Dåligt ork 1189

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Dåligt ork 1189

Inlägg av evelinas pappa »

Nyrenoverad motor orkar dåligt men startar lätt och har bra tomgång.
Allt är nytt, vev, packningar o tätningar, uppborrad cylinderlopp, avgassystem, förgasare nos, topp mm.

Cylindern är en membrancylinder av gammal tillverkning som borrats upp till överdimension, 2,7 hk tror jag var skrivet på den med tuch (hade en svensk o jämförde med, inte samma). Stora insuget och nos bing 12mm, 28 mm avgas av cigarrtyp (norscand). Då skall den ej vara orkeslös.
Jag testade den förra veckan och har ej haft mer tid sen, idag kollade jag lite på den. Tänkte lite på ljuddämparen, kanske för tät. Skruvade av sista biten och upptäckte att det var ganska blött inuti dämparen, klar lättflytande vätska som möjligen luktade bensin.

Vad kan felet vara, Avgassystemet? Tändningen? Insugsmembranet? Skall det vara speciell kolv?
Skall tändningen stå samma som vanlig cylinder? Tror jag satt den ganska tidigt, är väl starkare då? Detär ju en arbetshäst och ingen racer.

Jag har aldrig haft membrancylinder och överväger att montera en äldre 3.5a istället.

Tipps? Någon?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av erlan »

du måste köra in cylindern innan du kan få ut full effekt.
plana toppen så du får en klämspalt på mellan 0,5-0,8 mm.
om du kan göra rätt radie mellan förbränningsrummet och tätningskanten, så plana gärna mer.

men själv är jag mycket nöjd med min "gamla 3,5a. borrad till 41mm i loppet, och drevad 11-39 gör den 32 kmh efter gps. och urstark.

erlan
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av evelinas pappa »

Nu har jag efter en tids sjukdom (från årsskiftet) tagit tag i moppen igen.

I dagsläget ser det ut så här
Motorn är ny renoverad med mycket nya delar, ny vevaxel,lager, packningar, hela kopplingen, till och med nytillverkade motorblock. Cylindern hade jag misslyckats med när jag borrade upp den (jag har en tråd om honing, jag blir ej nöjd) så nu har den varit hos vrm och blivit vidgjord. 40,3 mm, 2,7 hk membrancylinder 0,6 mm klämspalt. Nos 12 mm förgasare.
Tändningen är original och justerad med indikatorklocka och stroboskoplampa till 2,3 mm före övre dödläge. Jag har även tagit bort den gamla pysventilen och pluggat hålet samt drevat om till 11-37. Fortfarande har jag den nytillverkade 28 mm ljuddämparen av cigarrtyp från nordscand, dock har jag justerat lite i insatsen så att grader o skägg från tillverkningen är borta och att det är samma diameter på alla passager i insatsen.

Motorn är ej inkörd, statar jätte lätt och har en fin och jämn tomgång. Har ej pressat den, bra bottendrag. Fortfarande blir det väldigt blött i avgassystemet samt att stiftet ser svart och lite blött ut. Motorn går lite ojämt när man kör i jämn fart. Jag har testat med både ställbart och fast munstycke verkar gå bäst med ett fast även om det är fel storlek, kanske för gamla/slitna ställbara jag har hemma. Jag har ett 68 munstycke som följde med förgasaren men såg att RN motors förgasare har ett 64 monterat, varför är det olika på två till synes likadana nos förgasare?

Jag undrar vad ni andra skulle justerat för att få den att gå bra, jag vill att den skall gå fint/jämnt på alla varv samt vara stark. Bör jag ställa tändningen senare? Jag har beställt fasta munstycke från rösebäck idag 60-62-64-66 ( jag har bra erfarenhet av fasta munstycke och vill ha det) hur går ni andra tillväga när ni justerar era förgasare. Vad börjar ni med, nålhöjd? och sen munstycket?
Är det avgassystemet som spökar, finns det någon strypning i dessa?

