Tystare vrålapa, förslag?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

En gissning är att pipan i alla fall är god för 10+ hp, d.v.s. 100 km/h och lite till. Priset och finnishen är dessutom mycket bra och klart värd att testa :D
Jag beställde ett nu så får vi se hur det fungerar. Der är halva priset jämfört med om man bygger själv...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av andazon »

Då inväntar vi din utvärdering med stor spänning :D

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Ja det ska bli intressant. Det är synd att man inte kan se vilka mått den har men expansionskammaren ser ut att vara för liten för att vara optimal för en större motor som t.ex. 80 CC. Men en många kör ju med 70 mm Jamarcoldämpare på Sachs med 80 CC och Zundapp med Athena Supertherm (66 cc) som gör 100+ så det är inte otänkbart att det här avgassystemet är något bättre. Det ser i alla fall ut som att expansionskammaren är större än den som är inbyggd i Jamarcoldämparna. Om inte hela systemet är nedbantat i dimension så att det är mindre än det ser ut att vara. Det visar sig när det kommer hem.

Edit: Den är 85 mm som tjockast och dämparen är 70 mm. Så expansionskammaren är 15 mm större än på vanliga Jamarcol. Gissar att det är ett bra system.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av HSE »

Jag tror att jag också slår till på en sådan dämpare :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Kul att du gör det så blir det lite mer utvärdering. Man sparar ju en 5-hundring mot att bygga själv. Men jag vet inte om kröken ingår? Förbannat också, jag slängde nyss ett par nya Jamarcolkrökar från system som jag hade slaktat och använt för ombyggnad av Vrålapor :cry:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av zappafan »

För 85 euro så är det allt... 8)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Perfekt !

Jag behöver ett nytt system till den svarta Zundappen genom att RP2 kommer att användas på den blå med Polini80. Fast jag har nya prylar för att bygga samma som jag gjorde till DBSen om det krävs.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Systemet kom i dag och ser jättebra ut. Den långa dämparen är lite vinklad vilket är bra. Då är det enkelt att få det att linjera med ramen och inte sticka ut åt sidan. Krök och monteringsdetaljer var också med. TIG-svetsarna är bra utförda och ser bättre ut än på min kromade RP2 :shock:
Bilagor
DSC05294.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av zappafan »

Den man sett som kan Tig är Stellan Egeland, sen tror jag det där avgassystemet är nog inte "manuellt" svetsat... :sorry:
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Systemet kom i dag och ser jättebra ut. Den långa dämparen är lite vinklad vilket är bra. Då är det enkelt att få det att linjera med ramen och inte sticka ut åt sidan. Krök och monteringsdetaljer var också med. TIG-svetsarna är bra utförda och ser bättre ut än på min kromade RP2 :shock:
Micke !!
Skynda dig nu att testa, Jag ( och säkert fler ) är sugna på att höra din utvärdering av systemet, så ut i garaget och skruva vettja :-)

S
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Tyvärr Stefan så blir det ingen test förrän längre fram. :cry: Först ska den blå Zundappen 80 cc göras klar och förses med RP2 som sitter på den svarta just nu. Satsar på att bli klar med den moppen till backtävlingen i mitten på juni. Därefter får den den svarta med motorn som jag vann förra året med provas med det nya systemet. Jag tror, eller snarare hoppas på, att det billiga men fina systemet kommer att räcka till bra på den motorn som bara är på 66 cc. :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av SS440-80 »

Kunde inte låta bli att beställa en sån där Simsonljuddämpare... med 32mm krök och värmeskydd.
Så i fredags kom paketet och idag blev det monterat. Fick vinkla om krökens anslutning vid cylinder en smula och svetsa dit en förstoring till 36mm.

Har inte hunnit testköra ännu, men så här blev det att se ut på min Cobra 5000.
IMG_2581.JPG
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Det blir intressant att höra vad du kommer fram till !

Avgassystemet är ju väldigt långt. Men mitt på sista delen sitter en V-bandsklamma som kan lossas och då delas systemet där, Därmed går det att korta ner den bakre halvan om man vill.
En annan sak som jag har noterat är att första delen på expansionskammaren är väldigt lång, ca 2o cm längre än normalt. Det gör att man kan korta ner kröken med samma mått och då hamnar systemet strax bakom axelmuttern. Men dessa åtgärder bör man nog bara göra om man har en motor som varvar 10000 rpm eller mer. På en lågvarvig motor är det troligen bättre att låta systemet vara som det är.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av SS440-80 »

Tog en liten runda över byn,
Ljudmässigt så är den tystare än vad mitt Zündapp KS50 Cross-system var. Cross-systemet var väl inte högljutt, men hade ett vasst smatter...

Kröken blev kapad ca 4 cm, det som var insticket i ljuddämparen. Det tror jag inte ska påverka min 50cc Breitwand så mycket? (6,3hk hette den vid beställning, men är nog Hobbexponnys)

Visst är det skillnad på system, det märktes direkt. Det här vill ha ett större huvudmunstycke för den vill inte ge allt på fullgas. Känns även att lågfart och nål nog måste ändras. Tur att det är en månad kvar till mopperallyt här :mrgreen:
Men jag ska börja med att montera mitt brytarlösa tändsystem, sedan blir det bestyckning.

Kanske jag borde byta till en större förgasare istället...? Har nu en PHBG 17,5 Dellorto.
Vad tror expertisen, vad skulle kunna vara en lämplig storlek för att få motorn att sjunga ut skapligt men fortfarande med hyfsad gasrespons från lägre varv?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Förgasaren du har bör räcka till. Men det där luftfiltret är väldigt restriktivt så byt ut det innan du börjar ombestycka så kommer du att tjäna en hel del effekt. Biltemas Fiddyfilter fungerar jättebra om man klipper upp ett rejält hål baktill på det inre svarta filtret och sedan förankrar det yttre röda filtret med lite kontaktlim.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000022861/
Bilagor
2000022861.jpg
2000022861.jpg (24.17 KiB) Visad 4677 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar