Hjälp tandrulle passar ej ILO G50

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Hjälp tandrulle passar ej ILO G50

Inlägg av evelinas pappa »

nya rullen
nya rullen
gamla rullen
gamla rullen
Jag hade för en tid sedan problem med att få loss en tandrulle trots alla knep rätt avdragare mm. Slutade med att jag fick spräcka rullen. Detta problem har debatterats i annan länk för inte så länge sedan.
Nu har jag äntligen fått tag på en ny (nytillverkad) tandrulle men den passar tydligen inte.
Om jag mäter i stor-änden på det koniska hålet ( in mot motorn) så är den gamla rullen ca 13 mm medans den nya rullen är ca 13.5mm ( svår mätt med skjutmått pga konisiteten) har även mätt på vevaxlen där man ser tydligt var rullen suttit 13mm även där.
Detta gör så att tandrullen bottnar mot blocket utan att greppa på veven, mycket glapp.

Fanns det olika tandrullar till ilo G50 motorerna eller den nytillverkade är feltillverkad???????????

Kommer reklamera rullen men det kunde vara bra att veta om det fanns olika.
Titta o mät i era gömmor

NÅGON SOM HAR EN BEGAGNAD ANNARS

Motorn tillhör en arbetskamrats fru, det är hennes morfar som köpt mopeden ny och det finns inget alternativ utom att renovera originalmotorn trots att det blir dyrare än att köpa en annan renoverad motor. Det skall vara originalmotorn trots att det är sönderslaget pga kedjehaveri. Tidens tand osv
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Hjälp tandrulle passar ej ILO G50

Inlägg av ilo55cc »

Verkar väl mest troligt att den nya rullen är felaktig,har aldrig hört att det skulle finnas olika konor. Har själv köpt både nya och
beg hjul och aldrig haft problem,även flyttat hjul mellan olika motorer.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Hjälp tandrulle passar ej ILO G50

Inlägg av disktant »

låter skumt
jag har bara sett med och utan stålkärna och har väl i skrivande stund rivit ett 10-tal maskiner av olika årsmodeller
sedan finns den med nedsänkt mutter kan tänka mig att den kom som ersättare efter kedjetransen ? men har aldrig sett den live

Har tyvärr 23 mil till grejjerna, så det är svårt att bara gå ut och mäta för mig :roll:


Köpt på tradera ? det var väl snack om att kärnan släppte på dessa
bättre att leta begagnat
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
mattam57
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: Hjälp tandrulle passar ej ILO G50

Inlägg av mattam57 »

Har en motor isärplockad och original-tandrullen är ca 13 mm i änden närmast motorn.

mvh
Pelle
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h
Skriv svar