Jag har tidigare alltid fixat det mesta men det verkar som jag kört fast på denna. Men så har jag ju haft klabb med mitt hjärta hela detta året vilket lett till att psyket spökat. Dock har jag nu börjat arbeta halvtid och återtagit kontrollen över mitt liv, fast det känns inte lika lätt att lösa saker längre. Hjälp mig med tipps vad ni skulle gjort med moppen.
Bör jag köra in den i nuvarande skick och sedan justera? Hur länge skulle ni iså fall kört in först?

Micke
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av HSE »

Jag försöker justera in förgasaren med trottel nålen i mittläget tills motorn går som jag vill, sedan kan jag finjustera det sista med den. Fodrar att man har en uppsättning munstycken att prova sig fram med om man kör med fasta och inte har en aning om vad för storlek man kan hamna på. Sen får man lita på motor örat sitt för att hitta rätt och ta sista biten på stiftets utseende. Gäller att lägga sig lite fetare när man väl hittat max fart på motorn :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av erlan »

jag kan aldrig tänka mig att norscands 28mm cigarrdämp är för tät.
däremot kanske eventuellt för liten volym.
jag tror dom där cylindrarna hade en ljuddämpare med 65mm ytterdiameter original.
i sverige endast monterad på norsjö carrier flakmoped med 505-motorn.
ev även såld i sverige på vissa DBS.

den går ojämt på jämn gas skroiver du, då är frågan: går den ojämnt pga fel i tändsystemet, eller för att den får för mycket bränsle, så den blöddrar/fyrtaktar?
att den sotar igen tändstiftet kan göra att den misständer, för sot leder srtöm.
första åtgärden bör nog vara att sätta i ett mjukare/varmare stift, så den kan bränna rent, medan du justerar förgasaren, och kör in den. hur länge du behöver köra in den, det känner du ganska väl på bättre bottendrag när kolvringarna tätnat. jag har beskrivit hur jag gör när jag borrar cylindrar, och då tar det 10-15 mil innan det blir tätt. med 40,3 borr har du kolv med 2 kolvringar då? det finns ju både och i den dimensionen. för jag antar att det är kolvar avsedda för minarelli AM6?
byt munstycke så den går vettigt på full gas, kolla så den inte går för magert på delgas.
kör in den så, sen kan du börja finjustera med tändläge. finjustera bstyckning .

att du får oljesmet i ljuddämoaren beror troligen på att oljan tål hög värme, då bränns den inte till sot. bensin kan åka ut i ljuddämparen om den inte harmonerar med porttiderna på cylinden.
bränsleluftblandningen följer då med ut genom avgasporten. det är därför man säger att ljuddämparna till tvåtaktare ska ha lagom motstånd. och en s.k. aktiv pipa behöver en viss trimningsgrad för att funka.
själv tar jag hellre oljesmet i ljuddämparen än fastbränt sot.

erlan
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av evelinas pappa »

Kolven har två cromeringar p-284 40,3 till yamaha tzr och aprilia rs50 från barikit köpt av vrm.
Har kollat runt på andra ljuddämpare finns en till Zundapp 70 mm "päron" 30 mm anslutning, skulle denna passa bätre till min cylinder?
"Motorn går ojämt vid jämn gas", jag menar att när jag håller gasen i samma läge så ökar varvet och minskar om vartannat, inte mycket men det låter ej bra.
Jag provade lite till innan i kväll sänkte nålen 2 hack och satt dit ett justerbart igen, tycker att den går bätre nu.
Får prova lite imorgon igen.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:att du får oljesmet i ljuddämoaren beror troligen på att oljan tål hög värme, då bränns den inte till sot.erlan
Det där med oljans förbränningstemperaturär faktiskt inte helt oviktigt.
Man bör inte köra med för "Bra" olja i sin moped för då kan det bli kladdigt i kröken.
Det blev jag upplyst om för bara några år sedan, innan dess hade jag bara hört att "köp den dyraste tvåtaktsoljan du hittar"
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av erlan »

