Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Klockan 2 vad jag också gissade, tänkte kolla först men alla mina papper visar tändsystem med brytare :? Så det blir till att sätta dit plattan på känna och ställa in med lampan senare :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

På Sachs finns ett hål i svänghjulet för att orientera plattan. Det kanske är lika gjort på KS125 motorn?

För egen del kollade jag att krysskilspåret sitter i samma position som för KS50 och det gjorde den (kör ju med Kokusan). Men genom att slaget är så mycket längre och vevstaken är längre kommer det inte att stämma exakt med läget jag använder på KS50 så jag får också köra med lampa och fundera lite på vad jag ska välja för förtändning till slut. Det kan ju bli så att kolven rör sig långsammare runt TDC och då kan man inte ha lika mycket förtändning.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Mått på finkolven för att veta konicitet innan eventuell finjustering. Bäst att lägga till att om det handla om att bara ta bort några hundradelar gör man det förstås med slipremsa där kolven får rotera i svarven. Kragen ska också tas ner till något mindre än kolvdimetern för komma åt till nedre kolvkanten. Avverkar man med slipremsa blir ju också inspänningen okritisk.
Bilagor
20170126_205601.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Skunkworkz »

HSE skrev:Satte på kolvringen och fyllde olja i växellådan i dag. Kolven är märkt B c så det finns som sagt många storlekar i original.
Motor 7 001.JPG
Tänkte skruva dit tändsystemet men upptäckte att jag inte hade en aning vilket håll triggern skall sitta åt :shock: På brytarsystem kan man ju se det enkelt genom att ställa kolven i topp och se när brytarna börjar öppna...
Motor 7 005.JPG
Dessutom är det trångt att få plats med alla kablar under tändplattan så jag får kika i verkstadsmanualen innan jag ger mig på detta igen :?
Ska finnas ett streck på tändplattan o ett motsvarande i blocket (på fästörorna till tändplattan).
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Fanns inga streck, jag har alltid trott att tändplattor med streck har blivit märkta av tidigare ägare i samband med något jobb med tändningen...
Motor 7 006.JPG
Motor 7 006.JPG (123.68 KiB) Visad 2616 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Nu är mysteriet med att kolven knappt gick att få i cylindern löst. Jag fick hem grejorna i dag. Cylindern är perfekt rund och rak och ligger 18 tusen delar under nominellt mått 45.000 mm. Men det är förstås inte felorsaken för det ska ju vara ett spel på min 45 tusendelar med kolv. Även avgasporten har en skiljevägg och det är kanonbra för då går det att bredda mer upptil utan att göra livet svårt för kolvringen.

Kolven däremot är helt kass. Den är inte rund, är för smal upptill och för tjock från kolvbulten och ner. Dessutom sitter stiftet för kolvringen fel, lite på sidan istället för mitt bakpå.

Så grejorna går tillbaka till Tiveden med den bättre kolven som jag hade köpt och har mätt in.

Bild på skrotkolven med mått. Från kolvbulten och ner ger den ett negativt spel på 8 tusendelar. Så även om motorn skulle gå att få igång så skulle man antagligen inte komma många meter. Men det är ju inte uteslutet att det skulle fungera för upptill där kolven blir varm finns tillräckligt eller snarare för stort spel. Men så vill man förstås inte ha det.
Bilagor
20170127_141813.jpg
20170127_142059.jpg
20170127_142129.jpg
20170127_142211.jpg
20170127_142357.jpg
Senast redigerad av Micke S den 27 jan 2017, 15:50, redigerad totalt 1 gånger.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Skunkworkz »

HSE skrev:Fanns inga streck, jag har alltid trott att tändplattor med streck har blivit märkta av tidigare ägare i samband med något jobb med tändningen...
Motor 7 006.JPG
OK, inte på tändplattan heller, dom är rätt tunna så dom kan vara lite svåra att se. Eller är det en gammal motor som ska ha brytartändning egentligen?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Tändningen monterad, jag saknar gummi delen för kabelgenomföringen. Sex kablar ut är en hel del...
Tändningen 001.JPG
Tändningen 001.JPG (128.4 KiB) Visad 2587 gånger
Dragit fast svänghjulet.
Tändningen 004.JPG
Tändningen 004.JPG (128.37 KiB) Visad 2587 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Den vanliga gummitutan från KS50 passar nog. Jag har en ny sådan men har inte testat. Blir det för trångt går det att korta ner den en del. Det är nog säkast att lägga på en krympslang också där kablaget går igenom öppningen i svänhjulshuset.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Skunkworkz »

Märkningen sitter ca kl 8 på bilden om dom finns.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Skunkworkz skrev:Märkningen sitter ca kl 8 på bilden om dom finns.
Som sagt inte ett spår av märkning. Men det är inte mycket att spela på ändå, bara de mm som spåren för de två skruvarna ger.Så finjusteringen blir med lampan senare, det finns ju i alla fall inga brytare som inverkar på tändpunkten genom att slitas... När jag ställde tändningen på fabriksnya bilar 73-74 så kunde man köra ett var runt området och när man kollade tändinställningen igen så hade den ändrat sig någon grad :shock: Så slippa brytarspetsar är verkligen en fördel jag uppskattar på nya fordon/ bilar :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Här kan man följa resan som avgassystemet gör. Just nu är det strax ovanför Barcelona. Resan startade i staden Leiria som ligger mella Porto och huvudstaden Lissabon. Resan sker med lastbil hela vägen, utom första biten i skuffen på en gammal fenmerca. Så det kan inte veta vart det är utan bara gissa när andra saker lastas av och på och det förs samtal.
Namnlös.png
Tur är väl det för vid ankomsten så väntar ett bad i fosfor- och svavelsyra med påkopplade elektroder. Det får den elektriska stolen att framstå som ett paradis i jämförelse eftersom det är en snabb process.

