Inkörning av trimcylinder o ny kolv, Puch Maxi
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Inkörning av trimcylinder o ny kolv, Puch Maxi
Hur många timmars inkörning krävs av min nicasillcylinder, då jag inte har någon fungerande hastighetsmätare? Tips o trix mottages tacksamt..
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Re: Inkörning av trimcylinder o ny kolv, Puch Maxi
Ingen som kör in sina grejer?
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Re: Inkörning av trimcylinder o ny kolv, Puch Maxi
Tackar! Låter som ett lite brutalt sätt att köra in en cylinder, inte vad jag är van vid sedan ungdomen..HSE skrev:http://www.puchverkstan.com/runin.html
Re: Inkörning av trimcylinder o ny kolv, Puch Maxi
det viktigaste är att du har tändningen rätt inställd, FÖR DEN CYLINDERN.
jag kan inte puch, så jag kan bara gissa att det ska vara närmare ö.d. än svensk orginal.
det bör den som sålt cylindern kunna ge besked om.
och inte för magert med bränsle.
hur länge? ja det brukar kännas när den är inkörd så det blir tätt i kolvringarna.
hur hårt man ska köra? j därom tvista de lärde, själv låter jag mitt sunda förnuft råda där,
ju hårdare trimmat, desto mindre av effekten utnyttjar jag i början.
en 1hk sachs, han får gå för fullt från början.
erlan
jag kan inte puch, så jag kan bara gissa att det ska vara närmare ö.d. än svensk orginal.
det bör den som sålt cylindern kunna ge besked om.
och inte för magert med bränsle.
hur länge? ja det brukar kännas när den är inkörd så det blir tätt i kolvringarna.
hur hårt man ska köra? j därom tvista de lärde, själv låter jag mitt sunda förnuft råda där,
ju hårdare trimmat, desto mindre av effekten utnyttjar jag i början.
en 1hk sachs, han får gå för fullt från början.
erlan
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Re: Inkörning av trimcylinder o ny kolv, Puch Maxi
Det har suttit en annan 70cc på K-star, skiljer sig tändningen åt då också?
Re: Inkörning av trimcylinder o ny kolv, Puch Maxi
jag har ingen aning om hur tändningen ska stå. och hur mycket det skiljer i trimningsgrad mellan dina cylindrar.
blir det för mycket förtändning så blir kolven varm och utvidgar sig så den nyper.
blir det för lite förtändning så bränner det bort kolvkanten mitt för utblåsporten.
och det blir känsligare ju mer trimmat det blir.
aluminiumcylindrar har som regel mindre kolvspel än gjutjärnscylindrar, och är då känsligare för fel.
erlan
blir det för mycket förtändning så blir kolven varm och utvidgar sig så den nyper.
blir det för lite förtändning så bränner det bort kolvkanten mitt för utblåsporten.
och det blir känsligare ju mer trimmat det blir.
aluminiumcylindrar har som regel mindre kolvspel än gjutjärnscylindrar, och är då känsligare för fel.
erlan