evelinas pappa skrev:Kolven har två cromeringar p-284 40,3 till yamaha tzr och aprilia rs50 från barikit köpt av vrm.
Har kollat runt på andra ljuddämpare finns en till Zundapp 70 mm "päron" 30 mm anslutning, skulle denna passa bätre till min cylinder?
"Motorn går ojämt vid jämn gas", jag menar att när jag håller gasen i samma läge så ökar varvet och minskar om vartannat, inte mycket men det låter ej bra.
Jag provade lite till innan i kväll sänkte nålen 2 hack och satt dit ett justerbart igen, tycker att den går bätre nu.
Får prova lite imorgon igen.
om varvet ökar och minskar på konstant delgas så går den nog för magert i det läget.

erlan
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av evelinas pappa »

IMG_1065.JPG
Nu går moppen bra. Köpte en 70 mm cigarr dämpare med 30mm anslutning och svarvade till en reduseringsring till 28mm böjen, blev ganska stor skilnad på motorgången men går tyst och fint ändå. Som ni ser på bilden så har jag trätt på ljuddämparen ganska långt på böjen, har för mig att jag hört att motorn kan gå olika beroende på hur långt man har mellan avgasporten och ljuddämparen och att man kan prova sig fram. Jag kommer ej prova mer då jag tycker att moppen går bra som den är nu. Men jag funderar på den instickande biten i ljuddämparen, bör jag kapa av den. Vad händer då med motorgången? Blir det ytterligare lite bätre eller kan det bli sämre?
Flintan
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2017, 21:48

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av Flintan »

evelinas pappa skrev:. Men jag funderar på den instickande biten i ljuddämparen, bör jag kapa av den. Vad händer då med motorgången? Blir det ytterligare lite bätre eller kan det bli sämre?
Även jag är lite nyfiken på detta!
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av T M »

:twisted:
På den gamla T & E tiden brukade jag kapa röret 10 cm bakom fotpinnen och ha framkant på dämp rakt under den
Funkade bra vad jag minnes
Flintan
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2017, 21:48

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av Flintan »

Ok, ja något borde det väl påverka med kortare rör kan man tycka.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av erlan »

Flintan skrev:
evelinas pappa skrev:. Men jag funderar på den instickande biten i ljuddämparen, bör jag kapa av den. Vad händer då med motorgången? Blir det ytterligare lite bätre eller kan det bli sämre?
Även jag är lite nyfiken på detta!

har ni kvar orginalkrökarna som sticker in flera decimeter i ljuddämparen, så sälj dom till
nån som vill åka otrimmat. det är strypkrökar avgasplugg.

erlan
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av T M »

evelinas pappa skrev:Kolven har två cromeringar p-284 40,3 till yamaha tzr och aprilia rs50 från barikit köpt av vrm.
Har kollat runt på andra ljuddämpare finns en till Zundapp 70 mm "päron" 30 mm anslutning, skulle denna passa bätre till min cylinder?
"Motorn går ojämt vid jämn gas", jag menar att när jag håller gasen i samma läge så ökar varvet och minskar om vartannat, inte mycket men det låter ej bra.
Jag provade lite till innan i kväll sänkte nålen 2 hack och satt dit ett justerbart igen, tycker att den går bätre nu.
Får prova lite imorgon igen.
:twisted:
Först nu läste jag igenom hela tråden :hide:
Crom-moly ringar 22_yikes.gif :!: Enligt min mening är de för hårda för en Sachs cylinder personligen hade jag nog monterat gjutjärns ringar.

Någon som har en verifierad avvikande åsikt?!?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dåligt ork 1189

Inlägg av erlan »

vi är nog tusentals som kört med suzukikolvar i våra sachsar, med gott resultat.
och alla susukikolvar har väl sådana kolvringar?

erlan
Skriv svar