Men belöningen kommer sedan när systemet har blivit blankt och fint även på insidan och kan andas lika lätt som som man gör själv i hög och klar luft :D Avgaserna matas ut i en skruvrörelse genom systemet och returpulsen tillbaka i exakt samma "gänga" med låg ytfriktion så att det inte förekommer några okontrollerade virvelbildningar. Det ger en effektökning på ca 25 % jämfört med avstämda Flintasystem i svartplåt. D.v.s. 6 extra hästar i en KS125 med Athena-bostportar :wink:

"Elpolering innebär att man på elektrolytisk väg åstadkommer ett angrepp på metallytor som resulterar i att dessa blir jämnare och får högre glans. Den påminner mycket om elektrolytisk betning, med den skillnaden att poleringen sker under mycket kontrollerade förhållanden (lösningens sammansättning, temperatur, strömtäthet, tid). De främsta fördelarna med elpolering är att godset får stort motstånd mot korrosion och nötning, låg ytfriktion, hög ytreflektion samt bra förmåga att ge fäste åt andra metaller vid elektrolytisk metallbeläggning."


https://en.wikipedia.org/wiki/Electropolishing" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Vi brukade skicka hoppers för elpolering på jobbet, gav fin yta som det inte fastnade på. Hopper, A storage container used to dispense granular materials through the use of a chute to restrict flow, sometimes assisted by mechanical agitation
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Jag har en bekant som jobbar med elpolering så det är därför jag kommer att testa det. Fick det gjort på ett par rostfria skärmstag till en Stockholmare förut och blev förvånad över hur fint det blev. Hoppas ingen tog uppgifterna om effektökning på allvar...Det är bara en kosmetisk åtgärd i detta fall och är systemet riktigt fint så behövs det inte. Men jag vill gärna att det ska se ut som om det var ett originalsystem och då vill jag inte ha de i.o.f.s. vackra färgskiftningarna som blir med TIG-svetsning och kanske passar bättre på rena räcers- och crossmaskiner. Bygget får gärna vara så diskret som möjligt.

Det är ingen vilokur att köra gods med lastbil i Europa. Förutom det deklarerade godset så blir det gärna en massa småuppdrag som är svårt att tacka nej till eftersom det alltid är ett välkommet tillskott i kassan när jobbarkompisar m.fl. vill skicka och få hem saker som de har köpt på Blocket i Spanien och Frankrike, överlämnade av mutor och presenter m.m. Den Spanska chaffisen vilar ut nu på morongen efter en sen utekväll. Bilen har inte flyttat sig en meter sedan kl 20 i går kväll och solen står högt på himlen. Så jag räknar med någon dags försening.

Positionen enligt GPS är densamma som i går, en bit norr om Barcelona vid ett truckcenter. Som framgår av bilden är det en lite annan kultur i många länder. Det beror inte på att tjänsteutövaren arbetar för nöjes skull utan för att folk ibland tvingas vara flexibla för att kunna försörja familj och barn. De som har det bättre ställt struntar många gånger blankt i vad andra tvingas göra och är duktiga på att blunda. Det är först när de blir utsatta för rån m.m som det blir ett djäkla liv. Även om det här skrivs i lite skämtsamma ordalag så är det verkligen inget att skoja om och ett mycket stort misslyckande av samhället.
Bilagor
Pit Stop.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Här är ett exempel på skillnaden i noggrannhet och upplösning när man mäter med en kalibrerad 3-punktare respektive kaliberade skjutmått av bra kvalité. 3-punktaren visar att måttet är en halv tusendel större än kalibreringsringen och den ger ett distinkt ingrepp som visar lika inom ett hår varje gång. Med ett oslitet iGaging kom jag aldrig närmare än 2-3 hundradelar minus. Mitutoyo som visserligen är gammalt och slitet är bättre och visar oftast bara en eller två hundradelar för lite. Vid något tillfälle om man trycker på sliden så visade den rätt men den kunde också visa en hundradel för mycket med samma metod. Så osäkerheten med den är drygt +/- en hundradel och tillverkaren garanterar inte det utan något större avvikelse.

Så provet visar att med ett bra skjutmått så klarar man det mesta inkl. okritiska lagerpassningar så länge det inte handlar om små hål där bredden på spetsarna ger en märkbar påverkan på resultatet. Men det går förstås inte att mäta en cylinder ordentligt enbart med skjutmått. Det finns dock billiga hålindikatorer som visar bra även på djupare mätningar men för att kunna mäta så med hög noggrannhet behöver man ha en kalibreringsring som referens.
Bilagor
20170128_143118.jpg
20170128_143101.jpg
20170128_150806.jpg
dial-bore-gauge-determine-inside-diameter-rod-bearing.jpg
dial-bore-gauge-determine-inside-diameter-rod-bearing.jpg (19.44 KiB) Visad 2464 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar