Sida 1 av 1

Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 08:54
av hansleopold
Försöker dela på en ILO G 50 motor för byte av packboxar och kontroll av lager etc. Problemet är den trilskande tandrullen som vägrar att flytta på sig! Sitter envist kvar! :?

Trots försök med värme (100 grader) och en hemmagjord avdragare som har använts på andra Pianomotorer med gott resultat, vill den inte komma ! Också min Kinamutterpicka har prövats. cocos_acc.gif

Är snart inne på att anlita en verkstad, men det är ju alltid kul att fixa saker själv. Finns det ytterliggare metoder att ta till ? Tänk om någon använt Locktite på konan, vad göra då? :?:

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 09:20
av HSE
Jag har också varit där, hade en sådan rulle som bitit sig fast till den milda grad att ALu delen på rullen gav sig och jag fick skära spår i den och klyva den för att få bort den. Testade alt inklusive värme hate-wall.gif Det sitter en stålhylsa i konan mot vevaxelns kona och det är därför det inte hjälper att värma och kyla med kylsprej som jag gjorde. Så jag fick skrota det drevet...

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 10:53
av Baronen
Jag skulle säga mer värme och därefter kraftig nerkylning av axeln med kylspray eller quickleen som jag använder till allt. Upprepa detta så borde det släppa tillslut. Direkt efter avkylning så skulle jag duscha på någon penetrerande olja eller rostlösare. Det ska gå :)

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 11:01
av erlan
ett annat sätt att testa är att dela motorn och demontera allt annat.
lägga blocket på två träklossar, så nära vevskivorna som möjligt.
skruva på en gängstångs-skarvmutter på axeländen.
ge den en bestämd hammarsmäll.

erlan

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 12:23
av HSE
Om den satts sig lika hårt som min så hjälper inget av detta, jag provade bokstavligen allt :wink:

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 16:14
av HSE
Min avdragare stukade drevet men det lossade ändå inte trots alla knep med att knacka och värma drevet samt kyla axeln, allt medan drevet var i spänn :shock: Eftersom drevet ändå var deformerat efteråt så kapade jag slutligen bort det med en flex, inte lätt att få bort delarna från konan ens då :!:

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 18:02
av hansleopold
Tandrullen är nu äntligen befriad från sin kona! Istället för att laga min hemmagjorda avdragare och försöka igen, åkte jag till Stuvsta Mopedservice. Fem minuter senare var rullen borttagen.

Ibland får man anlita yrkesfolk! Skulle gjort det tidigare när jag märkte att tandrullen kärvade så in i vassen!

Tack ändå för tips! :)

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 18:26
av sachsmaster
Jag tycker du gjorde ett bra val där hansleopold. Ibland kan det vara mer lönsamt att anlita en yrkesman än att göra själv. I somras tog jag själv en Expressmotor på pakethållaren därför jag inte fick bort tramporna och efter en stunds sökande så visade det sig att dom hade precis den rätta avdragaren som behövdes just där thumb_up

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 21:50
av Conrad Engström
Om man värmer rullen så att stearin smälter. Då kryper stearinet in mellan axel och rulle. Låt den kallna och knacka bort den, som tidigare beskrivs.

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 01 mar 2016, 23:36
av JanneL
pnilz skrev:Skulle se det som positivt om sachsmaster kunde återkomma i frågan så vi kan reda ut det hela?

För att anklaga mig för att hata en människa som gjort ett antal inlägg på ett forum under 5-6 månader tycker jag är lite hårt! Krävs mer än så för min del men hur är det för dig? du verkar ha vissa problem med att jag tycker saker!
Jag har inte heller fått svar på ett par saker,
hur gick det med den här devisen :roll:
sachsmaster skrev:du frågar- jag svarar :sorry:

Re: Trilskande tandrulle ILO G 50

Postat: 02 mar 2016, 12:43
av sachsmaster
Conrad Engström skrev:Om man värmer rullen så att stearin smälter. Då kryper stearinet in mellan axel och rulle. Låt den kallna och knacka bort den, som tidigare beskrivs.
Precis vad jag också hört :idea:
Fast man använde bivax istället. Det lär vara en gammal beprövad metod som mopedreparatörerna använde för länge sedan :)