kan tillägga att jag har tomgång om jag snålställer munstycket, skruvar in det i bott och öppnar ca 0,75 varv till 1,25 varv någonstans. Om jag då gasar fullt så dör den efter halvgas, smyger jag upp gasen får jag den att varva mer. Öppnar jag munstycket 2 varv till går den mycket bra men är lite småtrött runt tomgångsvarven, släpper jag gasen så tokdör den.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av erlan »

det råkar inte vara en s.k. kina-bing?
en del av dom funkar liksom inte.

erlan
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Jo visst är det en Kina Bing, hade dock samma problem med en borrad "Bing" Bing:)
För intresserade kan jag meddela att tändningen var det inte då jag labbar och prövat med den ikväll.
Vore kul att höra hur många varv någon annans ställbara munstycke är utskruvat.
Körde en sväng i trippelhalkan ikväll och den går riktigt bra när jag skruvat ut det ca 3,5 varv. Dock måste jag hålla gas annars dör den på de lägre varven. Kollar jag sedan stiftet är det inte brunt utan mer svart/blött vilket bör tala om för mycket sås. Har dock ej fått den att fyrtakta.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Baronen »

Jag skulle kunna ta en titt om du vill. Var i örebro trakten? Du kan pma om du vill.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Dixon »

Hej gott folk.
För alla intresserade har jag nu testat nästan allt, förutom det sachsmaster och baronen nämnt, dvs att jag har för stort/felaktigt nålmunstycke, jag tror dom har rätt.

Har bytt kondensator och efter det så går den på tomgång varm om jag kör moppen och sedan släpper gasen och låter den gå ner på tomgång, efter en stund drunknar den i soppa. Att stå och gasa och sedan låta den stå på tomgång är lönlöst, det enda som händer är att det börjar rinna svart soppa mellan ljuddämpare och krök trots att nålen är sänkt till Max och detta borde som ovanstående redan satt fingret på bero på nålmunstycket och nålen.

Packboxar bytta
Kondensator bytt
Förgasar och cylinderfotspackning bytta flera ggr
Tätat överallt utom blockpackningen
Testat annan tändspole
Testat annan topp
även testat annan förgasare men där kan samma fel uppstå men IOM slitage.

Kvar att göra i helgen är att labba med munstycke och nål.

Har en fantastisk hjälp av herr: baronen via PM samt sms, ångrar djupt att jag inte tog hans förslag först;)
Återkommer när jag testat detta åxå.

Jag tänkte att jag skriver en redogörelse här för alltid hjälper det någon olycklig moppe mekare som söker febrilt på Google;)
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av sachsmaster »

Hej

För det första, du behöver inte alls göra som jag gör jag bara berättar för dig.
För det andra är jag liksom 56:an van och få mina idéer dissade på det här forumet men jag bryr mig väldigt lite om det för jag går gärna mina egna vägar men lyssnar förstås samtidigt till vad andra säjer.

Men nu till ämnet...

Visst nålmunstycken slits ut, men jag tror heller inte att bensinen idag är densamma som bensinen mopederna konstruerades för. Jag har fått för mig att bensinen idag är mera flyktig, tunnare och lägre kokpunkt vilket gör att äldre motorer går med för fet blandning och tydligast visar det sig då vid låg belastning och tomgång.

För att kompensera både munstycksförslitning och den moderna bensinen blandar jag i en skvätt E85 för sänka förångningstemperaturen och explosionsvilligheten något för att få bränslet mer lika äldre bensin och jag är faktiskt nöjd med resultatet. Jag har vanlig Biltema mineraloljebaserad 2-takts olja men jag tycker den verkar blanda sig med en bensin/E85 blandning. Först blandar jag i olja i bensinen, skakar om och sen blandar jag i E85 och skakar om på nytt. Har man mycket E85 i kanske 50/50 så kan man skönja en viss mjölkaktig nyans i blandningen men det verkar funka ändå.

Men kom ihåg att det är inget som jag vare sig rekommenderar eller vill att du ska göra, jag ville bara berätta för dig hur jag själv tänker och gör för att motverka problemet.

Hoppas det ordnar sig med din moppe och det är väl allt jag egentligen vill dej :)
  • Bild
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Kan ej ställa tomgång sachs.

Inlägg av Petrolhead »

Det är naturligtvis olika på olika cyllar/fuggar men på mina 60cc och 17mm Bing så har jag det ställbara från ca 1/5 varv till 3/4var ut på alla.
3,5 varv ut verkar riktigt fett...

Lycka till
JOhan
Skriv svar