Tändning puch

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Halvars
Inlägg: 473
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Tändning puch

Inlägg av Halvars »

Har en gammal puchmotor och det finns ingen krysskil , bara ett litet stift som ska sitta där men är nu borta. Hur får jag tändningen rätt ?
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tändning puch

Inlägg av MattiasPettersson »

Halvars skrev:Har en gammal puchmotor och det finns ingen krysskil , bara ett litet stift som ska sitta där men är nu borta. Hur får jag tändningen rätt ?
Kan knappt något om puch motorer men desto mer om tändning, men du måste nog fixa ett sådant stift som ska hålla svänghjulet på sin rätta plats innan du kan börja ändra om tändningen
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändning puch

Inlägg av HSE »

Stift eller kil är ju inte till för att hålla svänghjulet på plats, utan för att ge rätt läge vid påsättningen av svänghjulet, utan kil får man märka ut det läget på annat sätt. Det har jag fått göra på min Zweirad Union motor som ju saknar kil i original. Ställa kolven i topp och svänghjulet så att brytarspetsarna precis öppnar är ett bra startläge. Annars kolla på avsnittet om tändningen Zweirad motorn: http://www.ljungdell.se/ljungdell/Victoria_Em50.html
MattiasPettersson
Inlägg: 124
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:45
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tändning puch

Inlägg av MattiasPettersson »

HSE skrev:Stift eller kil är ju inte till för att hålla svänghjulet på plats, utan för att ge rätt läge vid påsättningen av svänghjulet, utan kil får man märka ut det läget på annat sätt. Det har jag fått göra på min Zweirad Union motor som ju saknar kil i original. Ställa kolven i topp och svänghjulet så att brytarspetsarna precis öppnar är ett bra startläge. Annars kolla på avsnittet om tändningen Zweirad motorn: http://www.ljungdell.se/ljungdell/Victoria_Em50.html
Nu när jag läste igenom vad jag har skrivit menar jag såklart de du skrev HSE, bara jag som klantade mig :oops:
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Skriv svar