Sahs-trim.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
valter
Inlägg: 205
Blev medlem: 11 jun 2009, 23:00
Ort: Katrineholm

Sahs-trim.

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!Jag har skaffat en ny kolv 39mm till min gamla sachs 2-växlad.Jag har cyl uppborrad till 11mm insug och förgasare upptaget till 12mm.Den gamla kolven var en 38mm som var jackad 6-8mm och med en nypning i som inte såg bra ut.Så jag borrar upp cyl till 39mm.Det jag undrar om är om jag ska ta att jacka kolven något eller låta bli?.Jag tänker på att ha en motor som det är bra vridmoment i och lite högre hastighet.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
harleyman53
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 okt 2009, 23:00

Inlägg av harleyman53 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JAG TYCKER ATT DU SKA HA SAMMA STORLEK PÅ CYL/FÖRGASARE. HAR DU STÖRRE HÅL I FÖRGASARE ÄN CYL SÅ BLIR DET STOPP LIKSOM NÄR SOPPAN SUGS IN I CYL=EFFEKTFALL
JAG ÄR INGEN EXPERT PÅ MOPPAR ELLER TRIMMNING MEN JAG BRUKAR FÖLJA SUNDT FÖRNUFT! PRÖVA DIG FRAM, JACKA HELLRE FÖR LITE ÄN FÖR MYCKET. MÄT 3 GGR, KAPA 1! TAG DET VARLIGT...
TROR INTE ATT DET ÄR NÅGON MENING MED ATT GÖRA JACKET I KOLVEN STÖRRE ÄN INSUGNINGSHÅLET I CYLINDERN. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->harleyman har så rätt så. ingen stor vits med att jacka för mkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jackad kolv är överskattad då du trimmar en motor på över 50cc för om du är ute efter en stark moped som går någorlunda fort så räcker det med att öka kubiken som du gjort,sätta dit en 12mm förgasare med ställbart, öka kompet och dreva upp fram med 2 kuggar och vips så har du en stark moped som rullar på runt 50-strecket på ca 60cc och kostnaden hålls nere.Nåja, jag ska inte skryta men trimma det kan jag om än att jag som oftast är väldigt lat av mig och låter andra sköta detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Jackad kolv är överskattad då du trimmar en motor på över 50cc för om du är ute efter en stark moped som går någorlunda fort så räcker det med att öka kubiken som du gjort,sätta dit en 12mm förgasare med ställbart, öka kompet och dreva upp fram med 2 kuggar och vips så har du en stark moped som rullar på runt 50-strecket på ca 60cc och kostnaden hålls nere.Nåja, jag ska inte skryta men trimma det kan jag om än att jag som oftast är väldigt lat av mig och låter andra sköta detta.
Vad rekomenderar du för dration på utblås och överströmmare? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror nog ingen ska ifrågasätta Conrad då det gäller trimning av två-takt... :roll: biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar