Val av trim till sachs?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Vonpedro
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 aug 2016, 13:49

Val av trim till sachs?

Inlägg av Vonpedro »

Hej.

Jag har sökt runt lite men inte hittat något vettigt svar.

Jag har en e-type som är helt orginal i motorn. 8,5 förgasare och pluggen kvar.
Jag är nöjd med ljudnivån men skulle vilja viktkompensera lite.
Den gör 35 när man trimmat det ställbara till perfektion.
Jag önskar att den gjorde 45-50 och var stark.
Min fråga är således hur jag ska gå tillväga: tre-halva, fem-halva eller 60cc? Jag vill ha en låg och behaglig ljudnivå så originalsystemet lär ju användas. (?) Det som är 28mm alltså.
Blir jag besviken om jag köper tre-halva och 12 förgasare eller kommer det uppfylla alla mina drömmar?

/Olle
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av erlan »

min rekomendation?
leta upp en gammal 3,5a, borra den till 41mm i loppet.
en tolv mm förgasare.
jag är dock lite tveksam om det går att få ut avgaser för 45 km/h genom en orginalljuddämpare med insats.
ska du köra med insatser så den blir tyst får du nog leta på en 28 dämp med 65mm ytterdiameter.
satt på norsjö packmoppar, DBS, tyskmoppar t.ex..
når du inte målet så skaffa ett hus som går att borra till 14mm. det är bara vissa tidiga förgasare som har grövre gjutning.

en 5,5a gör c:a 70 med drevning som håller den på vettiga varv, och en hyfsat tyst dämpare.

erlan
Vonpedro
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 aug 2016, 13:49

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Vonpedro »

Tack för tipset.


Jag hittade detta nu när jag surfade runt:
http://www.rnmotor.eu/sachs-trimsatser/ ... -mini.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det känns som en enkel och snabb lösning om det gör jobbet.
Men är det tveksamt om jag får upp skrället i 45 om jag har kvar insatsen i avgassystemet menar du Erlan?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Micke S »

45 bör den klara med gamla systemet. Det kräver knappt 2 hp.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av JoNo »

Beställ cylindern från mopedrenovering.se så får du den nya gjutningen samt att de har reducerat pris på en äkta bing. Glöm inte beställa avgasmuttern för stora avgasgängan som passar 28mm kröken.
Om du sen vill ha lite mer hastighet så kan du komplettera med 32mm krök och passande Sachs jamarcol samt drevning...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av erlan »

hur 5,5an beter sig med en orginaldämp med insatserna kvar har jag ingen aning om.
mycket möjligt att den bara orkar 45 då. men den blir nog inte kul att köra.
det är det där med tyst som är problemet. 54cc 3,5a gör lätt 45 om man rensar lite i ljuddämparen.
men jag har alldrig testat att trimma med tyst orginaldämpare, med insatserna kvar.
någon annan som testat. och nu är det sachs vi pratar om.
kan du tänka dig att kompletera mopedsamlingen med t.ex.en suzuki blir läget ett helt annat.

erlan
Vonpedro
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 aug 2016, 13:49

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Vonpedro »

Jaha.
Jag trodde 3,5:a och 5,5:a fortfarande var 50cc. Inte för att jag har några moraliska förpliktelser att hålla mig till det.
Jag inser att ljudet är ett problem och att en stor del av effektökningen sitter i en avstämd pipa på en 2-taktare. Något som rimmar dåligt med låg ljudnivå.
Just för tillfället är det den här rackaren som jag vill få fart på även om en k50 eller dylikt kunde vara trevligt också.
Det vore ju även en genväg att dra på en 110cc lifan 4-taktare. Då skulle jag kunna hålla nere ljudvolymen.
Men det är inte vad jag är ute efter.

Jag har inga problem att sätta på en annan dämp som ser ut som original men jag har inte hittat någon som fokuserar på en låg ljudnivå. De som jag hittat verkar ha fokuserat mer på effektökning och sen ljuddämpning i andra hand.

Om jag förstått er rätt så kanske en 3,5:a är ett bättre alternativ då jag endast är ute efter en tämligen ringa effektökning.
Med en 12:a bing på såklart.


Jag har surfat runt en del, framförallt här, men inte hittat något skrivet om detta. Jag tänkte att det kanske fanns nån därute som gått i samma tankar som mig.

