Tystare vrålapa, förslag?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av andazon »

Hej

Hur få en tystare vrålapa?
Vill ju inte väcka halva stan när jag är ute och åker med min gamla Sachs med Athena 80 ...
Gärna bilder och förslag på dämpare med inköpsställe och hur du gjorde.

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Det här är en Vrålapa som jag gifte ihop med en Zundapp högflödesdämpare #5015 från Trimbutiken. Jag har visat den förut men här är är lite fler bilder. Lösningen tillåter mycket hög effekt och ljudnivån är behaglig, ganska lika som med Racepipe RP2 Zundappdämpare. Självklart är det ganska hög ljudnivå på fullgas, annnars skulle den inte ge bra effekt, men det är inte alls lika öronbedövande som på en omoddad Vrålapa och karaktären är behaglig. Om man bara rullar med jämn gas så är ljudnivån låg så den går att smyga med när det behövs.

Den omdebatterade bromspedalvinkeln ser lite lustig ut. Men plattan ligger inom 0,02 mm på 1 meters längd jämfört med fotpinnen enlig maskinpass så det fick duga så länge (J.K.) :P
Bilagor
DSC04159.JPG
DSC04129.JPG
DSC04130.JPG
DSC04134.JPG
DSC04133.JPG
DSC04132.JPG
DSC04135.JPG
DSC04136.JPG
DSC04162.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av andazon »

Har du bara kapat zundappdämparen och bultat fast på vrålapan eller har du moddat den också??
Sista bilden på delar av vrålapan?
Mycket snygg lösning för övrigt slider_score.gif

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Jag lät hela expansioskammaren på Vrålapan vara kvar så den går in en bit i Jamarcoldämparen. Sista bilden är hur insatsen i Jamarcolen borrades för att flöda mer. Lösningen bygger på att Jamarcoldämparen ska ge samma motstånd som den bortkapade stingern på Vrålapan för att den ska ge full effekt.

Skarven är tätad med JB Weld High Heat Putty och den bakre delen är säkrad med popnitar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av erlan »

jag trodde hela tiden att du bara nitat fast en extra bit ljuddämpare på en i övrigt orörd
vrålapa. jag inser nu att jag fått det om bakfoten.
du har ingen bild på delarna innan du nitade ihop det?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Nej dumt nog tog jag ingen bild. Men jag ritar ur minnet hur jag gjorde. Vrålapan är dubbelväggig på slutet av expansionskammaren med en inre refektor (svart) som jag lät vara kvar. Sedan skalade jag bort sista delen av ytterplåten (cerise) så bara sista delen på vrålapans reflektor stack ut på slutet. Även jamarcoldämparen har en reflektor (grön) med ett hål som måste förstoras så att utgångshålet i vrålapans reflektor för dess borttagna stinger inte maskeras. Det görs med en konisk borr.

På det sättet låter man jamarcoldämparen helt ersätta stingern i vrålapan samtidigt som man får en mycket större dämparvolym som dessutom har skiljeväggar och kanaler för att tysta ljudet som en riktig ljuddämpare måste ha för att vara effektiv. Det är den lilla volymen i vrålapans dämpare och som bara har en ett rakt perforerat rör som stinger som gör att de för ett så satans liv :shock: Det är därför det kapas bort helt och hållet och ersätts med en riktig dämpare som samtidigt får utgöra stinger (ge lagom motstånd). Bakom de svarta linjerna finns inget kvar av Vrålapan.
Bilagor
DSC04130.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av HSE »

Bra att du delar med dig av denna lösning, vi är nog många som vill ha tystas möjliga motor utan att det stjäl för mycket effekt :D Nackdelen är att det går åt två ljuddämpare för att skapa en bra, jag önskar att det fanns en färdig lösning att köpa :( Men det blir väl att bita i sura äpplet och köpa bägge två och börja bygga...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av erlan »

färdiga lösningar finns. men då får plånboken bita i surt äpple istället.
som vanligt: kvalitet kostar! men glädjen över att ha gjort det själv är obetalbar.
http://www.rpexhausts.com/

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Ja det är roligt när man får till utseende och funktion så att det inte ser alltför tillyxat ut och fungerar som förväntat. De kromade RP2orna har blivit så pass dyra nu ca 5000 kr att man spar mycket pengar även fast man åker på att köpa två ljuddämpare (totalt ca 1500 kr).

Vrålapan är ju ganska kraftigt vinklad uppåt och bygger man på den utan att ändra vinkeln så hamnar systemet alldeles för högt baktill. Det fixades genom att låta den nya bakdelen peka ner mer än sista delen gör på Vrålapan. Men det räcker ändå inte för att hjulbulten ska gå fri så man får vinkla om systemet lite vid cylinderanslutningen. Jag gjorde det genom att såga upp ett spår med bågfil och sedan bryta ner systemet till rätt läge. Därefter fixrades springan med en svetspunkt mitt under. Sedan klippte jag till en tunn plåtremsa som las på insidan av springan innan jag helsvetsade. På det sättet eliminerar man risken för att bränna ut springan och slipper få in en massa svetsmaterial i röret. Det sista var sedan att slipa av eventuella knölar som uppkom vid svetsnignen och se till att det var slätt på insidan m.h.a. en roterande fil.

Det är värt att lägga ner lite tid på både den delen och hur man riktar Jamarcoldelen för att det ska linjera som man vill. Det är ju inte så kul om systemet pekar utåt som Vrålapor gör, när det blir ännu längre än original. Det går att få det att gå rakt även i höjdled men om det lutar lite uppåt bak är bättre än att det hänger så att det ser ut att vara på väg att ramla av :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av selma »

Mitt bidrag till billigt effektsystem,klart idag ej testat.
Ropade in en dämpare på tradera för något år sedan runt hundrigen som parades ihop med vrålis.
Ny av okänd modell(smäck)
Utvärdering kommer senare :)

Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Hynboholm »

Det där blev ju kalas! thumb_up
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av zappafan »

Har sett den här på några moppar, kanske har bra ljudnivå?
Bild
http://www.zweiradteile-shop.de/tuning/ ... 50-s51-s70
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Snyggt och klart värd att utvärdera !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av selma »

zappafan skrev:Har sett den här på några moppar, kanske har bra ljudnivå?
Bild
http://www.zweiradteile-shop.de/tuning/ ... 50-s51-s70
Vid första anblick så skulle jag inte ens fundera på den som en effektdämpare till tex athena 80
men som en tyst dämpare till vad som helst,javisst thumb_up
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av zappafan »

Jaha, tycker den är väldigt lik den som sitter/satt på Valters Puch från Hallsta moppers & hans moppar brukar väl inte gå så dåligt... :sorry:
Bild
Skriv svar