Kolvringspel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Kolvringspel

Inlägg av flinta007 »

Då har man plockat ner flintamotorn igen. Har tyckt att den varit för orkerslös, så jag började mäta förhållandet cylinder, kolv och kolvringar. Har inget att mäta invändigt cylinder, men när jag tryckte ner en kolvring i loppet hade jag ett spel på 0,45mm :roll: . Vad jag förstått är det på tok för mycket. Kolvens diameter får jag till 38,95mm. vågar man gå upp en storlek i kolv utan att få ett mått på cylindern. och vilket mått på kolv kan vara lämpligt i så fall? Man vill ju inte det ska nypa.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kolvringspel

Inlägg av HSE »

Har du kollat med en ny kolvring och inte med en sliten :?: I så fall får du mäta upp cylinder diametern noga för att se vad du faktiskt har att välja på. Ta hjälp av någon med rätt verktyg och kunskap.
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Kolvringspel

Inlägg av flinta007 »

Jag gissar på att jag kört runt 10 mil sen jag monterade ny kolv och ringar, så dom borde inte vara så slitna. Kanske bäst att få cylindern uppmätt då. Är det nån risk med att köra med så stort spel? Tror jag har ca 6kg i komp. Kan det vara så att ringarna inte tätar som dom ska, och att jag borde ha högre komp än så. Allt är original och otrimmat.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kolvringspel

Inlägg av erlan »

vad har du för spel mellan kolv och kolvring i höjdled?
stort spel där sliter ringar väldigt snabbt.
får du ner ett 0,10mm bladmått mellan cylindern har du för stort spel?

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Kolvringspel

Inlägg av flinta007 »

Nu har jag kollat spelet mellan ring och spår i höjdled, och det känns tight och bra. Jag förmodar att du menar spelet mellan kolvringsändarna(0,10mm) med lös ring i loppet. Då känns ju mina 0,45mm som att cylindern borde vara borrad nån gång.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kolvringspel

Inlägg av T M »

:twisted:

Skär ut en rund pappbit 40 mm sätt en blompinne i mitten & stoppa i den i cyl är där gap så mät avstånd mellan vägg och papp med bladmått
får du tex 40.95 är den borrad (40 + mått)
Funkar även stoppa i kolven och mäta som Erlan sa
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Kolvringspel

Inlägg av flinta007 »

Tackar för alla tips :D . Ska fortsätta att mäta vidare i morgon, ganska roligt att leta fel. Speciellt med god hjälp och moraliskt stöd. Nu ska jag ta en kall pilsner istället . :lol:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kolvringspel

Inlägg av T M »

:twisted:
Ett par dylika?
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/b ... en-3036601" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kolvringspel

Inlägg av erlan »

erlan skrev:vad har du för spel mellan kolv och kolvring i höjdled?
stort spel där sliter ringar väldigt snabbt.
får du ner ett 0,10mm bladmått mellan cylindern har du för stort spel?

erlan
jag var lite trött där. jag menade mellan cylinder och kolv.
mellan ändarna på ny kolvring kommer jag faktiskt inte ihåg.
och en lagom inkörd motor har jag aldrig kollat.
men det första du måste få reda på är hur sliten cylindern är, mäts 10-15 mm ner i loppet, där slits det mest.

det är dock inte kolvringsgapet i sig som gjort den svag, när man byter kolvringarna för att dom är så slitna att det märks så brukar det vara typ 2mm i gap och ringarna mycket tunnare än dom nya.

jag antar att vanliga gjutjärnskolvringar är gjutna i form av ett rör, sedan svarvade in och utvändigt.
sen kapade och bearbetade på hojden. först därefter tar man upp gapet och gör urtagen för styrstiften.
om jag har rätt där, så måste det slitas bort en aning material för att ringen ska passa perfekt i loppet. det brukar ta mellan 10 till 50 mil.

så kollmät cylindern. är den mellan 39,0 och 39,05 har du definitivt problemet nån annanstans.
är den över 39,10 kan du ev misstänka cylindern.
men jag har sett rejält fula cylindrar gå hyfsat bra.........

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Kolvringspel

Inlägg av flinta007 »

Angående pilsnern så blev det simpla Heineken, men ett par Whiskypinnar till det så var man mjuk i sinnet :D . I fallet flinta så mätte jag nog gapet på ringen vid fel ställe i cylindern slider_anon.gif . Har förstått nu att man ska mäta över eller under vändlägena. När jag gör det så har jag 0,25 i spel, men trycker jag ner den en bit i cylindern, så blir spelet 0,45mm. Då bör väl cylindern vara 0,20mm nersliten? Har även mätt mellan kolv och cylinder, och i arbetsområdet får jag in ett bladmått på 0,15mm. Enligt konstens regler borde man kanske borra cylindern och gå upp ett steg i kolvstorlek. Men frågan är hur mycket detta slitage gör på effekten, jag har ju ändå runt 6kg i komp. Funderade på att byta till ny kolv och ringar, men då tappar jag kanske effekt i stället med tanke på att dessa är inkörda.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Kolvringspel

Inlägg av erlan »

om du inte visste var man skulle mäta kolvringar, så kanske du inte vet att det enda ställe kolven håller rätt mått är: strax nedanför kolvbulten i 90 graders vinkel mot kolvbulten.
ju längre upp du mäter på kolven, ju mindre är den, när kolven är kall.

erlan
flinta007
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2015, 10:52

Re: Kolvringspel

Inlägg av flinta007 »

Jodå, det hade jag koll på så den mätningen stämmer nog. Men man kanske skulle be någon mäta upp cylindern, det verkar dyrt att köpa sig micrometer för invändig mätning.
Skriv svar