HSE skrev:Jag kanske lägger upp en tråd om detta ifall intresset finns, renovering av en 125a har ju mycket gemensamt med en moped
Ja det är intressant om du gör.
Min blå KS50 ska snart upp på lyftbordet för motorbyte och jag kör vidare i den här tråden så att operationen hålls ihop. Det kan ju du också göra om du vill så underlättar det för Zappafan att kommentera (som är fyndiga och roliga att läsa).
Det känns skönt att komma in i en annan fas med nya utmaningar. Jag ser att KS 125 originalinsuget jag köpte och snyggade till inte alls har samma bredd inuti som hangarportarna i cylindern, och jag tillverkar en avgasstos så att jag kan orientera avgassystemet utan att behöva såga i det. Hoppas också att det går att få plats med förknasaren utan att behöva ändra grundutförandet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Portmatchning av insug mot cylindern. Det runda avsnittet har jag tagit upp till 28,5 mm sedan tidigare.
Före
Efter
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Bra optimering av insuget. Vi är nog många som är spända på hur den vässade motorn kommer att gå Jag har ju varit på begravning i Malmöns kyrka och kom hem nu så jag har inte haft tid för min motor. Får väl starta den i testbänk när den väl blir helt klar men med denna takt tar det nog två veckor till
Ja det har tagit tid här också beroende på att delar inte har funnits på lager i Sverige. Men samtidigt lär man sig att ha lite tålamod och det är inte fel.
Eftersom cylindern är på plats kunde jag nu trimma till insuget så att förgasaren kommer så nära cylindern som möjligt för att få plats på vanligt sätt. Det blir inte många millimeter i marginal mot ramröret men det räcker men en (1) mm om så skulle vara fallet. Främre motorfästet kommer att behöva lossas för att fälla ner motorn vid montering. Jag använder som vanligt Polini80 inugsgummi som är gjort för ett spår i förgasare och insug. Det var bara att svarva spåret på rätt ställe med ett o-ringsskär som jag har och sedan korta ner röret till rätt mått och fasa kanten. Det här är trevligt jobb förstås att få stå och mysa och klura vid Munktellarn samtidigt som man lyssnar på radio och katten sitter och halvsover men övervakar arbetet
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ja hoppas att den kommer att fungera och låta bra. Jag gillar inte att jag var tvungen att sätta i en nytillverkad julgran och behöva byta 3 eller om det t.o.m var 4 drev. Det har ju visat sig att riktigheten på Ritos delar inte alltid är bra och på ett av dreven var jag tvungen att shimsa 1,3 mm. Det är jag inte orolig för men en möjlig felkälla är om drev inte har exakt rätt mått och profil på kuggarna så att det låter faan eller värre. Då är det bara att riva
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Ibland har man tur. Jag har känt en viss oro för att att förgasaren inte får plats som den ska för att kunna sitta rakt bak och kopplas till hålet i ramröret. Så jag kapade till en 2" slang med samma längd som den som sitter på KS50 motorn nu med Polini80 och 26 mm förgasare. Det visade sig att jag har några millimeter mer marginal med KS125 motorn så det blir inga problem att få ihop det bra. Någon verklig oro var det förstås inte för det blir man inte när man äter Beta-blockerare förrän liemannen står med verktyget bakom ryggen för att göra en rallarsving. Men en teknisk osäkerhet fanns som nu kan avskrivas så att jag får ägna sig åt vettigare saker som att hänga motorn på plats och komma vidare.
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Inte för mig, nu när jag har en växelspak testade jag växlarna och fick i en men inte ur den igen Får nog ta av kåpan igen och kolla läget, jag rörde aldrig växellådan när motorn var isär då jag förutsatte att den fungerade innan. Kollade dock inte detta innan jag tog isär för att jag inte hade en växelspak...
Har du ställt in läget på växelklockan som man ska göra?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
OK, ja då är det bara att ta bort kopplingskåpan och försöka ta reda på vad som knasar. Någon kan ju ha haft isär den förut och gjort något fel i växelklockan. Om du har den lös och håller i klumpen med snedspåret ska det gå att snäppa fram växel för växel fram och tillbaka om man sätter en mejsel i spåret på änden för blockstiftet. Om det är OK kanske det var så att stiftet på skiftgaffeln hamnade lite på sniskan när du monterade så att det har fallit ur spåret i klockan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag var noga med att stiftet hamnade rätt i spåret, hade det varit fel där hade det varit glapp i växelspaken och växelpedalen. Nu gick det att lägga i en växel, friläge först och kedjedrevet snurrade fritt först och greppade med växeln i, med sedan var det stopp på växelpedalen