Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Hej

Ny på forumet och ny inom mopedrenovering, även om jag har lite erfarenhet av en gammal motorcykel

Har tagit itu med min mammas gamla Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1). Den stått still i 33 år, även om vi har dragit runt motorn ibland. Tömda förgasare etc. Ha endast gått 270 mil och är i princip original. Lämnades in på 1986-talet för svänghjulskil, kontroll och justering av tändning med nytt tändstift.

Startade den förra året och den gick då dåligt och kändes slö. Mindes att den var det redan för 33 år sedan efter att jag då jackade kolven. MEN, när jag nu skulle byta till nyköpt kolv med ringar såg jag att den gamla kolven inte alls var jackad. Bytte dock till den nya kolven och ringarna, då jag tänkte det kanske handlade om kompression pga slitna ringar eller något. Den startar okej, går rent och jämt på tomgång/körning och fyrtaktar inte förrän kring 30 km/h. Men den är enormt slö. När jag på tomgång gasar på tycker jag den varvar upp lite långsamt. När jag kör den tar det tid innan den kommer upp i fart. Även lätt uppförsbacke orkar den inte riktigt. Det går långsamt, den orkar inte riktigt och jag får gå ner på 1:an, som också går trögt och långsamt. Slö på hela registret.

Jag har tagit isär förgasare, munstycken etc och sprayat igenom med förgasarrengöring. Blåst igenom m.m. Den känns ren och fin. Eftersom den går rent och jämt tänker jag att det inte beror på smuts. Säkert originalmunstycke i, vilken storlek vet jag inte, då det inte står på munstycket. Finns det något sätt att mäta. Har läst att originalstorlek är 45 och att man kan behöva gå upp någon storlek, om den går slött. Stämmer det anser ni? Vilken storlek bör jag byta till, för att testa? Flottören verkar fungera fint, eller kan den göra mopeden slöare?

Kan det handla om ljuddämparen? Består ju av två delar. När jag tar bort den bakre lilla delen ser man att det är två små rör som ligger bredvid varandra inuti när man sätter ihop delarna. Lite längre in i den större delen, själva dämparen så är det en vägg som rostat sönder lite. Kan det spela så stor roll för att göra den så slö?

Tändningen verkar ju vara okej, då den verkar tända och gå rent. Inga knallar på acceleration eller motorbroms. Eller?

Tändstiftet ser okej ut. Isolatorn är ljusbrun. Endast lite lite sotigt där gängorna börjar som jag mer tror beror på att jag inte startat den på länge. Kanske också något något fuktigt på ena sidan där gängorna börjar.

Den går som sagt jämt och fint på tomgång och när jag kör den, men den är slö och det tar tid innan den kommer upp i fart på slät och horisontalt underlag och i nedförsbacke. I uppförsbacke orkar den inte mycket.

Tacksam för tips och information. Och någon som vet om det finns någon bra affär i närheten av Rättvik, där jag och mopeden är just nu. Bor i Stockholm i vanliga fall och beställde kolv m.m. via nätet.

/Martin
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av HSE »

Efter 33 år kan vevaxelns packboxar torkat ordentligt. Släpper den ut vevhus kompet där så blir den slö...
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Okej, stort tack för informationen. Detta kände jag inte alls till. Bör jag börja med detta eller något annat lättare, som tändning, större munstycke eller annat? Hittar inget större munstycke till Pallas P8/1, enbart ställbart munstycke som många verkar tycka fungera dåligt med denna förgasare. Har dock hittat beskrivning för att ställa tändningen.

Är det svårt att byta dess och hur går man praktiskt tillväga? Har ingen reparationshandbok, men är hyfsat händig. Läste i Stora tvåtaktsboken om lager och packboxar. För lager måste man tydligen göra vissa saker mm, men förstår inte riktigt vad som behövs om man bara ska byta packboxar. Och behövs specialverktyg? Såg dock på mopedrenovering.se att det behövs 3 stycken. Två st går åt till ramlager och en på utgående axel. Stämmer det? Ska alla tre bytas? http://www.mopedrenovering.se/jlo/motor ... vaxel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av hansleopold »

ILO G50-motorn är lätt att meka med. Tror att du fixar att byta packboxar utan problem. Enda kruxet är att få bort drevet på vevaxeln, som kan sitt rätt så hårt på konan. Där behövs en avdragare eller verkstadshjälp.

Motorn är enkelt uppbyggd med fasta lager isf lösa kulor som många andra moppemotorer har.

Det finns packboxsatser att köpa. Föredrar själv de vanliga plåtdito, de som inte är gummiklädda. De gummiklädda har en tendens att lättare lossna tydligen.

En annan grej som är viktig: Skaffa en rekordelig packningssats. Inte från Kina! De passar urdåligt och är också för tjocka. Sven Carlsson (tel 0322/17482) gör ILO-packningar och använder originalverktyg. perfekta! :D
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Okej, tack. Borde den förresten inte läcka olja också om packboxarna är trasiga?

Ursäkta en nybörjares alla frågor...

Var får man tag på rätt avdragare för en gammal moped, Biltema? Känner mig mycket förvirrad och har ingen lust att börja riva innan jag vet exakt vad jag ska göra eller hur mycket arbete det innebär. Hur ser den praktiska gången ut för att ta bort de gamla packboxarna och ersätta dem med nya? Behöver man klyva motorn eller räcker det med att komma åt svänghjul och utgående axel utifrån. Boken Stora tvåtaktsmotorn instruerar ju för att riva hela motorn, vilket kanske inte är nödvändigt i detta fallet.

Enligt boken Stora tvåtaktsmotorn sitter motorns två packboxar vid svänghjulet och vid utgående axel? Är det samma axel man menar? På Mopedrenovering.se säljer man dessutom tre stycken packboxar, två på ramlagren och en på utgående axel? Vem har rätt? Och behöver man byta alla tre om det läcker kompression? Är "utgående axel" detsamma som vevaxeln eller den axel där främre drivdrevet sitter? Och vad menar man med ramlagren, är det lagren som vevaxeln vilar i?

Men kan det vara en idé att först se över tändning och munstycke? Känns som enklare saker att kolla och justera först, för att se om det gör någon skillnad.

Verkar dock konstigt om inte originalmunstycket skulle fungera, då det antagligen gjorde det från början. Om något hål i huvudmunstycket, spridarmunstycket eller huset är igensatt, skulle den kunna gå så rent och jämt men slött som den gör?

Och likadant med tändningen. Kan det vara tändningsfel om den går rent och jämt men slött?


/Martin
Senast redigerad av marp68 den 04 jul 2016, 09:13, redigerad totalt 2 gång.
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av HSE »

Två packboxar att byta, en i varje ända av vevaxeln. Finns nog gamla trådar om bytet om du letar lite men motorn behöver inte delas. En modifierad spindelleds avdragare fungerar till tandhjulet, kolla i tråden om JLO motorer. Kontrollera så tändningen står rätt är lämpligt att börja med, starta med att putsa brytarspetsarna och ställ in rätt mått på brytaravståndet, fel avstånd påverkar ju också tändpunkten. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... nstallning" onclick="window.open(this.href);return false;
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Tack. Då känns det lättare. Och hur exakt tar man ut själva packboxarna? Ska kolla lite efter någon instruktion...

Precis den artikel om tändning jag läste och tyckte verkar enkel att följa. All mått står dessutom i instruktionsboken till mopeden.

Vad tror du om ev behov av större huvudmunstycke, byta spridarmunstycke eller ev igensatta hål i munstycken eller hus? Kan det orsaka slöheten även om den går rent och jämt?
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Förresten, vore det inte bra att först mäta kompressionen genom tändstiftshålet, för att se om det överhuvudtaget är något fel med kompressionen?

EDIT: Har nu förstått att vevhuskompression är något annat än förbränningskompression. I en annan tråd ges följande förslag: "Skicka upp kolven så insuget är öppet ner till vevhuset. Plocka bort svänghjulskåpa och kopplingskåpa. Sätt en slang i insuget som sluter tätt. Ta fram en kompis med bra hörsel som lyssnar efter läckage medans du blåser i slangen." Är det det enda enklare sättet att mäta vevhuskompressionen?

Och är det någon som vet vilket kompressionstal det ska/bör vara i både vevhus och förbränningskammare?

Och är det någon som vet var man kan hitta större huvudmunstycke än 45? Har kollat runt, men hittar bara ställbara munstycken som folk på forum verkar tycka fungerar dåligt på Pallas P8. Eller har någon bra erfarenheter av ställbara munstycken på Pallas P8?

/Martin
Senast redigerad av marp68 den 04 jul 2016, 11:02, redigerad totalt 2 gång.
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

hansleopold skrev: Enda kruxet är att få bort drevet på vevaxeln, som kan sitt rätt så hårt på konan. Där behövs en avdragare eller verkstadshjälp.

Motorn är enkelt uppbyggd med fasta lager isf lösa kulor som många andra moppemotorer har.
Vänta nu, vilket drev pratar du om? Inte drivdrevet väl, alltså det främre drevet för kedjan? Sitter inte svänghjul på ena sidan av vevaxeln och tändning på den andra sidan? :?

