EKF cylinder
EKF cylinder
Hej!
Ni som åker EKF, vilken cylinder föredrar ni?
söker en vass 50 cc cylinder.
något som har till salu, hojta gärna till!
/G
Ni som åker EKF, vilken cylinder föredrar ni?
söker en vass 50 cc cylinder.
något som har till salu, hojta gärna till!
/G
Re: EKF cylinder
Ett flertal kör med 6,25 (original) alucylinder, där cylindern är lyft ca 2mm och toppen/överkant cylinder är justerad motsvarande till rätt squish.
Har för mig att jag läste någonstans att Conrad Engström sa att det räckte för att köra 3-siffrigt.
Värt att kolla upp...
// Andazon
Har för mig att jag läste någonstans att Conrad Engström sa att det räckte för att köra 3-siffrigt.
Värt att kolla upp...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Re: EKF cylinder
Conrad är lurig på många sätt, att alla kan åka tresiffrigt med en 6,25:a skulle jag inte ta för givet för alla, utan här krävs vilja, erfarenhet och kunskap.. Enklaste och billigaste vägen till 3 siffrigt är väl ändå Athena 80, alla kategorier.andazon skrev:Ett flertal kör med 6,25 (original) alucylinder, där cylindern är lyft ca 2mm och toppen/överkant cylinder är justerad motsvarande till rätt squish.
Har för mig att jag läste någonstans att Conrad Engström sa att det räckte för att köra 3-siffrigt.
Värt att kolla upp...
// Andazon
Mvh
Stefan
Re: EKF cylinder
nu var det ju 50cc som efterfrågades, och med 44 slaglängd så måste det vara 38mm i borr.
den enda nya cylindern jag vet är ju den här:
http://www.mopshop.de/shop/Moped-Mofa-H ... _2064.html
på den gamla goda tiden gjorde ju polini, och kanske fler därtill 38mm cylindrar.
polinin ser åtminståne ut att vara kapabel till mer effekt?
men dom får man ju leta efter NOS eller begagnade.
det kan ju kanske finnas någon cylinder kvar från knattecrossens glada -70tal t.ex.
sen beror det ju på vilken budget man har.
VRM gör ju vevar med 39,7mm slag, och då kan man ju använda 40mm cylindrar.
men där har jag ingen koll.
jag tror Conrad har örnkoll på dom grejorna, du får väl hoppas han vill tillägga nåt.
erlan
den enda nya cylindern jag vet är ju den här:
http://www.mopshop.de/shop/Moped-Mofa-H ... _2064.html
på den gamla goda tiden gjorde ju polini, och kanske fler därtill 38mm cylindrar.
polinin ser åtminståne ut att vara kapabel till mer effekt?
men dom får man ju leta efter NOS eller begagnade.
det kan ju kanske finnas någon cylinder kvar från knattecrossens glada -70tal t.ex.
sen beror det ju på vilken budget man har.
VRM gör ju vevar med 39,7mm slag, och då kan man ju använda 40mm cylindrar.
men där har jag ingen koll.
jag tror Conrad har örnkoll på dom grejorna, du får väl hoppas han vill tillägga nåt.
erlan
Re: EKF cylinder
Tack för svar..
44 mm i slag är inte nödvändigt, kan tänka mig lägga mig på 42mm oxå, om för delarna finns i cylinder ist.
cylindrar från tex 50s, 50gs osv. hur många varianter finns och vilken/vilka anser ni vara vassast?
44 mm i slag är inte nödvändigt, kan tänka mig lägga mig på 42mm oxå, om för delarna finns i cylinder ist.
cylindrar från tex 50s, 50gs osv. hur många varianter finns och vilken/vilka anser ni vara vassast?
Re: EKF cylinder
med 42 i slag så blir max cyldiameter 38,9 om du skall klara 50 cc.
erlan
erlan
Re: EKF cylinder
Jag är inte så fixerad vid just EXAKT 50CC, men vill heller inte hänga på 80cc
Re: EKF cylinder
ja det som går att hitta för rimliga pengar som passar direkt är ju antingen en 6,25a eller ovan nämda parmakit-cylindern.
sen finns det en relativt vanlig 40mm cylinder, jag tror den är på 6,25 hk den med, men den ser vassare ut, men det kan vara att man lurar sig på boostkanalen i den cylindern.
den brukar bli hyfsat billig när den dyker upp. för den kräver antingen en distans för att få upp den i rätt höjd, eller en kolv som är lägre.
övriga, mer exotiska cylindrar brukar betinga ett betydligt högre pris än vad en ny 80 cc kostar.
somliga av dom har kanaler som inte stämmer med EKF, så det gäller att se upp.
erlan
sen finns det en relativt vanlig 40mm cylinder, jag tror den är på 6,25 hk den med, men den ser vassare ut, men det kan vara att man lurar sig på boostkanalen i den cylindern.
den brukar bli hyfsat billig när den dyker upp. för den kräver antingen en distans för att få upp den i rätt höjd, eller en kolv som är lägre.
övriga, mer exotiska cylindrar brukar betinga ett betydligt högre pris än vad en ny 80 cc kostar.
somliga av dom har kanaler som inte stämmer med EKF, så det gäller att se upp.
erlan
Re: EKF cylinder
Du kan kolla lite på knattecrossarna från slutet 70 början 80 tex Yamaha Suzuki,elaka luftkylda rackare.
Derbi har många cylindrar som passar någorlunda om du vill ha vattenkylt.
Men alla cylindrar går ju att sätta på om viljan finns
Derbi har många cylindrar som passar någorlunda om du vill ha vattenkylt.
Men alla cylindrar går ju att sätta på om viljan finns
Re: EKF cylinder
söker mer eller mindre bolt on, till att börja med.
Hittade denna på trimbutiken, men den verkar vara omöjlig att hitta på nätet. Någon som testat?
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... thena.html
Hittade denna på trimbutiken, men den verkar vara omöjlig att hitta på nätet. Någon som testat?
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... thena.html
Re: EKF cylinder
så vitt jag vet så tillverkas inte den cylindern längre.
den var 40mm i borr. så jag misstänker den är för 39,7 i slag.
erlan
den var 40mm i borr. så jag misstänker den är för 39,7 i slag.
erlan
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: EKF cylinder
En sådan köpte jag av Musköchrister, det är till 44 mm slag...
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: EKF cylinder
Njae, tänkte bygga ihop en med "nya" ritoveven som kommit till EKF, har ett tomt block liggande....