Sachs med kedjetrans

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
vumattias
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2016, 16:48

Sachs med kedjetrans

Inlägg av vumattias »

Håller på att renovera en NV Saxoped från 55(tror jag) med hand 2vxl Sachsmotor. Vad har denna motor för beteckning?
Har beställt lite delar men det verkar vara lite lurigt med de här gamla maskinerna.
Både vevaxeln och huvudaxeln verkar ha andra mått än senare modeller.
Vet någon vilken firma som kan tänkas ha delar och koll på denna motor.
Behöver följande:
Lagerbanor,packbox(i vänster halva) och bussning till huvudaxel och drivaxel
Kedjedrev
Växelskiva samt drev till denna (skiljer dem sig från senare modeller?)
Säkringsring för huvudaxel
Vevstake eller komplett vev

Med vänlig hälsning, Mattias
vumattias
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2016, 16:48

Re: Sachs med kedjetrans

Inlägg av vumattias »

Tänkte byta vevstaken.
Nållagret till tappen är kortare än vad staken är tjock. Då kommer ju staken skava mot skinkorna. Gamla staken har iof skavt . Ska det vara så? Eller borde det ligga några brickor emellan.
Nya staken är aningens tjockare än den gamla och nya tappen har samma längd som den gamla. Borde bli lite tight om man pressar ihop skinkorna tills tappens ändar livar med skinkorna. Någon som har ett knep för att inte pressa ihop för mycket.
vumattias
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2016, 16:48

Re: Sachs med kedjetrans

Inlägg av vumattias »

Ingen som verkar veta något om dessa maskiner så jag svarar mig själv för att kanske hjälpa någon annan.
Tappen till staken är aningens konisk vilket den nya ej var. Pressade tillbaka den gamla med nya staken. La ett bladmått mellan stake och ena skinkan för att inte pressa ihop för tight. Struntade i brickor på sidorna om lagret. Hittade ingen info om detta så chansar på att det ej ska vara några utan staken får nöta mot skinkorna ( med ett litet spel så staken glider fritt )
Nu ska jag bara hitta en klocka så jag kan mäta in axlarna och knacka på skinkorna med blyhammare tills allt är rakt och fint.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs med kedjetrans

Inlägg av erlan »

nej det är nog inte så många som renoverat dom där tidiga motorerna.
det är nog bara ni som vill ha strikt orginalskick som lägger ner tid och extra besvär på dom motorerna.
därför är det väl lite dåligt med kunskapen om dom.
koniska vevtappar är det dock på dom flesta sachsvevar. så din nya vevstake verkar lite udda.

erlan
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Sachs med kedjetrans

Inlägg av Conrad Engström »

Jag har renoverat en del. Dessutom korkat om med originalkorkar. ( lameller)
vumattias
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 dec 2016, 16:48

Re: Sachs med kedjetrans

Inlägg av vumattias »

Någon som vet om det ska sitta en bussning på pedalaxeln höger sida. Har en på vänster sida. Känns alldeles för glapp.
Och i så fall var hittar man en sådan.
Skriv svar