Tystare vrålapa, förslag?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av SS440-80 »

Tack Micke!
Det är såna tips som gör forum så ovärderliga slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Nu har jag monterat 1000-kronors (med frakt) Simoninisystemet på den svarta Zundappen som blev utan sedan RP2an hamnade på den blå. Systemet är som tidigare nämnts mycket långt och monterar man det som det är på en KS50 så kommer systemet att nåt ut bakom bakhjulet och peka utåt :shock:

Det jag gjorde för att det ska passa var att ersätta kröken med en krök som jag sågade loss från ett Jamarcolsystem. Jag valde längden så att reflektorn i expansionskamnaren hamnar på samma avstånd från avgasporten som det är med RP2.

Simoninisystement är delbart på slutet och skarven ihopsatt med en klumpig V-bandsklamma (samma typ som används på turboaggregat m.m). Den kasserades också och jag popnitade ihop delarna efter att ha sågat av sista biten till lagom längd.

För att montera och få systemet i linje gör jag så här. Först hänger upp det med alla fästen och klammor löst åtdragna och vrider in det i läge. Sedan drar jag fast det ordentligt mot cylindern. Därefter drar jag den bakre klamman hårt och slutligen skarven mellan kröken och expansionskammaren. På det sättet slipper man få snedbelastning på avgasstosen i cylindern och kan rikta systemet precis som man vill ha det.

Tyvärr kan jag inte provköra i dag åt Falkfish :D , för jag har lånat svänghjulsmuttern till den blå Zundappen som jag ville få helt klar.
Stay Tuned :D
Bilagor
DSC05380.JPG
DSC05379.JPG
DSC05384.JPG
DSC05383.JPG
DSC05382.JPG
DSC05381.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Hasse »

Ser ju bra ut det där. Blir intressant å höra hur du upplever den gentemot RP.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Ja nu blir det ju en korrekt jämförelse. Inget annat är ändrat.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Nu har jag monterat 1000-kronors (med frakt) Simoninisystemet på den svarta Zundappen som blev utan sedan RP2an hamnade på den blå. Systemet är som tidigare nämnts mycket långt och monterar man det som det är på en KS50 så kommer systemet att nåt ut bakom bakhjulet och peka utåt :shock:

Det jag gjorde för att det ska passa var att ersätta kröken med en krök som jag sågade loss från ett Jamarcolsystem. Jag valde längden så att reflektorn i expansionskamnaren hamnar på samma avstånd från avgasporten som det är med RP2.

Simoninisystement är delbart på slutet och skarven ihopsatt med en klumpig V-bandsklamma (samma typ som används på turboaggregat m.m). Den kasserades också och jag popnitade ihop delarna efter att ha sågat av sista biten till lagom längd.

För att montera och få systemet i linje gör jag så här. Först hänger upp det med alla fästen och klammor löst åtdragna och vrider in det i läge. Sedan drar jag fast det ordentligt mot cylindern. Därefter drar jag den bakre klamman hårt och slutligen skarven mellan kröken och expansionskammaren. På det sättet slipper man få snedbelastning på avgasstosen i cylindern och kan rikta systemet precis som man vill ha det.

Tyvärr kan jag inte provköra i dag åt Falkfish :D , för jag har lånat svänghjulsmuttern till den blå Zundappen som jag ville få helt klar.
Stay Tuned :D
Snyggt Micke !!
Väntar med spänning...

S
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Hittade en ny svänghjulsmutter som är på nu. Men jag har tätat med avgassilikon som behöver härda innan provstart. Du får kika på svetsskarvarna så länge :D
Bilagor
20160522_182538.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Falkfish »

Micke S skrev:Hittade en ny svänghjulsmutter som är på nu. Men jag har tätat med avgassilikon som behöver härda innan provstart. Du får kika på svetsskarvarna så länge :D
:lol: :lol: :lol:
Ser bra ut de där skarvarna ..

