Koppling på nyrenoverad Puch

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av Lolalola »

Jag hade inne ett par motorer på helrenovering för ett tag sen och nu när jag började köra med den ena så är kopplingen skum. Det finns liksom bara antingen eller. Antingen slirar kicken eller så driver motorn lite när kopplingen är indragen. Försöker jag justera så har jag ungefär två (2) varv att göra på uppe i handtaget, så det är väldigt känsligt. Annars känns den helt ok. Vad kan det vara tro? Jag tänkte försöka greja det själv eftersom det är så jävla bökigt att få iväg motorn, eller hela moppen, för att åberopa garanti på jobbet.
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av Maximal »

Detta har jag för mig kunde inträffa när kopplingsaxeln inte satt i rätt position nere på motorn. Har som för mig att man tog loss armen, satte axelns flata yta 90 grader utåt, satte armen på splinesen i lämplig position och justerade in på justermuttern på kopplingsaxeln till dess man kunde koppla ur.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av T M »

:twisted:
Svagt minne säga:
Om urtaget i dragbulten sitter fel frikopplar den dåligt, dras snett helt enkelt.
Finns ett mått på hur långt dragmuttern ska vara inskruvad, kolla i manual.
Saxsprint som låser nämnda mutter kan spreta ut och ta i locket.
Lite osäker här länge sen, men axeln har runt en mm spel mot dragmuttern, sen ska det vara ?? mm mellan arm och wirefäste

W Y L
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av Lolalola »

Jo jag var också inne på det ni beskriver, men grejen är att den kopplar ur hur bra som helst men att det i så fall är på bekostnad av kicken. Eller så kan man kicka helt obehindrat och så driver den lite med kopplingen indragen. Alltsammans beroende på två ynka varv på en justerskruv i handtaget. Det finns liksom inget mellanting. Men med wiren lossad är det normalt spel och armen sitter som den skall. :-??
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av Maximal »

Ett annat problem jag hade var att det blev spår i kopplingskorgen, så lamellernas öron gled in där och gjorde att den drev framåt även om man kopplat ur, men om motorn är helrenoverad lär det ju sitta nya lameller och grader i kopplingskorgen lär vara bortfilade? Är det rätt olja och rätt mängd i motorn?
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av Lolalola »

Oh ja, dyr olja från Puchverstan, och jo jag hoppas verkligen att man sett över kopplingskorgen. Fast den var bra från början. Jag blev bytte lameller i den motorn kanske femtio mil innan den åkte in på renovering och då såg korgen finfin ut.
MEN... idag så snackade jag med han som gjorde jobbet. Det var inga problem utan jag kunde köra dit hela moppen. Men innan vi skulle lasta in den så provkörde jag och ..F den och allt fungerade perfekt. Helt jävla otroligt!!!! Ingen slirande klick, lagom spel i handtaget/armen och det gick t.o.m. att rulla den baklänges med motorn igång och växel i. Med kopplingen indragen alltså. Det fann inte längre något fel. Hade jag inte vetat bättre så skulle jag tro att någon varit nere i garaget och fixat den medan jag var på jobbet. Jag känner mig skitdum. :oops:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av T M »

:twisted:
Misstänker detta:
Motor tid vilat hylla sen renovering?
Om ej oljade lamell vid montering?
Det helt sonika tid tagit olja komma i koppling in
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av Maximal »

Ingen mening känna sig dum, hur skall man veta att motorrenoveraren inte oljat lamellerna vid montering? Det hade inte jag heller tänkt på om jag skall vara ärlig, men om man har en reparationshandbok man går efter så lär det ju stå i den.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Koppling på nyrenoverad Puch

Inlägg av Lolalola »

Nä det är nog så, kopplingen var torr och grejorna har faktiskt legat på en hylla i nog närmare ett år. Utan olja. Det är enda förklaringen. Jag får ringa renoveraren och säga att grejorna funkar. :)
Skriv svar