/Olle
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av HSE »

45 km med orginalljudämpare och lite ändrad drevning är inget problem, vill man klara 50 med lite motvind börjar det bli svårare men fortfarande möjligt. Gäller då att laborera med längden på avgaskröken och se till att ljuddämparen är ren invändigt :wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av erlan »

den gamla orginal 3,5an, (egentligen 2,6 hk, känns igen på en s.k. vårta på cylinderfoten.)
den med 2 vårtor är snabbare.
don cylindrarna är dock med små kylflänsar, men det brukar funka fartvindkylt.
om man inte tycker det passar utseendemässigt så är den här enda alternativet:

http://www.mopedrenovering.se/sachs/mot ... -kolv.html" onclick="window.open(this.href);return false;

sen är det ju bara att testa om orginaldämparen funkar, eller om det kväver för mycket
det här kan vara den "stora" sachs orginal sachs ljuddämparen med 65mm ytterdiameter och 28 anslutning:

http://shop.norsjo.com/sv/produkt/ljudd ... nkl-klamma" onclick="window.open(this.href);return false;

men kolla med norsjö innan beställning, annars får du nog leta i tyskland (ebay.de)
dom nytillverkade som mopedbutikerna är ofta, som du gissade, mer öppna än orginaldämparna.
åtminstone dom jag sett.

att köra med 41 mm borrning ger betydligt mer råstyrka, så du kan dreva mer om du tycker det behövs. alternativt klättra uppför brantare backar.

räkna med att du har lite testande och justerande framför dig innan du blir nöjd.
framför allt med olika tändinställningar.

erlan

PS
jag antar att vi pratar äkta GPSmätt hastighet, 45 ärliga km/h brukar ge ca 55 på en orginal mcb hastihetsmätare.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Patrik »

Vonpedro skrev: Jag inser att ljudet är ett problem och att en stor del av effektökningen sitter i en avstämd pipa på en 2-taktare. Något som rimmar dåligt med låg ljudnivå.
De kompletta pipor från RP som jag hört håller en skapligt låg ljudnivå, kostar dock en bra slant.

http://www.rpexhausts.com/avgas/" onclick="window.open(this.href);return false;

/ P
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av erlan »

en aktiv pipa funkar väl inte på så låg trimmningsgrad som det är frågan om här.

erlan
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Patrik »

erlan skrev:en aktiv pipa funkar väl inte på så låg trimmningsgrad som det är frågan om här.

erlan
Jodå, men gör ju inte lika gott förstås som på en hårdtrimmad. :)

/ Patrik
Vonpedro
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 aug 2016, 13:49

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Vonpedro »

Jag är inte helt borta när det kommer till 2-taktare. Men det var ett tag sen jag höll på med det och då hade jag varken ekonomiska resurser eller någon som helst teoretiskt kunskap. Jag hade en fil och en vilja.
Nu har jag blivit äldre och vill inte sitta hela vintern och fila i gjutjärn och leta prylar. Kalla mig bekväm.

En sådan pipa gör naturligtvis stor skillnad på vilken grad av trim du än kör. Skulle jag ta en sådan som är avstämd för min nuvarande setup, med 8,5 förgasare och pluggen kvar, skulle det göra stor skillnad.
Problemet med en väl avstämd pipa är ju att du får ett väldigt spetsigt register. En hög effektopp på ett specifikt varvtal.
Så kallad ketchupeffekt.
Det lämpar sig inte så bra för mig.

Därför är min tanke att sätta på tex 60cc 7,5:a och sen strypa den på avgassidan. Dvs jag får (förhoppningsvis) fördelarna av större volym (60cc) på låga varv som gör att den är stark och jag får även fördelen av ljuddämparen som gör att den blir tyst. Jag stryper den dock så mycket att jag inte kan varva speciellt mycket men det gör inget för jag behöver inte åka så fort. Min vinst är ju att jag får en tyst, stark motor för en relativt billig penning och jag behöver inte laborera så mycket.

Men jag har ju haft fel förut och för att inte behöva köpa ett 60cc kit och märka att det inte fungerar så att jag får gå och handla en 3,5:a dagen efter var jag lite sugen på om någon provat något liknande.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av Patrik »

Här är ett lite stolligt test jag gjorde en gång. Expansionskammaren hemskt långt bak, försvann en del på topphastigheten men vrid som en tändkula. Lamellerna låg pyrt till...

Bild

/ P
arneby
Inlägg: 165
Blev medlem: 01 dec 2008, 00:00
Ort: SUNNE

Re: Val av trim till sachs?

Inlägg av arneby »

reedventilscylinder? de är vål starka och gör ca 50
Skriv svar