/S
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Nu är Simoninisystemet provat. Ljudnivån är absolut helt okey, varken för tyst eller för hårt. Men motorn går för fett med det här systemet så den måste bestyckas om. Men det första som görs är att korta ner systemet ytterligare för att stämma av det bättre på högre varv där effekten finns när den inte börjar sura ner sig som den gör nu. Jag vill helst slippa bestycka ner den genom att det bara betyder att effekten har minskat sedan tidigare och i så fall gör jag hellre ett eget system. Den här motorn gick perfekt med RP2 och var den som användes på backtävlingen förra året och då kunde jag köra med 13 nummer större steg på huvudmundtycket än den var grundbestyckad med. Det betyder hög effekt. Den kanske går bra med grundbestyckning nu som inte behöver vara direkt fel så det är väl läge att prova allra först tror jag. Det får smälta lite till i morgon. Det är inte så bråttom att soretera ut att man behöver göra tokigheter...

Så det är lite för tidigt att lämna ett definitivt omdöme men det verkar ganska klart att det är inte bara att skruva dit systemet på en potent maskin och tro att det ska leverera bra. Det egendesignade systemet med Vrålapa och Jamarcol högflödesdämpare förefaller överlägset men det finns nog mycket att hämta än på Simoninisystemet innan jag är klar med det. https://www.youtube.com/watch?v=hAufj81DCQ0



Den här filmen är med Polini80 och RP2. Ett helt annat gassvar trots att förgasaren är helt orörd som den kom i kartong. Moppen är mycket stark så trots att den är växlad för 100+ så övervarvar den på 5an utan att tveka det minsta. https://www.youtube.com/watch?v=V_HQ-zVc4qo

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av erlan »

jaha, då fick man lära sig ännu en sak som skiljer sig från fyrtaktstrimmning.
där är ju erfarenheten att ju fler hästar som suger luft genom t.ex. ett par weber 45,
desto mindre munstycken, för det blir starkare venturiverkan, vilket då drar mer bränsle genom
ett visst huvudmunstycke.

beror det på att den mängden färskgas som är ut i pipan och vänder, är relativt mager?
så att när den blir kvar i ett sämre avgassystem, så blir den färskgasen som blir kvar förhålaande vis fet?

erlan+
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

Med tanke på att Vrålapan är känd för att kunna producera hög effekt, åtminstone 13-15 hp (120+ km/h, så monterade jag en sådan i.s.f. Simoninisystemet på den svarta Zundappen för att testa. En annan anledning är att den är grunden i det egendesignade systemet som jag vet fungerar bra både m.a.p. avstämning och ljudnivå. Sagt och gjort, och nu djäklars vaknade motorn till med ett mycket rappt gassvar och god varvvillighet utan att ens behöva ändra något i förgasaren som har ett 13 nummer för stort munstycke jämfört med leveransmunstycket. Lite bludder på fullvarv som är lätt att åtgärda och inte förvånande med tanke på det groteska munstycket.

Med en så dramatisk skillnad till fördel Vrålapan blir det den vägen jag går i kombination med en Zundapp högflödesdämpare på samma sätt som i DBSen. Simoninisystemet hur snyggt den än må vara läggs därmed i lådan för inte så värst framgångsrika försök. :?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:
beror det på att den mängden färskgas som är ut i pipan och vänder, är relativt mager?
så att när den blir kvar i ett sämre avgassystem, så blir den färskgasen som blir kvar förhålaande vis fet?

erlan+
Den största anledningen till att Simoninisystemet inte gick bra är att jag hade gjort en miss i mätningen. Expansionskammaren kom ca 150 mm för långt bak jämfört med RP2 och Vrålapor som är identiska på den punkten. När jag provade att flytta fram systemet gick det inte att göra mer än ca 50 mm utan att bygga en ny krök, alternativt ta en sådan från en nedskuren Vrålapa. Med tanke på den osäkerhet som ändå finns så valde jag att inte skrota en ny Vrålapa som är ett säkert kort och jag behöver kunna använda.

På bilden nedan har jag markerat hur systemet ska ligga i förhållande till chassit för att avstämningen ska bli lika som på RP2 och Vrålapor. Det kan ju vara bra för andra att känna till och även för mig för kommande behov.
Bilagor
DSC05380.JPG
DSC05380.JPG (118.56 KiB) Visad 4697 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Crazy666
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2015, 14:35

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av Crazy666 »

Micke S.
Hur långt bakifrån kapade du Jamarcol dämparen?
sidecarrob
Inlägg: 447
Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
Ort: Veddige

Re: Tystare vrålapa, förslag?

Inlägg av sidecarrob »

Om du menar till vrålapan, så blev mitt rör 427mm till slut. Men börja med att kapa längre än så och testa dig fram tills passformen är optimal.
Skriv svar