Skillnad blockhalva sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
fribban
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 jul 2015, 12:13

Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av fribban » 25 aug 2016, 18:10

Hej,
Jag undrar om någon kunnig vet vad(om) det är någon skillnad på vänster motorhalva 2vxl sachsmotor Kick vs. Trampmotor?
Och skillnad på vänstermotorhalva mellan 2vxl och 3vxl?
Eller om alla vänsterhalvor är lika?
Ja ni förstår kanske min fundering.

Tack på förhand om någon kunnig kan svara.

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av Conrad Engström » 25 aug 2016, 20:48

Pedalhalvans bronsbussning är kortare. 2 och 3 växlade halvor är olika.

fribban
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 jul 2015, 12:13

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av fribban » 26 aug 2016, 07:42

Okey, tack för svar.
En annan fråga då är väl om man kan blanda vänster halva mellan kick och tramp? Utan större komplikationer :D

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7053
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av erlan » 26 aug 2016, 11:05

gör du kickmotor av en trampmotor kan du knacka in bussningen en bit.
men tvärt om så måste du nog kapa bussningen.

och det enda jag sett som skiljer mellan 2v och 3v packmoppemotorn är diametern på lagerläget
till lagret för utgående axeln.
fotväxlade motorerna är däremot helt annorlunda.

erlan

fribban
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 jul 2015, 12:13

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av fribban » 26 aug 2016, 11:39

Kanon svar erland, precis va jag behövde höra! Tackar

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7053
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av erlan » 26 aug 2016, 12:19

men det är alltid en chansning att byta bara den ena blockhalvan. dom var parade från fabriken.

erlan

fribban
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 jul 2015, 12:13

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av fribban » 26 aug 2016, 13:20

Ja precis de har jag förstått, men jag klöv en motor med olika halvor och vänster va totalslut, så tänkte leta på en bättre beganad halv och sätta ihop, de fungerar nog säkert utmärkt åt mig då jag inte åker så mycket och orginal :D
Och utbudet blev ju bra mycket bättre när de passa med både kick och tramp.
Ingen som ruvar på vänsterblockhalva 2vxl och gärna vevparti?

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7053
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av erlan » 26 aug 2016, 14:48

du har lite skillnader vid kanalerna och motorfästet som beror på årsmodell också.

erlan

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av Conrad Engström » 26 aug 2016, 21:51

Parade ? Undrar.
Jag har sett bilder från Sachsfabriken, där hundratals vänsterhalvor var på löpande bandet. På andra bandet var det högerhalvor. Hur såg den optimala parningen ut ?
Dessutom hade tysken så stora krav på kvalitet. Jag tror parningsnumret är obetydligt.

Användarvisningsbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av JanneL » 27 aug 2016, 07:39

Conrad Engström skrev:Parade ? Undrar.
Jag har sett bilder från Sachsfabriken, där hundratals vänsterhalvor var på löpande bandet. På andra bandet var det högerhalvor. Hur såg den optimala parningen ut ?
Dessutom hade tysken så stora krav på kvalitet. Jag tror parningsnumret är obetydligt.
håller med, men samtidigt kan man ju undra vad de stansade siffrorna är till för,
kanske nåt helt annat än vi tror :hmm:

Användarvisningsbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7053
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Skillnad blockhalva sachs

Inlägg av erlan » 27 aug 2016, 09:11

det var mopedbutiken/verkstaden som hjälpte mig med goda råd och där jag köpte delar,
på -70talet, som påstod att blockhalvorna var parade.
det kan, obs, kan vara så att man skruvade ihop halvorna, spände upp dom i en fixtur i en svarv och svarvade ett finskär i två lagerlägen samtidigt.
och att man sedan skickar halvorna på varsin monteringslinje för rengöring och montering av lagerbanor
m.m. sedan har man siffrorna på undersidan för att kontrolera att rätt par möts.

men det kan även vara så att siffrorna finns där för att hålla koll på blockhalvorna efter inschimsning?

erlan

Skriv svar