Renovering av Zundapp 125cc motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Ja det är bäst att låta dem vara. Risken är inte obefintlig att blocket spricker om det har svinat fast rejält.
Själv fick jag den portade cylindern i dag från Tivedens motor och det ser kanonbra ut
Jag fixade även till höjd på klämspalten och var tvungen att svarva bort en millimeter på toppen för att det skulle bli min 0,6 mm som jag vill ha. Dessutom gick inte klämspalten ut till loppet förut och det var fel vinkel. Vinkeln ska vara 2-3 grader mer än kolven och den var kanske 8 grader innan vilket tar bort effekten av en klämspalt till stor del.
Jag kollar alltid att ringen går i utan problem när jag monterar ihop en motor. Det gör den här också men gapet blir bara 0,04 mm ( 4 hundradelar) som jag tror är för lite och ska kolla upp. Jag fick inte ens i ett 0,05 bladmått så jag mätte med mikroskop
Själv fick jag den portade cylindern i dag från Tivedens motor och det ser kanonbra ut
Jag fixade även till höjd på klämspalten och var tvungen att svarva bort en millimeter på toppen för att det skulle bli min 0,6 mm som jag vill ha. Dessutom gick inte klämspalten ut till loppet förut och det var fel vinkel. Vinkeln ska vara 2-3 grader mer än kolven och den var kanske 8 grader innan vilket tar bort effekten av en klämspalt till stor del.
Jag kollar alltid att ringen går i utan problem när jag monterar ihop en motor. Det gör den här också men gapet blir bara 0,04 mm ( 4 hundradelar) som jag tror är för lite och ska kolla upp. Jag fick inte ens i ett 0,05 bladmått så jag mätte med mikroskop
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag har ju handlat massor med grejor från Mopedrenovering till 125an som cylinderkit, Kokusansystem, vevstake, kickkåpa, nållager, lameller och insug m.m. Så när jag öppande fakturan som kom i dag med darrande händer och svetten forsande så blev det, ett antiklimax. Priset var riktigt angenämnt så jag kan bara buga och tacka
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Hej!
Hur lyder teorin kring att vinkeln skall vara 2-3 grader större än kolven?
I akt o mening att få effektivare squish så skulle jag förespråka att vinklarna är de samma.
Å andra sidan är jag inte expert på mer eller mindre konvexa kolvkronor.
Jag har i vart fall aldrig stött på tesen med "2-3 grader större" i den professionella litteraturen.
Avslutningsvis, utan att vara intresserad av Zündapp så har jag funnit nöje i att läsa tråden, well done!
Men, det känns något snopet och lite av ett antiklimax att inte få bli delgiven lite detaljer och utformning av cylindern, då den är viktig för slutresultatet.
Hur lyder teorin kring att vinkeln skall vara 2-3 grader större än kolven?
I akt o mening att få effektivare squish så skulle jag förespråka att vinklarna är de samma.
Å andra sidan är jag inte expert på mer eller mindre konvexa kolvkronor.
Jag har i vart fall aldrig stött på tesen med "2-3 grader större" i den professionella litteraturen.
Avslutningsvis, utan att vara intresserad av Zündapp så har jag funnit nöje i att läsa tråden, well done!
Men, det känns något snopet och lite av ett antiklimax att inte få bli delgiven lite detaljer och utformning av cylindern, då den är viktig för slutresultatet.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
jag har gissat att kolvtoppen ändrar radie när den blir varm.
dessutom har man ett litet problem när man inte kan göra radie i toppen,
utan måste kompromissa med en rak yta i lämplig vinkel i förhållande till kolvtoppen.
erlan
dessutom har man ett litet problem när man inte kan göra radie i toppen,
utan måste kompromissa med en rak yta i lämplig vinkel i förhållande till kolvtoppen.
erlan
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag har läst det på några ställen men inte ens tänkt på att ifrågasätta det vilket är en miss. Många motorer har ju plan klämspalt (i alla fall 4T). Att man väljer lite mer vinkel än kolven är kanske för att få en säkerhet som att färskgaserna orienteras mot tändstiftet istället för mot kanterna vilket skulle kunna orsaka spikningar. http://www.contactmagazine.com/Issue54/ ... asics.html" onclick="window.open(this.href);return false;ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Hur lyder teorin kring att vinkeln skall vara 2-3 grader
Lite data på cylindern som vilka porttider det är kommer när jag har mätt upp dem. Men jag vill inte visa bilder i detalj av hänsyn till Tiveden. Det är inget jag har blivit ombedd men jag tycker att det vore oetiskt eftersom de vad jag vet lever bl.a. på denna typ av jobb.
