HMW 50 motor.
Re: HMW 50 motor.
Kanske daga att damma av denna tråd igen. Beställt lager och packboxar nu så ingen ursäkt för att inte starta renoveringen så snart delarna kommer
Re: HMW 50 motor.
Plockade fram några av motorkåporna, lite medfarna av tiden och ägarnas slitage men ändå kan det inte dölja det fina gjutarbetet från den Österrikiska fabriken.
. . .Re: HMW 50 motor.
Väldigt vackra! Jag gillar formen på dem mycket, förutom den lååånga svänghjulskåpan på Victoria MS51:an så är nog detta den snyggaste kåpdesignen
Men synd att du saknar emblemen, dem är väll nästan omöjliga att få tag på...
Men synd att du saknar emblemen, dem är väll nästan omöjliga att få tag på...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: HMW 50 motor.
Jo, jag saknar dem men ingen av mina tre motorer hade ett endaste emblem kvarHVA59 skrev:Väldigt vackra! Jag gillar formen på dem mycket, förutom den lååånga svänghjulskåpan på Victoria MS51:an så är nog detta den snyggaste kåpdesignen
Men synd att du saknar emblemen, dem är väll nästan omöjliga att få tag på...
Re: HMW 50 motor.
Det är synd, jag vet inte hur dem är fästa, kan det vara så att dem bara lossnar av sig själv? För de det verkar vara vanligt förekommande på HMW motorer att dem försvinner... Synd, då dem är mycket vackra!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: HMW 50 motor.
Som man ser i kåpornas fördjupningar för märkena så sitter märkena med två mässings nitar i varje märke. Helt klart för klen infästning för att överleva när 15 åringarna körde i skogen med dem.
-
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 apr 2010, 23:00
- Ort: Karlskoga
- Kontakt:
Re: HMW 50 motor.
Märken borde väl gå att nytillverka om man ger sig den på det?
Re: HMW 50 motor.
Jo, jag funderar lite löst på det. Men det är inte något trängande behov än så länge...frippegubben skrev:Märken borde väl gå att nytillverka om man ger sig den på det?
Re: HMW 50 motor.
Plockade fram vevstaks satsen och tog bort det bortåt 60 år gamla vaxet runt storändan.
. . Blev osäker på om brickorna som satt på båda sidor om rullarna skall vara kvar eller tas bort innan man pressar ihop vevaxeln ? .Re: HMW 50 motor.
Ett oväntat problem är att jag inte hittar den kompletta motorn som har fungerande tändsystem mm. Ställde undan den för en 7-8 år sedan och något annat måste hamnat framför den så den inte syns till Å andra sidan har jag redan två block som redan är helt eller delvis delade så det kanske är onödigt att dela en motor till. Skiljer en del mellan dessa två motorer, spaken för att koppla ur motorn om man vill trampa hem mopeden som en trampcykel ser helt olika ut, ena motorns nummer börjar på 5 och denna andra på 8 så den är nigra några år mellan dem.
. . .Re: HMW 50 motor.
Hur fungerar den här extra trampfunktionen? Jag läste någonting om att HMW hade världspatent på det...
Är det bara som vilken annan trampmotor eller?
Är det bara som vilken annan trampmotor eller?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: HMW 50 motor.
Växellådan har en extra axel med drev jämfört med en "vanlig" trampmotor. Den som provat att försöka cykla hem med en vanlig trampmoped vet att det går väldigt tungt. Jag försökte med en Monark vars Ilo hade en tändspole som gav upp... Var bättre att leda den, med intryckt koppling gick det annars att trampa men det är en massa drev i motorn som skall drivas runt I HMW motorn kopplas allt det förbi med spaken men hur det fungerar i praktiken har jag ingen aning om, dock är det en underlig känsla att snurra på kedje drevet med frikopplingen i, snurrar bara fritt. Läste en gång om en som köpte en HMW moped billigt för att växellådan förmodades vara kass, när han hittade spaken och slog över den till motordrift var det bara att köraHVA59 skrev:Hur fungerar den här extra trampfunktionen? Jag läste någonting om att HMW hade världspatent på det...
Är det bara som vilken annan trampmotor eller?
Re: HMW 50 motor.
Det där med att trampa hem "vanliga" trampmotorer känns igen tyvärr... Jag har varit med om det många gångerHSE skrev:Växellådan har en extra axel med drev jämfört med en "vanlig" trampmotor. Den som provat att försöka cykla hem med en vanlig trampmoped vet att det går väldigt tungt. Jag försökte med en Monark vars Ilo hade en tändspole som gav upp... Var bättre att leda den, med intryckt koppling gick det annars att trampa men det är en massa drev i motorn som skall drivas runt I HMW motorn kopplas allt det förbi med spaken men hur det fungerar i praktiken har jag ingen aning om, dock är det en underlig känsla att snurra på kedje drevet med frikopplingen i, snurrar bara fritt. Läste en gång om en som köpte en HMW moped billigt för att växellådan förmodades vara kass, när han hittade spaken och slog över den till motordrift var det bara att köraHVA59 skrev:Hur fungerar den här extra trampfunktionen? Jag läste någonting om att HMW hade världspatent på det...
Är det bara som vilken annan trampmotor eller?
Men det verkar ju väldigt praktiskt! Hade varit kul att klyva en sådan motor och titta
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: HMW 50 motor.
Så här ser växellådan ut inuti, trampdrevet är det understa och minsta på växelaxeln.
.Re: HMW 50 motor.
Stött på problem med att få isär blockhalvorna på den motor på bilderna där de fortfarande sitter ihop. Vevpartiet är en enda rostklump på den motorn så lagren är fast rostade och rör sig inte en mm. Så enda sättet är att få lagren att släppa i vevhusen men de har tydligen fastnat i rost och oxid där med. Värmt blocket till 80 grader med det hjälper inte. Göra en avdrager är svårt, sitter ju så hårt att jag misstänker att jag bara rensar gängorna i blocket då... Så jag får fundera lite mer på detta problem, är värsta fallet jag stött på