viktkomensera sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

viktkomensera sachs

Inlägg av sportsterxlh »

16472821_1835256790055879_5213163142188753271_n.jpg
håller på att renovera en Compact med sachs 2vxl kick motor fick den i delar då med en kass cylinder ,har en orginal cylinder på ingång (facebookfynd) den har fått pluggen avlägsnad i övrigt ska den vara orörd om man vill få upp den i 40-50 km/h vad kan man göra med enkla medel med kolv/cylindern ? har en 12mm bing till den troligen borrad till 12mm.
är det vettigt att borra cylindern till 41mm ?
Autoped-55
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av erlan »

med en borrning till 41mm ger den cylindern en skön gång, med mycket bottenvrid.
men inte speciellt hög toppfart. ca 40 GPS-km/h.

erlan
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av JoNo »

Fila avgasporten uppåt ca 1 mm samt bredda den ca 2,5mm och därefter korta kolvkjolen på insugssidan 2-3mm. Då börjar den andas lite mer och ökar några kilometer. En kolv av bra kvalitet samt en bra inkörning rekommenderas oxå. Då ska den passera 40km/h+ om tändning och andra komponenter är ok.
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av sportsterxlh »

JoNo skrev:Fila avgasporten uppåt ca 1 mm samt bredda den ca 2,5mm och därefter korta kolvkjolen på insugssidan 2-3mm. Då börjar den andas lite mer och ökar några kilometer. En kolv av bra kvalitet samt en bra inkörning rekommenderas oxå. Då ska den passera 40km/h+ om tändning och andra komponenter är ok.
menar du det du skriver + borrning till 41mm? eller kan man nöja sej med standard 38mm
Autoped-55
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av JoNo »

Om loppet är fint så skaffa en kolv å kör, annars är det ju trevligt med lite mer slagvolym... :D
Användarens profilbild
Peter_K
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 dec 2015, 10:21

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av Peter_K »

Vad kostar en uppborrning egentligen ? Inte så dyrt med en färdig 60 cc cylinder så är det värt pengarna ?
Crescent 2000 -60a
Bor i Stuvsta/Huddinge
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av erlan »

Peter_K skrev:Vad kostar en uppborrning egentligen ? Inte så dyrt med en färdig 60 cc cylinder så är det värt pengarna ?
kostar en stunds eget arbete. jag är lite petnoga, så mig tar det ca 2 timmar.

erlan
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av sportsterxlh »

Tar du såna jobb från forumister? pris i så fall :D
Autoped-55
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av sportsterxlh »

sportsterxlh skrev:Tar du såna jobb från forumister? pris i så fall :D
jag har svarv skälv men tycker den är lite för glapp och sliten för såna jobb
Autoped-55
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av erlan »

sportsterxlh skrev:Tar du såna jobb från forumister? pris i så fall :D
tyvärr har jag inte tillgång till svarv för närvarande.
pris har jag aldrig funderat på.

erlan
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av sportsterxlh »

kanske jag ska försöka ändå jag har en skrotcylinder att testa med
Autoped-55
Dixon
Inlägg: 29
Blev medlem: 03 jan 2016, 20:22
Ort: Örebro / kumla

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av Dixon »

Äsch spara orginalet å köp dig en vettig nts 60cc för 7-800:- istället. Komplett med kolv, köp dig även en Bing 17mm så gör den garanterat 40km/h alla dagar i veckan, häv sedan dit ett 14 kuggars framdrev så har du 65 gps km/h ledigt.
Finns inga pengar att spara på att kladda med borrning när det är så billigt med färdiga grejer, skulle väll vara för skojs skull eller om man anser sig kunna få det bättre än köpte trimmet. Köper du en Kina Bing för 3-400:- så köp med orginal nål samt trottel åxå för det är de prylarna som brukar strula enligt mina egna erfarenheter.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av erlan »

Dixon skrev:Äsch spara orginalet å köp dig en vettig nts 60cc för 7-800:- istället. Komplett med kolv, köp dig även en Bing 17mm så gör den garanterat 40km/h alla dagar i veckan, häv sedan dit ett 14 kuggars framdrev så har du 65 gps km/h ledigt.
Finns inga pengar att spara på att kladda med borrning när det är så billigt med färdiga grejer, skulle väll vara för skojs skull eller om man anser sig kunna få det bättre än köpte trimmet. Köper du en Kina Bing för 3-400:- så köp med orginal nål samt trottel åxå för det är de prylarna som brukar strula enligt mina egna erfarenheter.
hur mycket trimmat som är "bäst" kan vi nog diskutera till döddagar. det beror helt på hur man ska använda mopeden. men däremot så är det min åsikt att en 60cc på en tvåväxlad compact ger dålig harmoni. med en drevning så den inte skrikvarvar så tycker jag att det blir för stort steg mellan ettan och tvåan. och dom flesta anser att compactramen inte håller för den effekten, så den måste förstärkas.
nu är ju den urpluggade orginalcylindern redan inköpt, annars hade jag rekomenderat att även överväga en nytillverkad 3,5a med rätt storlek på kylflänsar. -71 och äldre ska ha dom små "fläktkylda" kylflänsarna även på fartvindkylda motorer. ev även tidiga -72or. med bensinkran på högersida och grimecanav så har den med all sannolikhet haft lilla cylindern orginal.

erlan

erlan
sportsterxlh
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 feb 2016, 19:15
Ort: Bergkvara

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av sportsterxlh »

som sagt en orginalcyl med pluggen ur har jag på ingång (den ligger på posten ska hämta den när jag kommer hem från sjön),tänkte snygga till kanaler så dom passar mot motorn en blockhalva i taget ,runda till utblås kanske ett lucka i kolven ca 3mm .har även ett 13 kugg motordrev och orginal 30 bak..
Ska även mäta ovaliteten i cylindern ev då borra den ,har tillverkat det jag behöver för att svarva cylindern testade med skrotcylindern jag har det blev bra tycker jag med sakta matning på svarven ,hur mycket större än kolvdiam ska det vara i loppet på en sachs ??
Autoped-55
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: viktkomensera sachs

Inlägg av erlan »

spelet brukar stå stämplat uppe på kolven, men är normalt 0,04mm med sachskolv och 0,05mm med suzukikolv.
vet du hur man mäter en kolv?


erlan
Skriv svar