Det man gör rent principiellt är förstås ingen hemlighet utan sådant som alla 2-trimmare gör. Justera portar till önskat arbetsområde och effektnivå, bredda avgasporten, optimera riktning på transferportar och finjusteringar. Höjden på avgasporten är man ofta återhållsam med att ändra på en cylinder som redan är gjord för att leverera bra effekt. Görs den lite för hög så kommer cylindertrycket att minska innan det har fullbordat arbetet med att skicka kolven nedåt och hela effektkurvan faller pladask. En annan sak som är gjord på min cylinder är att ta upp två s.k. Athenaportar i cylindern och i kolven. Bara en sådan ändring ger ca 50% effektökning på min cylinder jämfört med original.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
En Brilliantblå KS50 -71 och en -36 Ford Roadster med en sid-V8 från -47 (Isky 77 kam med justerbara lyftare, Edelbrock toppar och slingshot insug med dubbla Strömbergare) annars helt orginal förutom 12V konvertering och blinkers (fanns inte orginal).Micke S skrev:Fina moppar och garage ! Vad är det för fordon om det är det som står bakom den röda?
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Kolvringsgapet upptaget till 0.2 mm som det ska vara i.s.f. 0.04 vid leverans. Tillverkaren har säkert missat att slipa ringen till rätt gap. Det är ju en L-ring som sitter ända upp så det är viktigt att den inte har alldelses för litet gap.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Motorn ihopslagen och klar för installation Insuget ser ut som ett par hangarportar
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
En bild för posörer...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Bra jobbat (som vanligt) gillar ju lyftkylt, men tycker just den där cylindern, blir för mycket speciellt i en s.k. "moppe"-ram...
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Kör utan cylinderfotspackning så att cylindern får plats utan att behöva såga upp tankenzappafan skrev:Bra jobbat (som vanligt) gillar ju lyftkylt, men tycker just den där cylindern, blir för mycket speciellt i en s.k. "moppe"-ram...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Hej!Micke S skrev:Jag har läst det på några ställen men inte ens tänkt på att ifrågasätta det vilket är en miss. Många motorer har ju plan klämspalt (i alla fall 4T). Att man väljer lite mer vinkel än kolven är kanske för att få en säkerhet som att färskgaserna orienteras mot tändstiftet istället för mot kanterna vilket skulle kunna orsaka spikningar. http://www.contactmagazine.com/Issue54/ ... asics.html" onclick="window.open(this.href);return false;ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Hur lyder teorin kring att vinkeln skall vara 2-3 grader
Texten om Engine basics innehåller tyvärr en del saker som är allt ifrån felaktiga, vinklade, ofullständiga eller helt vilseledande.
Det är o andra sidan är det inte enkelt att täcka ett så pass vidsträckt område med så lite text, men det är ingen ursäkt.
Nåväl, angående vinkeln, som är upprinnelse till diskussionen, kanske tanken är nå't med att orientera gaserna in mot de centrala delarna av förbränningsrummet.
Dock är jag inte övertygad om att den lösningen är allena saliggörande.
Erlan kan mycket väl vara lösningen på spåret, det handlar nog om ren o skär "lathet" att inte bearbeta korrekt.
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag fick ta ur lite på toppens baksida, annars tog den i det övre nmotorfästet. Kunde iof förlängt bygeln och vinklat det undre fästet men då blev "linjen" fel, dvs motorn "hängde" ner i framkant för mycket.Micke S skrev:Kör utan cylinderfotspackning så att cylindern får plats utan att behöva såga upp tankenzappafan skrev:Bra jobbat (som vanligt) gillar ju lyftkylt, men tycker just den där cylindern, blir för mycket speciellt i en s.k. "moppe"-ram...
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
De problemen slipper jag då motorn skall in i en ram som är byggd för den Nackdelen är att den ramen måste ses över/renoveras först Och det blir ju inte innan det värmen kommer åter Jag kanske lägger upp en tråd om detta ifall intresset finns, renovering av en 125a har ju mycket gemensamt med en moped