Kolven köptes från wrm, dom har bra kunnande/rykte. På deras hemsida står det att kolven sitter som en smäck i sachs cylindrar. Dessutom var det dom som borrade cylindern till mig samtidigt som jag köpte kolven av dom och dom hade inga invändningar på kombinationen.
Jag har dessutom köpt samma kolv innan till en sachs, och den funkar än vad jag känner till ( stockholmare som såldes i fjol till just en stockholmare).
Jag ville ej borra cylindern till 41mm då den ej hade gått att borra en gång till om olyckan skulle vara framme, resonerade samma förra gången. Dessutom känns det skilnad som dag o natt wrm kolven och dom Kina kolvar som marknaden översvämmas av. Jag tror på att göra ett jobb en gång ordentligt, och när jag redan lagt en massa pengar så gör det inget om jag kostar på en extravagant kolv. För dyra är dom hemfört med dom andra.
Dåligt ork 1189
Re: Dåligt ork 1189
hur mycket skiljer det i hårdhet på en sachscylinder jämfört med japancylindrar och minarellicylindrar där det sitter kromringar orginal?T M skrev:evelinas pappa skrev:Kolven har två cromeringar p-284 40,3 till yamaha tzr och aprilia rs50 från barikit köpt av vrm.
Har kollat runt på andra ljuddämpare finns en till Zundapp 70 mm "päron" 30 mm anslutning, skulle denna passa bätre till min cylinder?
"Motorn går ojämt vid jämn gas", jag menar att när jag håller gasen i samma läge så ökar varvet och minskar om vartannat, inte mycket men det låter ej bra.
Jag provade lite till innan i kväll sänkte nålen 2 hack och satt dit ett justerbart igen, tycker att den går bätre nu.
Får prova lite imorgon igen.
Först nu läste jag igenom hela tråden
Crom-moly ringar Enligt min mening är de för hårda för en Sachs cylinder personligen hade jag nog monterat gjutjärns ringar.
Någon som har en verifierad avvikande åsikt?!?
erlan
Re: Dåligt ork 1189
det går att borra åtminstone till 41,5 mm, och det finns även dom som borrat till 42mm.
det går att hitta kolvar även på 41,25 mm.
erlan
det går att hitta kolvar även på 41,25 mm.
erlan
Re: Dåligt ork 1189
[quote="erlan
hur mycket skiljer det i hårdhet på en sachscylinder jämfört med japancylindrar och minarellicylindrar där det sitter kromringar orginal?
erlan[/quote]
En Sachs cylinder är av gjutjärn som är en mjuk porös lagermetall.
Mina farhågor/funderingar gällde kolvringarna inte kolven, har kört Suzuki kolv med gjutjärnsringar utan problem, dock har jag på 500 mil kört slut på en Sachs cyl med Suzuki kolv och hårdförkromade ringar.
Okej jag är inte säker om crommoly ringar är lika hårda som hårdförkromade, finns säkert de som vet det
hur mycket skiljer det i hårdhet på en sachscylinder jämfört med japancylindrar och minarellicylindrar där det sitter kromringar orginal?
erlan[/quote]
En Sachs cylinder är av gjutjärn som är en mjuk porös lagermetall.
Mina farhågor/funderingar gällde kolvringarna inte kolven, har kört Suzuki kolv med gjutjärnsringar utan problem, dock har jag på 500 mil kört slut på en Sachs cyl med Suzuki kolv och hårdförkromade ringar.
Okej jag är inte säker om crommoly ringar är lika hårda som hårdförkromade, finns säkert de som vet det
Re: Dåligt ork 1189
var hittar du gjutjärnringar till suzukikolvar?
erlan
erlan
Re: Dåligt ork 1189
erlan skrev:var hittar du gjutjärnringar till suzukikolvar?
erlan
På 70 80 talet köpte jag dem från Dapra när Malte hade firman i Knäred, har inte kört Sachs sen dess!
Troligen köpte han dem från Göteborg
Blev en Rex Royal med em 50 och en mustang scoter med trepet efter det
Re: Dåligt ork 1189
De kanske kom från Daros. http://gamlagoteborg.se/tag/daros-group/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dåligt ork 1189
ja på -70talet fanns en piratkolv med raka kanter på kolvringarna, och 47mm kolvar till TS50 finns med raka ringar, där fixade trimbutiken fram gjutjärnsringar. jag planerar använda en sån kolv
i en hårdkromad cylinder.
men keystoneringar till orginal suzukikolvar har jag inte sett nån gång.
erlan
i en hårdkromad cylinder.
men keystoneringar till orginal suzukikolvar har jag inte sett nån gång.
erlan