Och måste man ta bort lagren också?

Ursäkta alla frågor. Om någon har en sprängskiss eller vet var man får tag på en, skulle det underlätta enormt.
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av HSE »

Tändningen sitter innanför svänghjulet på ena sidan vevaxeln och på andra sidan sitter tandremmens tandade drev. Tandremmen brukar torka och bli dålig på motorer som stått länge... Blåsa i en slangtricket och ev såpvatten eller lyssna om man har någon annan som blåser är lättaste sättet att kolla packboxarna men ofta räcker det att titta på dem, är de oljiga och ser allmänt skröpliga ut är det lika bra att byta, likaså om tändsystemet har olja på sig. Mäta kompressionen på en tvåtakts mopedmotor är lite trixigt, hänger på hur fort man trampar/hårt man kickar osv. Inte som en motor med startmotor, där är det fast standard så att säga. Jag tycker man känner ganska bra på motståndet när man kickar om kompet är bra eller dåligt, motsvarar de kompprov man tar på bilmotorer genom att mäta hur mycket ström startmotorn drar för att dra runt motorn :wink:
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Okej, då ska jag kolla tändningen först. Tog av kåpan på tändningssidan. Ser inte ut som någon olja läckt ut i alla fall, om det nu säger något. Antar att man får ta bort tändplattan, för att kunna titta närmare på själva packboxen?

Hur får man rent konkret enklast bort de gamla packboxarna från axeln? Antar att det inte bara är att dra av dem och att man bör vara försiktig för att inte skada axel och motorhöljet. Och hur gör man rent konkret när man ska sätta dit de nya, för att enklast få dem på plats och inte skada vare sig packboxarna, axel eller hölje?

EDIT: Hittade denna instruktion, vad anser ni?: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -ilo-piano" onclick="window.open(this.href);return false;

Och vad tror ni om ställbart munstycke?

/Martin
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av HSE »

Instruktionen är som vanligt från Jim bra. Få ur de gamla packboxarna brukar inte vara några problem, gäller bara att inte repa godset i hålet där de sitter. Nya får man hitta en rörstump eller hylsa med rätt diameter som man knackar på när man monterar den nya, det är lite tricksigt att få in den rakt och den får inte börja gå snett för då kan det kärva till sig. Olja också in den innan monteringen och akta så den inte repas av gängorna på vevaxeländarna. Tändningen kontrollerar jag alltid med tändinställningslampa och motorn igång efteråt men det är ju inte nödvändigt.
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Tack

Det verkar som om det största problemet är att få bort tandrullen. Enligt Jim ska man vara försiktig med att använda en avdragare med 2 eller 3 klor, då de inte sprider trycket tillräckligt bra runt baksidan av rullen. Han använder någon slags egentillverkad/svetsad avdragare. Vet inte riktigt vad han utgår ifrån för verktyg. Denna möjlighet har inte jag. Såg att någon hade modifierat en avdragare från biltema. Kanske enklare, men jag vet inte riktigt vilken av deras avdragare man ska välja.

Någon som har något annat tips på hur man kan få av tandrullen, alt. hur jag själv kan modifiera en avdragare utan att svetsa, då jag inte har tillgång till det.

Och är det någon idé att lägga pengar på ett ställbart munstycke, eller ska jag vänta med det och hålla mig till originalmunstycket?

Förresten, ska det sitta någon insats mellan ljuddämparens två delar? Det enda som finns inuti är de två smala rör som går från vardera del och som ligger parallelt när man sätter på den mindre bakre delen. Hålet i mellanväggen som sitter 5 cm in i den större delen har blivit lite större pga rost. Men det borde väl snarare eventuellt öka effekten lite.

/Martin
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av disktant »

Använd INTE en 2-3 kloig avdragare, du kommer bara förstöra tandrullen
jag har gjort en av en spindelledsavdragare från Biltema

http://www.raketsport.com/forum/downloa ... d=6237&t=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
Avdragare2.jpg
Avdragare2.jpg (119.34 KiB) Visad 5264 gånger
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
jesperakesson
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
Ort: Göteborg

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av jesperakesson »

Hej!
Nu var det ju ett tag sedan det hände något i tråden och kkanske har du fått ordning på grejerna.
Jag har upplevt samma sak som du och jag hade felinställd tändning. Den gick rent, startade lätt men var satans slö. Men efter fixad tändning är den bara ilo-slö :)

/Jesper
Skriv svar