Trilskande tandrulle ILO G 50
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda
Trilskande tandrulle ILO G 50
Försöker dela på en ILO G 50 motor för byte av packboxar och kontroll av lager etc. Problemet är den trilskande tandrullen som vägrar att flytta på sig! Sitter envist kvar!
Trots försök med värme (100 grader) och en hemmagjord avdragare som har använts på andra Pianomotorer med gott resultat, vill den inte komma ! Också min Kinamutterpicka har prövats.
Är snart inne på att anlita en verkstad, men det är ju alltid kul att fixa saker själv. Finns det ytterliggare metoder att ta till ? Tänk om någon använt Locktite på konan, vad göra då?
Trots försök med värme (100 grader) och en hemmagjord avdragare som har använts på andra Pianomotorer med gott resultat, vill den inte komma ! Också min Kinamutterpicka har prövats.
Är snart inne på att anlita en verkstad, men det är ju alltid kul att fixa saker själv. Finns det ytterliggare metoder att ta till ? Tänk om någon använt Locktite på konan, vad göra då?
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Jag har också varit där, hade en sådan rulle som bitit sig fast till den milda grad att ALu delen på rullen gav sig och jag fick skära spår i den och klyva den för att få bort den. Testade alt inklusive värme Det sitter en stålhylsa i konan mot vevaxelns kona och det är därför det inte hjälper att värma och kyla med kylsprej som jag gjorde. Så jag fick skrota det drevet...
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Jag skulle säga mer värme och därefter kraftig nerkylning av axeln med kylspray eller quickleen som jag använder till allt. Upprepa detta så borde det släppa tillslut. Direkt efter avkylning så skulle jag duscha på någon penetrerande olja eller rostlösare. Det ska gå
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
ett annat sätt att testa är att dela motorn och demontera allt annat.
lägga blocket på två träklossar, så nära vevskivorna som möjligt.
skruva på en gängstångs-skarvmutter på axeländen.
ge den en bestämd hammarsmäll.
erlan
lägga blocket på två träklossar, så nära vevskivorna som möjligt.
skruva på en gängstångs-skarvmutter på axeländen.
ge den en bestämd hammarsmäll.
erlan
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Om den satts sig lika hårt som min så hjälper inget av detta, jag provade bokstavligen allt
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Min avdragare stukade drevet men det lossade ändå inte trots alla knep med att knacka och värma drevet samt kyla axeln, allt medan drevet var i spänn Eftersom drevet ändå var deformerat efteråt så kapade jag slutligen bort det med en flex, inte lätt att få bort delarna från konan ens då
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Tandrullen är nu äntligen befriad från sin kona! Istället för att laga min hemmagjorda avdragare och försöka igen, åkte jag till Stuvsta Mopedservice. Fem minuter senare var rullen borttagen.
Ibland får man anlita yrkesfolk! Skulle gjort det tidigare när jag märkte att tandrullen kärvade så in i vassen!
Tack ändå för tips!
Ibland får man anlita yrkesfolk! Skulle gjort det tidigare när jag märkte att tandrullen kärvade så in i vassen!
Tack ändå för tips!
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Jag tycker du gjorde ett bra val där hansleopold. Ibland kan det vara mer lönsamt att anlita en yrkesman än att göra själv. I somras tog jag själv en Expressmotor på pakethållaren därför jag inte fick bort tramporna och efter en stunds sökande så visade det sig att dom hade precis den rätta avdragaren som behövdes just där
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Om man värmer rullen så att stearin smälter. Då kryper stearinet in mellan axel och rulle. Låt den kallna och knacka bort den, som tidigare beskrivs.
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Jag har inte heller fått svar på ett par saker,pnilz skrev:Skulle se det som positivt om sachsmaster kunde återkomma i frågan så vi kan reda ut det hela?
För att anklaga mig för att hata en människa som gjort ett antal inlägg på ett forum under 5-6 månader tycker jag är lite hårt! Krävs mer än så för min del men hur är det för dig? du verkar ha vissa problem med att jag tycker saker!
hur gick det med den här devisen
sachsmaster skrev:du frågar- jag svarar
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: Trilskande tandrulle ILO G 50
Precis vad jag också hörtConrad Engström skrev:Om man värmer rullen så att stearin smälter. Då kryper stearinet in mellan axel och rulle. Låt den kallna och knacka bort den, som tidigare beskrivs.
Fast man använde bivax istället. Det lär vara en gammal beprövad metod som mopedreparatörerna använde för länge sedan