Elproblem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Elproblem

Inlägg av flinta007 »

Har börjat närma mig slutfasen på renovering av trappern, men har lite problem med elen. Misstänker någon överledning nånstans. Framlyset bara glöder svagt på både hel-, och halvljus. Varken signal eller dödarknapp fungerar. Vet inte hur elsystemet jobbar, men när jag mäter med motorn avstängd så har jag ledning mellan gods och samtliga 3 kablar från tändplattan ( gul, svart och grön). I min värld känns det ju helt fel, eller blir det ett annat förhållande när den börjar ge ström? slider_anon.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Elproblem

Inlägg av erlan »

och med gods då är det ramen du menar?
om allting funkade före renovering så är första gissningen färg i jordpunkterna.

för andra ändan av lindningen sitter ju i gods.

erlan
Maximal
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 mar 2015, 21:41

Re: Elproblem

Inlägg av Maximal »

Det skall vara ledning, men ändå en viss resistans, typ en eller ett par Ohm.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Elproblem

Inlägg av flinta007 »

Tackar för råd och förklaringar. Håller på och mäter igenom alla kablar och kollar jordpunkter. Hittade en dålig lödning på kondensatorn som är åtgärdad, även om felet kanske inte låg där. Funderar om ljusspolen kan vara på väg att lämna in. Jag mätte strömmen när mopeden var igång senast, men kom på efteråt att jag mätte i likström. Kanske därför jag fick så konstiga värden, fladdrade mellan 0,5 volt upp till 13 volt. Den ska ju inte ge mer än 6 volt. Har förstått att det är svårt att mäta om en ljusspole är ok. Får kanske testa en gång till innan det är dags att skaffa ny spole. En annan sak jag funderar på är hur det ska kopplas i omkopplaren. Orginalet har 7 kontakter, då jag har 7 sladdar upp till styret. Gul=ström, gulsvart=helljus, Vit=halvljus, Svart=dödaren, Grå=bakljus, Brun=signal och Grön=signal. Men nu har jag en ny omkopplare med 6 kontakter. Borde jag inte kunna koppla signalen annorlunda så jag enbart har en sladd från omkopplare till signal, och på så vis får totalt 6 sladdar istället för 7? Det var många frågor, men ström kan vara ett el(ände) staff_shutup9ou.gif .
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Elproblem

Inlägg av T M »

:twisted:
Du har bytt original 2 vreds omkopplaren mot en ett vreds?
Leta reda på siffrorna vid kabelanslutningarna
Kolla att kablar sitter enligt detta:
Gul 56
Vit 56 a
Gulsvart 56 b
Grå 58
Svart K
Brun H
Grön har ett minne av att denna är + matning till tutan från bromsljusspole eller från gul i gamla omkopplaren, nyare skarvar gul kabel från magnet till 56 i tutan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Elproblem

Inlägg av flinta007 »

Min orginalkopplare hade bara ett vred precis som den nya, men ändå 7 kontakter och 7 sladdar in. Den gröna sladden från magneten går först till bromsljuskontakten, därifrån går en till bromsljuset och en till tutan. I samma uttag på tutan går en grön sladd upp till omkopplaren. Från andra uttaget på tutan går en brun upp till tutan. Jag förstår inte vad den gröna mellan tutan och omkopplaren gör för nytta. Tutan ska ju få ström från den gröna som kommer från magneten, och jord från den bruna i omkopplaren. Det verkar vara originalkablaget som sitter kvar, så nån uträknad anledning borde ju finnas. Tänker så det knakar i bägge hjärncellerna, men får inte ihop det. slider_anon.gif
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Elproblem

Inlägg av T M »

:twisted:
Är det denna typ av omkopplare du har nu och den tidigare hade tre uttag i mitten?
HMMM
Du har grön gul svart i magnet ingen grå.
Då misstänker jag detta: Original har det suttit en två vreds och den gröna från tut har matat bakljuset med ström.
Ergo, koppla enligt detta räknat från höger i bild
Gul Grå övre Gul/Svart nedre Vit övre Svart nedre Brun
Koppla bort den överblivna gröna från tut


Bild

PS
Bild lånad från en tråd på forumet
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Elproblem

Inlägg av flinta007 »

Tydlig och bra kopplingsinformation. :lol:. Den kopplingen kan jag se logik i. Och visst kan det vara som du säger att det suttit en 2-vreds omkopplare från början. Ska testa enligt dessa instruktioner. Har hört att en del koppplar den gula från magneten till tutan och vidare till omkopplaren. blir det nån skillnad om jag driver tutan med gul, eller som nu med den gröna. Tänkte om dom ger samma spänning eller det är lägre i den gröna.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Elproblem

Inlägg av erlan »

den gula spolen ska ge 15 watt , den gröna ska ge 5 watt

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Elproblem

Inlägg av flinta007 »

Ok, nu har jag bara en spole men jag antar att den gröna inte är kopplad i samtliga varv på spolen som den gula. Men 5 watt ( eller ska det inte vara volt) bör väl räcka till signal och bromsljus.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Elproblem

Inlägg av T M »

:twisted:
Nyare varianter har gul kabel skarvad i tut där du har en grön.
6 volt 5 watt räcker nog är ju inte ofta båda används samtidigt
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Elproblem

Inlägg av flinta007 »

mistick_yes.gif Nu har jag kopplat efter instruktioner från TM, testat alla funktioner med 6 volts batteri och allt fungerar. slider_thankyou.gif . Om det nu fortfarande är svagt lyse ( det var helt ok vid test med batteri) bör det väl nästan vara spolen som är dålig. Ska sparka igång den i morgon och testa. :scooter:
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Elproblem

Inlägg av flinta007 »

Idag har jag testat elsystemet i skarpt läge. Kändes ju hoppfullt, då alla funktioner fungerade när jag matade ström från externt batteri. Men när ströömen skulle tas från motorn var det inte lika roligt :roll: :roll: . Tycker mig kunna mäta upp ström från både gul och grön kabel, men bromsljus och signal är stendött (grön kabel), och framlyse är knappt märkbart. Måste väl nästan vara spolen som är defekt, kan det inte bli dom symptomen då? Hittar bara spolar med 1 anslutning (Mus och Hus), kan jag driva även bromsljus och signal tillsammans med framlyse med endast gul kabel? Kanske behöver byta styrka i glödlampan till broms i så fall :?: .
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Elproblem

Inlägg av erlan »

observera att stefa finns med 2 olika hålavstånd på spolarna.
var det 52 och 54 mm?
det ena har i alla fall samma mått på spolarna som bosch.

erlan
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Elproblem

Inlägg av HSE »

Sällsynt att ljusspolarna går sönder om inte någon klant misshandlat dem, men då brukar det synas spår av våld på dem. Jag skulle motståndsmäta den med Ohm mätare för att kolla spolen och se så det inte bara är dålig kontakt någonstans.
Skriv svar