Kolv till ILO g50...?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Kolv till ILO g50...?

Inlägg av hansleopold »

Tänkte låta borra upp cylindern en överdimension. Finns det bara Kinakolvar ute på marknaden, eller finns det tyska kolvar någonstans ?

Är 0,05 lagom kolvspel på en järncylinder?

Dessutom blir det ny bussningi i vevstaken. Blir 0,02 lagom spel månntro? :?:
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kolv till ILO g50...?

Inlägg av sachsmaster »

Hej hansleopold :)

Jag tror inte kinakolvar måste vara så mycket sämre. Kolvar och tändspolar är väl dom två sakerna jag har högst förtroende för vad gäller nytillverkade eftermarknadsdelar från Kina.

Kolvspel 0,05 mm låter helt OK. Jag skulle nog vilja säja hellre något för stort kolvspel än för litet. Jag har provat mindre kolvspel i tron att motorn skulle bli "tätare" men erfarenheten gav att motorn gick sämre. Inte för den skar eller nöp men den gick helt enkelt trögt så den tappade effekt.

Inget spel alls i renoverad kolvbultsbussning skulle jag vilja säja. Tvärs om ska kolvbulten gå lite trögt i bussningen när det är färdigbrotchat. Tillräckligt spel kommer när bussningen blivit något insliten.
  • Bild
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Kolv till ILO g50...?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Spelet mellan kolvbult och bussningen skall som bekant vara litet, eller rent ut sagt mycket litet.

MEN, jag protesterar mot "inget spel"!
HUR skall oljefilm kunna smörja vid nollspel?
Att sedan förlita sig på "inslitning" är direkt tokigt.
I professionella motor-sammanhang har jag ALDRIG hört talas om motordelar som skall slitas in, never!
Jag tycker att det är ett förlegat synsätt som borde ha slutat användas när inlandsisen drog sig tillbaka!

Se till att hitta korrekt information och se till att få rätt spel och inte "inget spel alls"

Kolvspel, här spelar cylinder och kolv en viktig roll.
Vissa kolvar expanderar mer o andra mindre vid uppvärmning och till på köpet inte alltid behåller de sin rundhet...
Kombinera detta med hur loppet beter sig och vips har man svaret!
Tyvärr är möjligheter att mäta detta möjligt för alla och inte nödvändigt som tur är.

En gissning är spel kring 0.04-0-05 mm.
Vad som är viktigt, förutom att cylindern borras rak o rund är att den honas till en finish som passas ihop med kolvringarna.

För en någorlunda standardbetonad motor allt detta mindre kritiskt än en vass högprestanda maskin, så grubbla inte alltför mycket över detta.

sachsmaster skrev:
Inget spel alls i renoverad kolvbultsbussning skulle jag vilja säja. Tvärs om ska kolvbulten gå lite trögt i bussningen när det är färdigbrotchat. Tillräckligt spel kommer när bussningen blivit något insliten.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Kolv till ILO g50...?

Inlägg av sachsmaster »

hansleopold skrev: Dessutom blir det ny bussningi i vevstaken. Blir 0,02 lagom spel månntro? :?:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -ilo-piano
  • Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kolv till ILO g50...?

Inlägg av erlan »

nollspel d.v.s. både bult och bussning mäts till samma mått,
blir i praktiken en lätt presspassning.
har man tillgång till en invändig mikrometer som klarar 10mm så kan man börja med attt brotcha till 0,01 mm i spel.
har man inte tillgång till mätverktyg så får man prova sig fram till att kolvbulten faller sakta genom hålet i bussningen. (luftspalten bromsar.) faller den obehindrat genom bussningen, utan tendens att bromsas, är det bara att börja om med ett nytt ämne.

i vissa verkstadshandböcker har jag sett giggar så bussningen ska bli exakt paralell med tätningsplanet vid cylinderfoten.

erlan
Skriv svar