Kopplar inte ur

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Åldermannen
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2015, 21:52
Ort: Karlstad

Kopplar inte ur

Inlägg av Åldermannen »

Hej alla glada moppeåkare. Snart är det dags att "dra en repa".
Jag har däremot fått ett problem med min Mustang 617 med Zundappmotor. Den kopplar inte ur!!! Körde den för 1,5 vecka sedan och kopplingen fungerade då men nu vill den inte vara med längre. Kan felet bero på att den under de sista veckorna (en och en halv förvarats i kallförråd?
Hoppas att någon kan ge ett svar eller åtminstone ett gott råd eller så...vad som kan ha hänt. Byta olja, byta lameller eller...???
/Bosse N
Karlstad
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kopplar inte ur

Inlägg av sachsmaster »

Kan ju ha hänt nåt i kopplingen kanske på grund av ålder men annars har ju Zundapp en väldigt stabil koppling på de modellerna där kopplingen är inuti motorn och i oljebad. Sen kan det ju ha hänt nåt med oljan att den blivit seg med tiden.

Om jag upplevde det kändes normalt i kopplingshandtaget och kopplingsspelet i vajern verkar rätt så hade jag tappat oljan för och se hur den ser ut. I vilket fall som helst hade jag sen fyllt på ny olja som inte heller den är alltför tjock därför Zundapp brukade ha en tendens att dra på kopplingen och rassla i växellådan när man skulle lägga i växel. En tunnare olja göra att friktionen inte blir så stor mellan lamellerna när kopplingen är indragen.

Säkert får du fler råd nu men jag har inget mer att säja om den här saken.
  • Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kopplar inte ur

Inlägg av HSE »

Åldermannen skrev:Hej alla glada moppeåkare. Snart är det dags att "dra en repa".
Jag har däremot fått ett problem med min Mustang 617 med Zundappmotor. Den kopplar inte ur!!! Körde den för 1,5 vecka sedan och kopplingen fungerade då men nu vill den inte vara med längre. Kan felet bero på att den under de sista veckorna (en och en halv förvarats i kallförråd?
Hoppas att någon kan ge ett svar eller åtminstone ett gott råd eller så...vad som kan ha hänt. Byta olja, byta lameller eller...???
/Bosse N
Karlstad
Ta in den i värmen är första rådet, om det blivit kondens i oljan fryser den till is, hänt mig på en traktor som startade men satt fast i växellådan! Sedan kan lamellerna rosta fast, kör på en låg växel och dta in kopplingshandtaget samtidigt som du bromsar brukar det släppa. Och som sagt byt oljan för säkerhets skull...
Åldermannen
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2015, 21:52
Ort: Karlstad

Re: Kopplar inte ur

Inlägg av Åldermannen »

Tack för svaren.

Ska försöka göra plats i varmgaraget bredvid de andra "leksakerna" och sedan byta olja. Enligt original instruktionsbok ska det vara växellådsolja SAE 80 eller motorolja SAE 20-30 men jag tänkte byta till växellådsolja märkt "JASO". Känner inte till om det finns olika viskositet på den oljan men tänkte köpa den tunnare. Någon som har synpunkter på det?

Kan tillägga att kopplingen känns helt normal beträffande "motståndet" när jag drar in kopplingshandtaget och även spelet är okej.
/Bosse N
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Kopplar inte ur

Inlägg av Johan Lat »

Då har den troligtvis bara klibbat ihop, som sagt kör lite med moppen och dra in kopplingen så brukar det släppa.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Kopplar inte ur

Inlägg av ilo55cc »

Har samma symtom på dottern MT5. När den blir stående ett tag "klibbar" lamellerna ihop men det släpper när man kör. Kan tilläggas
att oljebyte gjorde ingen skillnad.
Åldermannen
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 sep 2015, 21:52
Ort: Karlstad

Re: Kopplar inte ur

Inlägg av Åldermannen »

Varmkörde i c.a 5 min och då (till min häpnad) fungerade kopplingen så jag tog en tur på en km eller så och allt (förutom ljuset vilket är nästa "problem") fungerade utan anmärkning. Jag har nu (trots allt) köpt olja för att byta kommande vecka (förmodligen). Troligtvis beror mina kopplingsproblem (åtminstone till viss del) på att "skrotet" förvarats i kall förråd.
/Bosse N
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kopplar inte ur

Inlägg av HSE »

Bra att det löste sig utan problem. På min traktor den gången så skruvade jag loss urtappningspluggen och såg bara is :( Eftersom växellådan satt fast i isen så fick jag vänta på våren och värmegrader innan jag kunde tappa av oljan, flera liter vatten i den :shock: Vet inte om det bara var kondens eller om det letat sig in regnvatten också men sedan dess förvarar jag helst traktorn inomhus. Det handlade försten om en Grålle i detta fallet.
Skriv svar