Val av trim till sachs?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av erlan »

svenska 1,5 hk reedcylindrarna har jkag testat, och dom imponerade inte på mig.
det gäller nog att få tag på dom starkare varianterna då.

erlan
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Jag kan intyga, på heder och samvete, att Patriks Kroon moped fick ett näst intill övernaturligt brett o rejält område där vridmomentet var riktigt gott.

Innan, med annat avgassystem gjorde den väl gott och väl 65-70 km/h. Med avgasningssystemet som på bilden, kanske 40 km/h?
Vonpedro
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 aug 2016, 13:49

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Vonpedro »

Efter lite laborerande blev tillslut setupen såhär: Kokusan brytarlöst, 60 cc nts och 17 kyrkport bing. Till det kör jag originalsystemet. Ljudet är helt ok tycker jag. Den lät naturligtvis mindre med 50cc men det är acceptabelt. Insugsljudet är ju ganska markant så jag får se hur jag gör med det. Den gör 60 och är stark. jag märkte ingen större skillnad i effekt mellan originaldämp och 32 jamarkol. Det är alltså en vanlig 3 växlad sachs på en e-type.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Micke S »

Testa med en retarderingkrets till Kokusansystemet om du inte redan har det :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Conrad Engström »

På 60 talet var jag rädd för polisen och ville fortfarande åka lite fortare. Jag körde med cylinder från flaka, som har fina kanaler. Den lyfte jag med cylinderfotspackningar 1 mm. Det ändrar spoltiderna och ökar varvet. Det sänker även kompet. Men en motor med låg komp har bättre bottenvrid. Några extra hål i insatsen förstås. Avgasporten var ofta fartminskningen, den rengjorde jag ofta. Upp med kolven och petade med liten mejsel. Allt detta är marginellt, men höjer farten lite.
Skriv svar