Nts 60cc. Drevfråga

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
byggnadssmeden
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 maj 2016, 05:38
Ort: Stockholm

Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av byggnadssmeden »

Hej! Jag har fått hem en 60cc!
Bing kyrkport, 32 krök, jamarcol fuego har jag också.

Till frågan:
12 drev tror jag sitter på idag. Kan jag sätta på ett 14 istället?

28 är det bakre
Motorn är en sachs 50/2 ks

Tacksam för svar
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av billykid »

Det skulle jag gjort genast iaf... 14/28 är nog bra...:wink:
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av andazon »

Du kan nog prova med ett 15 drev också om du fortfarande tycker att det varvar för mycket :D

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Baronen »

Vad är det för moped? Om du har 15" så bör du ta 15 drev och inte en kugg mindre. På 19" kan nog 14 bli bra. Tycker 15-38 har gått lagom på 50/2 KS med 19" hjul. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
byggnadssmeden
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 maj 2016, 05:38
Ort: Stockholm

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av byggnadssmeden »

Jag har en crescent2000 med 15 tum. Jag har ett nytt 14T liggandes så jag börjar med den.

Varför spelar tumen på hjulen roll?

Mvh
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av HSE »

Om du mäter omkretsen på ett hjul så får du fram hur låg sträcka hjulet passerar när det rullar ett varv vilket är av intresse vid drevningen. Större hjul, längre sträcka, jämför de gamla höghjuliga cyklarna :lol:
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Stummis »

Hej, jag skulle vilja hänga på här...

Nuvarande setup:
2 vxl trampmotor med "3,5hp", 13/28 drevning och 19" hjul (23" enligt gamla systemet)
Går bra och men svår att komma igång i branta backar, men om man trampar så går det bra.

Jag har dock ett komplett NTS 60cc "5,5hp" kit liggande. Större kanaler i förgasare och cylinder flyttar upp momentkurvan i varvtalsregistret men samtidigt borde slagvolymökningen (ca 10%) ge en ökning över hela registret..

Nu kommer frågan till forumet:
Får jag mer/mindre/lika vridmoment i lägre registret om jag monterar detta?
Eller på enkel svenska, behöver jag trampa mer eller mindre när jag ska starta i backarna om jag byter till 60cc?

Någon som har praktisk erfarenhet??

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av erlan »

det beror nog på vilken 3,5a du jämför med.
har du en gammal 3,5a med 1 vårta på cylinderfoten så får du nog trampa mer.
men är det en nytillverkad 3,5a så gissar jag att du får trampa mindre.

erlan
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Stummis »

Har du en gammal 3,5a med 1 vårta på cylinderfoten så får du nog trampa mer.
men är det en nytillverkad 3,5a så gissar jag att du får trampa mindre.
Tack Erlan för svaret...

Det är en NTS "3,5hp" med original Bing 12mm. Har ingen koll på "vårtorna" men den är ca 3 år gammal...

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av erlan »

vårtor sitter endast på sachs orginal 2,6/3,2 och 3,8 hk cylindrar.

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Baronen »

Stummis skrev:Hej, jag skulle vilja hänga på här...

Nuvarande setup:
2 vxl trampmotor med "3,5hp", 13/28 drevning och 19" hjul (23" enligt gamla systemet)
Går bra och men svår att komma igång i branta backar, men om man trampar så går det bra.

Jag har dock ett komplett NTS 60cc "5,5hp" kit liggande. Större kanaler i förgasare och cylinder flyttar upp momentkurvan i varvtalsregistret men samtidigt borde slagvolymökningen (ca 10%) ge en ökning över hela registret..

Nu kommer frågan till forumet:
Får jag mer/mindre/lika vridmoment i lägre registret om jag monterar detta?
Eller på enkel svenska, behöver jag trampa mer eller mindre när jag ska starta i backarna om jag byter till 60cc?

Någon som har praktisk erfarenhet??

/ Stummis
Det kan jag svara på. Du kommer inte behöva trampa i backarna. Min 1134 med äkta 4,3ps, samma som nya NTS femhalva, och med 15-36 accelererar mycket bra uppför ånnabodabackarna till ca 60km/h. Mycket nöjd! Min bror kör NTS femhalva och 15-30 på sin 1209 och han hängde på bra. Vi kör tvåpet båda två och jag har trampor.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Stummis »

Tack Baronen för svaret.

Kul att du också har en 1134 -59. Om du kör 60 km/h med 15/36 så bör det bli 9000 rpm om du fortfarande använder originalmotorn.. :shock:
Tror jag ska släppa ut anden ur flaskan och prova 60cc kittet. Lär behöva lite hårdare kopplingsfjädrar men dom ligger bara och väntar så inget problem.
Nuvarande set-up funkar dock väldigt bra, startar alltid på första och maxar ca 48km/h (GPS) på plan väg och jag har inget behov att åka fortare. dock tycker jag det är väldigt kul att experimentera med motorteknik... 8)

Förresten, min original motor tar inte 15 kugg och har en "äldre" koning på drevaxeln som gör att jag inte kan använda dom vanliga dreven utan behöver köra med gamla NOS drev med plan baksida.

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Baronen »

Ja, jag har räknat på 9000. :)

Jaså, en specialare. Du har möjligtvis inte kedjetrans till kopplingen också?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Stummis »

Nej, jag har en konventionell kuggtransmission...

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nts 60cc. Drevfråga

Inlägg av Baronen »

På min sitter den senare typen av drevaxel.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar